Interjú

„Nem bankban dolgozunk”

Josh Homme és Mike Shuman – Queens of the Stone Age

Zene

Hét év kihagyás után tért vissza Magyarországra a Queens of the Stone Age, a köztes időben Josh Homme súlyos egészségi problémákkal küzdött. A hegesztőszemüveget viselő frontember Michael Shuman basszusgitárossal az oldalán válaszolt lapunk kérdéseire.

Magyar Narancs: A legújabb kiadványotok az Alive in the Catacombs című EP és videó, amelyet élőben rögzítettetek a Párizs alatti katakombarendszerben. Közel két évtizeden át próbáltátok megvalósítani ezt a projektet…

Josh Homme: Igen. Minden egyes alkalommal, amikor lett egy újabb európai turnénk, nekivágtunk a dolognak, hogy hátha majd most sikerül. Megkerestük az ottani illetékeseket, a francia idegenforgalmi minisztériummal tárgyaltunk. Mindig abban reménykedtünk, hogy már legalább egy új ember van ott, aki talán segítőkészebb lesz, mint az elődje. Sokszor éreztem úgy, hogy soha nem fog összejönni a dolog, meg azt is, hogy szándékosan szívatnak minket. De mi újra és újra megpróbáltuk.

MN: Ha végleg elutasítottak volna titeket, kerestetek volna egy másik, hasonló helyszínt?

Josh Homme: Nem. Addig nyaggattam volna a párizsiakat, amíg igent nem mondanak, és végül így is lett. Nem indokolta semmi, hogy feladjuk a küzdelmet. Ha mondtak volna egy értelmes indokot, hogy miért nem lehetséges a dolog, akkor azt meghallgattam volna, de inkább a mismásolás ment egyfolytában. Soha nem szabad feladni.

MN: Amikor végre összejött a lehetőség a fellépésre és a felvételre, épp egy újabb súlyos egészségi problémán mentél keresztül. Ez volt életed legnehezebb koncertje?

Josh Homme: A legfájdalmasabb fellépésem volt, de pont ez tette jobbá. Az a katakombarendszer már önmagában elég súlyos hely, és mindez a fájdalommal kombinálva egészen különleges intenzitást hozott létre. Most már jól vagyok, és az, hogy akkor szenvedtem, már nem igazán számít. Viszont megörökítettük ezt az egyedi hangulatot az utókor számára. Ha mindenki teljesen egészséges lett volna a felvételek során, akkor most sokkal unalmasabb lenne az erről folyó beszélgetés. Legfeljebb annyit mondhatnánk el róla, hogy tök jó volt ott lenni. A valóság viszont az, hogy majdnem eggyé váltam a katakombákban őrzött csontvázakkal.

Michael Shuman: Tudtam, hogy Josh micsoda fájdalmakon megy keresztül, és abban ugyan nem vagyok biztos, hogy valóban ez lehetett-e a legnehezebb koncertünk, de le a kalappal előtte, hogy így is végigcsinálta az egészet. Megdöbbentő volt, hogy az ő akkori állapotában végig tudta énekelni a dalokat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?