Interjú

„Nem bankban dolgozunk”

Josh Homme és Mike Shuman – Queens of the Stone Age

Zene

Hét év kihagyás után tért vissza Magyarországra a Queens of the Stone Age, a köztes időben Josh Homme súlyos egészségi problémákkal küzdött. A hegesztőszemüveget viselő frontember Michael Shuman basszusgitárossal az oldalán válaszolt lapunk kérdéseire.

Magyar Narancs: A legújabb kiadványotok az Alive in the Catacombs című EP és videó, amelyet élőben rögzítettetek a Párizs alatti katakombarendszerben. Közel két évtizeden át próbáltátok megvalósítani ezt a projektet…

Josh Homme: Igen. Minden egyes alkalommal, amikor lett egy újabb európai turnénk, nekivágtunk a dolognak, hogy hátha majd most sikerül. Megkerestük az ottani illetékeseket, a francia idegenforgalmi minisztériummal tárgyaltunk. Mindig abban reménykedtünk, hogy már legalább egy új ember van ott, aki talán segítőkészebb lesz, mint az elődje. Sokszor éreztem úgy, hogy soha nem fog összejönni a dolog, meg azt is, hogy szándékosan szívatnak minket. De mi újra és újra megpróbáltuk.

MN: Ha végleg elutasítottak volna titeket, kerestetek volna egy másik, hasonló helyszínt?

Josh Homme: Nem. Addig nyaggattam volna a párizsiakat, amíg igent nem mondanak, és végül így is lett. Nem indokolta semmi, hogy feladjuk a küzdelmet. Ha mondtak volna egy értelmes indokot, hogy miért nem lehetséges a dolog, akkor azt meghallgattam volna, de inkább a mismásolás ment egyfolytában. Soha nem szabad feladni.

MN: Amikor végre összejött a lehetőség a fellépésre és a felvételre, épp egy újabb súlyos egészségi problémán mentél keresztül. Ez volt életed legnehezebb koncertje?

Josh Homme: A legfájdalmasabb fellépésem volt, de pont ez tette jobbá. Az a katakombarendszer már önmagában elég súlyos hely, és mindez a fájdalommal kombinálva egészen különleges intenzitást hozott létre. Most már jól vagyok, és az, hogy akkor szenvedtem, már nem igazán számít. Viszont megörökítettük ezt az egyedi hangulatot az utókor számára. Ha mindenki teljesen egészséges lett volna a felvételek során, akkor most sokkal unalmasabb lenne az erről folyó beszélgetés. Legfeljebb annyit mondhatnánk el róla, hogy tök jó volt ott lenni. A valóság viszont az, hogy majdnem eggyé váltam a katakombákban őrzött csontvázakkal.

Michael Shuman: Tudtam, hogy Josh micsoda fájdalmakon megy keresztül, és abban ugyan nem vagyok biztos, hogy valóban ez lehetett-e a legnehezebb koncertünk, de le a kalappal előtte, hogy így is végigcsinálta az egészet. Megdöbbentő volt, hogy az ő akkori állapotában végig tudta énekelni a dalokat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.