mi a kotta?

Ó, őrjöngő fintorok

  • mi a kotta
  • 2015.11.15 10:10

Zene

„Hófal előtt szálas, szép jelenés. Halálsziszegések, hullámzó tompa zenék mint kísértetet emelik, duzzasztják s dideregtetik ezt az imádott testet; skarlát és fekete sebek ajkai nyílnak az isteni húson. – A lét sajátos színei mélyülnek és táncolnak és örvénylenek elszabadultan a keletkező látomás körül. És borzongások kelnek és dohognak, s e hatások őrült íze megtelik halálsikolyokkal és rekedt zenékkel, melyeket mögülünk, messziről, a világ vet szépséganyánkra – ő hátrál, fölmagaslik. Ó! Csontunk új szerelmes testbe öltözik.

Ó, hamvas arc, fürtök pajzsa, kristálykarok! ágyú, amelyre le kell csapnom, a híg levegő meg a fák harci zaján át!”

Arthur Rimbaud Les Illuminations (Színvázlatok) című szabadverssorozatából való ez a látomás, amely – hasonlóan a sorozat több más darabjához – helyet kapott az ifjú Benjamin Britten 1939-es, azonos című dalciklusában. Úgy lehet, legutóbb két és fél éve, a 2013-as Tavaszi Fesztiválon hallhattuk e különleges hangulatú művet, akkor Patricia Petibon szólójával. Ezekben a napokban a Budapesti Fesztiválzenekar koncertjein szerepel majd Britten úgynevezett amerikai korszakának jeles kompozíciója: a szőke szoprán, Sophie Klussmann előadásában – és a lengyel származású idős német maestro, Marek Janowski vezényletével (Zeneakadémia, október 15., 16. és 17., háromnegyed nyolc).

A Britten-mű egy Strauss-szimfonikusköltemény és egy Sibelius-szimfónia, a Negyedik között hangzik majd fel, szóval az égszakadás borítékolható, ám a földindulás már nem itt, hanem a CAFe Budapest pénteki fesztiválprodukcióján várható. Balassa Sándor ugyanis operát írt Kodolányi János egykor híres, ma már talán inkább hírhedt Földindulásából, s ennek az operának az ősbemutatója pénteken ígérkezik: koncertszerű előadásban, Medveczky Ádám fősége alatt, Kiss B. Atilla, Szvétek László és társaik felléptével (Fesztivál Színház, október 16., hét óra). A fesztivál egyebekben Arvo Pärt-koncerteket kínál (melyeket megelőző számainkban már keresztül-kasul ajánlottunk tántoríthatatlan olvasóinknak), valamint egy másik magyar mű ősbemutatóját: Bella Máté Fagottversenyének első megszólaltatását a Müncheni Kamarazenekar vasárnapi hangversenyén (Zeneakadémia, október 18., fél nyolc). A fagottkoncert szólistája Bogányi Bence lesz, s ugyanitt Bogányi Gergely is egy versenymű előadásához lát majd: ő Mozartnak a sorban 21., C-dúr hangnemű zongoraversenyét fogja eljátszani.

Játék – e szó, illetve e fogalom külön jelentőséget nyer majd kedd este, az Óbudai Danubia Zenekar koncertjén, ahol is a Játék jelige alatt tarka program vár majd reánk (Zeneakadémia, október 20., fél nyolc). Így Vajda Gergely vezényletével elénk jut majd Stravinsky Kártyajátékának három leosztása, de Dohnányi zenetörténeti humorú Gyermekdal-variációk sorozata is – Palojtay János szólójával. S ha már egy bizarr francia látomás képével nyitottuk e heti ajánlónkat, hát említsük meg zárásképpen e koncertprogram utolsó számát, Darius Milhaud (képünkön) 1920-ban bemutatott művét, az Ökör a háztetőn szürrealista zenei mókáját is.

Neked ajánljuk

Riviéra–Erzsébetváros motortúra

  • Támogatott tartalom

Lengyel Gábor hosszú évtizedeken át dolgozott az orvosiműszer-kereskedelemben, és kizárólag olvasóként tekintett az irodalomra. A helyzet azután változott meg, hogy elhagyni kényszerült vállalkozását, s az ezzel járó traumát úgy dolgozta fel, hogy írni kezdett – terápiás céllal.

Lezárt műhely, levert lakat

Miközben nagyszabású kiállítással emlékeztek meg a Ludwig Múzeumban a magyar film születésének 120. évfordulójáról, a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum – MűvészetMalomban ugyancsak a magyar film a főszereplő, konkrétan a rendszerváltás utáni idők talán legizgalmasabb hazai filmes műhelye, az Inforg Stúdió.