lemez

Nicholas Angelich: Dedication

  • - csk -
  • 2016. október 8.

Zene

A klasszikus zene történetének egyik legérdekesebb és legszebb fejezete az alkotók és művek közt megnyilvánuló hatások boncolgatása. Ki, mikor, kire hatott, melyik műben milyen másik darab inspirációja ismerhető fel? Sokan kíváncsiak az effélékre, és nem véletlenül, hiszen a zenetörténeti „kézfogások”, „stafétaátadások” története nemcsak szép és emberi (ráadásul örömteli módon nem az irigységről, nem a gyűlöletről, hanem az egymástól való tanulás, az alázat képességéről szól), de egyszersmind a zene fejlődésének folytonosságát is feltárja. A hatások története azt sugallja, hogy a zenetörténetben nincs törés, minden lépésről lépésre, logikusan történt és történik. Talán így is volt… A hatások egyik leg­eklatánsabb ismertetőjegye az ajánlás. Ha valaki pályatársának ajánlja egy nagyobb művét, azt nem véletlenül teszi: az illető és művészete fontos számára. Erre a gondolatra építi Dedication című lemezét az amerikai zongoraművész, Nicholas Angelich (1970), aki három kompozíció megidézésével három zeneszerző bezáruló körét rajzolja elénk. Liszt Schumann-nak ajánlotta h-moll szonátáját, Schumann Chopinnek a Kreislerianát, Chopin pedig Lisztnek az op. 10-es Etűdöket, amelyek közül Angelich lemezén két darab, a No. 10-es Asz-dúr és a No. 12-es c-moll szólal meg.

Angelich játéka rendkívül plasztikus, tempóvételei dinamikusak, játékának erős sodrása van, ugyanakkor ez a sodrás nem válik a pontosság kárára. Liszt-interpretációja súlyos és határozott, keze alatt a h-moll szonáta felmutatja fausti vonását, a kereső-kutató, tépelődő komolyságot. A Kreisleriana dallamformálása rugalmasan lélegző, a ciklus atmoszférájában a zongoraművész értelmezésében alapvető szerepet játszik a schumanni szenvedély mellett az elbeszélő hang.
A Chopin-etűdök olvasata világossá teszi a hallgató számára a magasrendű követelményeket támasztó technikai gyakorlat és a költőiség együttes jelenlétét.

Erato, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.