Lemez

Nick Cave & Warren Ellis: Carnage

Zene

Nick Cave saját bevallása szerint azért csinál sok egyéb dolgot a zenélés mellett, hogy ne tudják annyira beskatulyázni.

A legutóbbi, 2019-es Bad Seeds-album, a Ghosteen óta olyan dolgokkal (is) foglalkozott, mint a lakberendezés, a divattervezés, a kerámiázás, beindította Cave Things nevű összművészeti webshopját, kurátora lett egy vele kapcsolatos koppenhágai kiállításnak, írt egy librettót, és a Red Hand Files nevű blogján válaszol a rajongók kérdéseire. Most összehozott egy lemezt is, fő alkotótársával, Warren Ellisszel. Eddig csak filmzenéket jegyeztek kettesben, de a váratlanul megjelent Carnage egy klasszikus értelemben vett stúdióalbum.

Zeneileg a Ghosteen ambientes nyomvonalán haladnak tovább – dob sehol, néha hallunk csak egy kis dobgépet, igencsak halkra keverve, és a gitár is eltűnt a hangszerparkból. Ami a szövegeket illeti, Cave nem feltétlenül a gyászról énekel, de mivel sosem fogalmaz túlságosan konkrétan, sokszor tűnhet úgy, mintha továbbra is a 2015-ben elhunyt fia ihletné a sorait. Akárcsak korábban, úgy most is igencsak foglalkoztatja a vallás tematikája, például a késői Scott Walkert idéző Hand of Godban, valamint a filmzene hangulatú Lavender Fieldsben. Az Albuquerque-t vitathatatlanul a lockdown inspirálta, ezenkívül több dalban is előjön Cave brightoni házának erkélye, ahol elkezdte „írni” magában a lemezt. Lényegében ezt énekli meg a záró Balcony Manben, az album talán legerősebb és legünnepélyesebb dalában, amelynek zárósora igencsak beszédes: „Ami nem öl meg, az csak még őrültebbé tesz.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."