lemez

Nicholas Angelich: Dedication

  • - csk -
  • 2016. október 8.

Zene

A klasszikus zene történetének egyik legérdekesebb és legszebb fejezete az alkotók és művek közt megnyilvánuló hatások boncolgatása. Ki, mikor, kire hatott, melyik műben milyen másik darab inspirációja ismerhető fel? Sokan kíváncsiak az effélékre, és nem véletlenül, hiszen a zenetörténeti „kézfogások”, „stafétaátadások” története nemcsak szép és emberi (ráadásul örömteli módon nem az irigységről, nem a gyűlöletről, hanem az egymástól való tanulás, az alázat képességéről szól), de egyszersmind a zene fejlődésének folytonosságát is feltárja. A hatások története azt sugallja, hogy a zenetörténetben nincs törés, minden lépésről lépésre, logikusan történt és történik. Talán így is volt… A hatások egyik leg­eklatánsabb ismertetőjegye az ajánlás. Ha valaki pályatársának ajánlja egy nagyobb művét, azt nem véletlenül teszi: az illető és művészete fontos számára. Erre a gondolatra építi Dedication című lemezét az amerikai zongoraművész, Nicholas Angelich (1970), aki három kompozíció megidézésével három zeneszerző bezáruló körét rajzolja elénk. Liszt Schumann-nak ajánlotta h-moll szonátáját, Schumann Chopinnek a Kreislerianát, Chopin pedig Lisztnek az op. 10-es Etűdöket, amelyek közül Angelich lemezén két darab, a No. 10-es Asz-dúr és a No. 12-es c-moll szólal meg.

Angelich játéka rendkívül plasztikus, tempóvételei dinamikusak, játékának erős sodrása van, ugyanakkor ez a sodrás nem válik a pontosság kárára. Liszt-interpretációja súlyos és határozott, keze alatt a h-moll szonáta felmutatja fausti vonását, a kereső-kutató, tépelődő komolyságot. A Kreisleriana dallamformálása rugalmasan lélegző, a ciklus atmoszférájában a zongoraművész értelmezésében alapvető szerepet játszik a schumanni szenvedély mellett az elbeszélő hang.
A Chopin-etűdök olvasata világossá teszi a hallgató számára a magasrendű követelményeket támasztó technikai gyakorlat és a költőiség együttes jelenlétét.

Erato, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.