lemez

Nicholas Angelich: Dedication

  • - csk -
  • 2016. október 8.

Zene

A klasszikus zene történetének egyik legérdekesebb és legszebb fejezete az alkotók és művek közt megnyilvánuló hatások boncolgatása. Ki, mikor, kire hatott, melyik műben milyen másik darab inspirációja ismerhető fel? Sokan kíváncsiak az effélékre, és nem véletlenül, hiszen a zenetörténeti „kézfogások”, „stafétaátadások” története nemcsak szép és emberi (ráadásul örömteli módon nem az irigységről, nem a gyűlöletről, hanem az egymástól való tanulás, az alázat képességéről szól), de egyszersmind a zene fejlődésének folytonosságát is feltárja. A hatások története azt sugallja, hogy a zenetörténetben nincs törés, minden lépésről lépésre, logikusan történt és történik. Talán így is volt… A hatások egyik leg­eklatánsabb ismertetőjegye az ajánlás. Ha valaki pályatársának ajánlja egy nagyobb művét, azt nem véletlenül teszi: az illető és művészete fontos számára. Erre a gondolatra építi Dedication című lemezét az amerikai zongoraművész, Nicholas Angelich (1970), aki három kompozíció megidézésével három zeneszerző bezáruló körét rajzolja elénk. Liszt Schumann-nak ajánlotta h-moll szonátáját, Schumann Chopinnek a Kreislerianát, Chopin pedig Lisztnek az op. 10-es Etűdöket, amelyek közül Angelich lemezén két darab, a No. 10-es Asz-dúr és a No. 12-es c-moll szólal meg.

Angelich játéka rendkívül plasztikus, tempóvételei dinamikusak, játékának erős sodrása van, ugyanakkor ez a sodrás nem válik a pontosság kárára. Liszt-interpretációja súlyos és határozott, keze alatt a h-moll szonáta felmutatja fausti vonását, a kereső-kutató, tépelődő komolyságot. A Kreisleriana dallamformálása rugalmasan lélegző, a ciklus atmoszférájában a zongoraművész értelmezésében alapvető szerepet játszik a schumanni szenvedély mellett az elbeszélő hang.
A Chopin-etűdök olvasata világossá teszi a hallgató számára a magasrendű követelményeket támasztó technikai gyakorlat és a költőiség együttes jelenlétét.

Erato, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.