Lemez

Nick Cave & Warren Ellis: Carnage

Zene

Nick Cave saját bevallása szerint azért csinál sok egyéb dolgot a zenélés mellett, hogy ne tudják annyira beskatulyázni.

A legutóbbi, 2019-es Bad Seeds-album, a Ghosteen óta olyan dolgokkal (is) foglalkozott, mint a lakberendezés, a divattervezés, a kerámiázás, beindította Cave Things nevű összművészeti webshopját, kurátora lett egy vele kapcsolatos koppenhágai kiállításnak, írt egy librettót, és a Red Hand Files nevű blogján válaszol a rajongók kérdéseire. Most összehozott egy lemezt is, fő alkotótársával, Warren Ellisszel. Eddig csak filmzenéket jegyeztek kettesben, de a váratlanul megjelent Carnage egy klasszikus értelemben vett stúdióalbum.

Zeneileg a Ghosteen ambientes nyomvonalán haladnak tovább – dob sehol, néha hallunk csak egy kis dobgépet, igencsak halkra keverve, és a gitár is eltűnt a hangszerparkból. Ami a szövegeket illeti, Cave nem feltétlenül a gyászról énekel, de mivel sosem fogalmaz túlságosan konkrétan, sokszor tűnhet úgy, mintha továbbra is a 2015-ben elhunyt fia ihletné a sorait. Akárcsak korábban, úgy most is igencsak foglalkoztatja a vallás tematikája, például a késői Scott Walkert idéző Hand of Godban, valamint a filmzene hangulatú Lavender Fieldsben. Az Albuquerque-t vitathatatlanul a lockdown inspirálta, ezenkívül több dalban is előjön Cave brightoni házának erkélye, ahol elkezdte „írni” magában a lemezt. Lényegében ezt énekli meg a záró Balcony Manben, az album talán legerősebb és legünnepélyesebb dalában, amelynek zárósora igencsak beszédes: „Ami nem öl meg, az csak még őrültebbé tesz.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.