Koncert

Nemzeti kincs szaxofonnal

Zbigniew Namysłowski Budapesten

Zene

A 78 éves jazzmuzsikus volt a lengyel függetlenség napja alkalmából rendezett – immár ötödik – nemzeti jazzfesztivál főszereplője. Evidens volt a lengyel követség részéről, hogy őt hívják, hiszen az elmúlt harminc év alatt Namysłowski a Szegedi Jazznapokon, Debrecenben és persze Budapesten is rengetegszer szerepelt.

„Különleges kapcsolatom van a magyar jazz képviselőivel, nagyon sokat játszottam például Vukán Györggyel, Gárdonyi Lászlóval, és Kőszegi Imrével közös lemezünk is volt, Szakcsi Lakatos Bélával és még nagyon sok zenésszel dolgoztam együtt” – mondta lapunknak a művész a fellépése előtt. Persze nem vártunk tőle hazafias szólamokat, de volt azért egy kis huncutsággal kevert büszkeség az arcán, amikor azt a számát konferálta, amit a Krakkóból Zakopanéba vezető kanyargós út inspirált. Namysłowski az egyik első jazzmuzsikus volt a vasfüggöny mögül, aki kijutott Nyugatra, egyenesen Amerikába. Élt is ott egy ideig, és amikor hazaköltözött, fedezte fel Zakopane és a Tátra vidékének népzenéjét.

„Az első modern együttesem a Jazz Rockers volt. Nem volt köze a rockzenéhez: főleg az én számaimat játszottuk Horace Silver szerzeményei mellett. Ebben az együttesben Michał Urbaniak még csak tenorszaxofonon játszott. Aztán két évig Amerikában éltem, és a rádióból csak a jazz-rock és a fusion dőlt, nem volt semmi más. Teljesen feltöltődtem ezzel a zenével, úgyhogy amikor hazaköltöztem Lengyelországba, megalapítottam az Air Condition nevű zenekart. Ez fusion volt, de elég hamar ráuntam. Ezután szerettem bele a népzenébe, egy góral együttessel jöttem össze, velük játszottunk. Ez is hirtelen jött szerelem volt, nagyon sokat koncerteztünk, két lemezt vettünk fel. Bejártuk egész Európát, jártunk a tengerentúlon, még Mexikóba is eljutottunk. De aztán ez is kihunyt egy idő után” – emlékezett vissza.

A magyar rajongók irigykedve figyelték a lengyel jazzéletet a hátizsákos Varsói Jamboree-re vonatozások kora, vagyis az 1970-es évek óta. Lengyelország valóban nagyszerű dolgokat produkál az európai színtéren, sőt világszinten képes észrevétetni magát. A budapesti Lengyel Intézetnek hála, mi sem maradunk le semmiről, Namysłowski mellett még négy zenekart léptettek fel a mostani – immár ötödik – jazzfeszten, melynek előzményei is szerteágazóak. De amikor Namysłowskitól azt kérdeztem, hogy mitől ilyen különleges a lengyel jazz, meglepő választ adott: „Nem vagyok biztos benne, hogy létezett eddig erőteljes vagy különleges lengyel jazz, de azt gondolom, hogy a nagy kiugrás hamarosan bekövetkezik. Elképesztő mértékben jönnek fel a tehetséges fiatalok. Régóta tanítok, és el sem hiszem, hogy mennyi tehetség van. Úgy vélem, ők fogják igazán különlegessé tenni a lengyel jazzt.”

Ezt bizonyítandó Namysłowski négy fiatalabb társával érkezett, akikkel már egy ideje együtt játszik, bár nem feltétlenül állandó felállásban. (Ezzel volt magyarázható a komikus tévesztés, hogy Sławek Jaskułke ült a zongoránál, de helyette egy régebbi zongoristája, Sławomir Kulpowicz nevét konferálta fel.) „Általában állandó a kvintettem, régóta játszunk együtt, de természetesen vannak cserék, helyettesítések, mert mindig elengedem a zenészeimet, ha fontos dolguk van. Viszont Jacekkal ezt nem tudom megtenni – mondta Namysłowski a fiára utalva. – Egyébként is kevés a pozanos, ez egy elég ritka hangszer, de olyat nem is találnék, mint amilyen ő.”

A koncerten az „eltévesztett” Jaskułke mellett valóban Jacek – aki már saját zenekarával is járt nálunk – jelentette azt a pluszt, amellyel Namysłowski nemcsak a fiatalok rátermettségét tudta demonstrálni, de időtálló szerzeményeinek árnyalt megszólaltatását is, mert ne feledjük: a szaxofonos szerzőként már régóta klasszikus.

„Vegyesen játszunk mostanában a fellépése­ken régi és új számaimból, de azért elsősorban újakat. Nem vagyok hajlandó játszani a Kujawiak Goes Funkyt, sem a Schmalztangót, sem a Winobraniét, de lassú Western Balladot igen” – mondta a repertoárról, és a Świr Na Lewo, Świr Na Prawo című száma mellett éppen ez volt a BMC-beli gálakoncert fénypontja. Közben úgy tűnt, hogy a 78 éves mesternek már nemcsak a szólók számítanak, de az is, hogy szinte karmesterként vezesse zenekarát. Mintha a múltból a jövőbe tartanának.

Budapest Music Center, november 9.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.