Lemez

World music: nem kenyerem

Zene

a feltétlen bulizás, de a savanyú káposztához elengedhetetlen. Aztán jöhet az ájulás.

Sam Lee & Friends: The Fade In Time Sam második albuma ott folytatja, ahol a 2012-es Ground Of Its Own abbahagyta, a csúcson. Azon a csúcson, ami olyan hallatlanul közel esik a mélységbe kapaszkodó gyökerekhez. Közhelyesek persze az ilyen paradoxonok, de hát Samnél ez van. Mintha a világ – de legalábbis a világzene – legtermészetesebb dolga lenne…

Ha arról kérdezik, hogy miközben kőkeményen kötődik a régi dalok szövegéhez, miért varázsolja el úgy a hangszerelésüket, Sam azt feleli, hogy „mindig is kísérletező, radikális és felforgató akart lenni”. De talán még ennél is fontosabb számára, hogy „meghallja, amit egy dal kíván”. És mivel azok eredetileg hangszeres kíséret nélkül szóltak, a határ a csillagos ég… Helyben vagyunk.

Sam és az angol népzene „felforgatása” – úgy nagyjából tíz éve kezdődött ez a sztori. Addig a vizuális művészet, az antropológia és a burleszktánc izgatta, míg el nem ment a skót balladaénekes, Stanley Robertson koncertjére. Ám az annyira lenyűgözte, hogy még aznap éjjel arra kérte, hadd tartozzon a tanítványai közé. Ezután négy évet Stanley vándorló társulatával töltött, és közben napnál világosabbá vált: nem könyvekből, hanem a kemény sodrású forrásokból kell merítenie: a vándorló cigány és skót és ír énekesektől.

Angol folklemezt soha nem játszottak az európai rádiókban olyan gyakran, mint azt a Ground Of Its Ownt. És most ugyanez a helyzet a The Fade In Time kapcsán. Tessenek a World Music Charts Europe-ra pillantani (www.wmce.de), momentán a második helyen áll. És feljövőben van.

A hangütés a régi: nettó mágia. Magasztos, szomorkás, álomszerű, gyönyörűséges és bizarr. Tudják, mint amikor egy ukulele és egy koto találkozik a bonc… – de itt a cselló, a hegedű, a trombita és a tuba is a közelben van. Még egy kórus is előkerül. Eredendően önazonos és mégis önismétlésektől mentes album ez, mely úgy népi, hogy minden porcikájában személyes, úgy archaikus, hogy elképesztően modern, és úgy angol, hogy közben könnyedén megfér benne a fél világ. De azért „rossz” hírem is van: bulizáshoz se így, se úgy nem ajánlható. (The Nest Collective Records, 2015)

 

 

 

 

Polkaholix: Sex & Drugs & Sauer­kraut Ha bulizene (hú, de utálom ezt a szót) kell, részemről rendben, a berlini Polkaholix ötödik dobása megér egy félhasábnyi misét. A legenda szerint Weird Al’ Yankovic The Hot Rocks Polka című (a Rolling Stonest idéző) slágerének a hatására álltak össze a tagjai tizenöt évvel ezelőtt, amikor is kiderült számukra, hogy a polka = rock ’n’ roll. Ennek jegyében fújják a magukét azóta is, de Mario Ferraro gitárja legalább annyira meggyőző, mint amikor teli tüdőből dől a szaxofon, a harsona meg a trombita. És akkor a kimondottan punkos tempójú dobot majd’ kifelejtettem. Szóval, a terítéken punk + polka + ska + szörf + szving + minden más, ami felmerül, ezúttal például a Bang Bang című Sonny & Cher klasszikus a befutó. Egy szó, mint száz: teljesen nyerő. Pontossága hibátlan, ereje bivaly, humora humoros, terjedelme optimális – savanyú káposztában még soha nem hallottam hasonlót. (Monopol Records, 2015)

 

 

 

 

Kandia Kouyaté: Renascence A mali Kandia Kouyatét a „veszélyes” (eposzi) jelzővel címkézték fel a rajongói, akik gyakran ájultan rogytak össze szédítő katarzisukban. És hát tény: valami olyan isteni őserő lakozik a hangjában és énekében, ami több mint hátborzongatóan kinyilatkoztatásszerű.

Az 1959-ben született Kandia tizenhat évesen, tanulmányait megszakítva kezdett énekelni, miután beteg édesapja már nem tudta ellátni a családját. Bamakóban egy menyegzői zenekar tagja lett, majd férjhez ment egy jeles dzselihez, ami lökést adott, hogy elmélyüljön a zenészek és történetmondók (kasztjának) évszázadokon át érlelt előadásmódjában. Ennek persze nem volt feltétlen tartozéka a lemezipar… A helyi piacon ugyan megjelent néhány kazettája, de ahhoz, hogy a nemzetközi színtéren is észrevétesse magát, a Párizsban működő szenegáli producer, Ibrahima Sylla kitartó próbálkozásaira volt szükség. Végül 1999-ben Kita Kan, majd 2002-ben Biriko címmel napvilágot látott Kandia első két albuma, olyan kedvező visszhanggal, amire komoly karriert lehetett volna építeni. Csakhogy 2004-ben agyvérzést kapott, és utána a beszéd is nehezére esett hét évig. Az újrakezdéshez Sylla bátorítása kellett megint, de mielőtt összeállt volna Kandia harmadik albuma, Sylla meghalt. A lánya, Binetou menedzselte tovább a felvételeket Sylla munkatársa, François Bréant segítségével.

Az eredmény, hál’ isten, nem kevésbé felkavaró – mondhatni, öt-hat alkalommal simán elájulhatunk tőle. Kandia hangja továbbra is lenyűgöző, a tradicionális nyugat-afrikai hangszereké (balafon, kora, ngoni, djembe, tama) dettó, a gitáros (Djely Moussa Kouyaté) is csúcs, egyedül azt nem értem, hogy miért kellett egyik-másik számot (Mogoya Douman, Tié Faring) Bréant harminc éve letűnt szintetizátorának hazavágnia. Fél csillag levonás; pedig amúgy az év afrikai lemeze lehetett volna. (Sterns Africa, 2015)

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.