Lemez

„Ode an die Freiheit”

  • - csk -
  • 2019. november 17.

Zene

Az elmúlt fél évszázad egyik legnagyobb eseménye a berlini fal lebontása volt, mely minden másnál hitelesebben jelképezte a globális rendszerváltást. Aki élt akkor, emlékezhet: euforikus epizódok kísérték a nagy elégtétel aktusát. Ezek egyike volt egy hangverseny, amely 1989. december 25-én zajlott le a berlini Schauspielhausban. Felvétele a falbontás 30. évfordulójának tiszteletére ismét megjelent, egy kiadványban egyszerre kínálva CD-t és DVD-t.

A koncerten – mi más? – Beethoven 9. szimfóniája hangzott fel, a humánum és közvetlenség akkori első számú zenei jelképe, Leonard Bernstein vezényletével, s olyan különleges zenekar közreműködésével, amelynek törzsét ugyan a karmesterrel jó művészi kapcsolatot ápoló Bajor Rádiózenekar alkotta, ezt az együttest azonban vendégmuzsikusok egészítették ki: egy-egy világhírű keletnémet, orosz, angol, amerikai és francia zenekar tagjai – tudjuk, miért. A szólistagárda is nemzetközi volt: June Anderson (szoprán), Sarah Walker (mezzoszoprán), Klaus König (tenor) és Jan-Hendrik Rootering (basszus), vagyis egy amerikai, egy angol, egy kelet- és egy nyugatnémet énekes.

A Bajor és a Berlini Rádió kórusához ezúttal különlegességképpen gyermekkórus is csatlakozott (ez nem szerepel a partitúrában): a Drezdai Filharmónia Gyermekkara. Hasonlóan egyszeri ötletként Bernstein az Örömóda „Freude, schöner Götterfunken” („Öröm, bűvös, égi szikra”) sorában a Freude szót a Freiheit (szabadság) szóra cserélte fel. Különleges erejű és pátoszú, szuggesztív és felemelő előadás, amely évtizedekkel később is megérezteti az izgalmat és lelkesedést, felidézve a történelmi fordulat katarzisát.

Deutsche Grammophon, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.