Lemez

„Ode an die Freiheit”

  • - csk -
  • 2019. november 17.

Zene

Az elmúlt fél évszázad egyik legnagyobb eseménye a berlini fal lebontása volt, mely minden másnál hitelesebben jelképezte a globális rendszerváltást. Aki élt akkor, emlékezhet: euforikus epizódok kísérték a nagy elégtétel aktusát. Ezek egyike volt egy hangverseny, amely 1989. december 25-én zajlott le a berlini Schauspielhausban. Felvétele a falbontás 30. évfordulójának tiszteletére ismét megjelent, egy kiadványban egyszerre kínálva CD-t és DVD-t.

A koncerten – mi más? – Beethoven 9. szimfóniája hangzott fel, a humánum és közvetlenség akkori első számú zenei jelképe, Leonard Bernstein vezényletével, s olyan különleges zenekar közreműködésével, amelynek törzsét ugyan a karmesterrel jó művészi kapcsolatot ápoló Bajor Rádiózenekar alkotta, ezt az együttest azonban vendégmuzsikusok egészítették ki: egy-egy világhírű keletnémet, orosz, angol, amerikai és francia zenekar tagjai – tudjuk, miért. A szólistagárda is nemzetközi volt: June Anderson (szoprán), Sarah Walker (mezzoszoprán), Klaus König (tenor) és Jan-Hendrik Rootering (basszus), vagyis egy amerikai, egy angol, egy kelet- és egy nyugatnémet énekes.

A Bajor és a Berlini Rádió kórusához ezúttal különlegességképpen gyermekkórus is csatlakozott (ez nem szerepel a partitúrában): a Drezdai Filharmónia Gyermekkara. Hasonlóan egyszeri ötletként Bernstein az Örömóda „Freude, schöner Götterfunken” („Öröm, bűvös, égi szikra”) sorában a Freude szót a Freiheit (szabadság) szóra cserélte fel. Különleges erejű és pátoszú, szuggesztív és felemelő előadás, amely évtizedekkel később is megérezteti az izgalmat és lelkesedést, felidézve a történelmi fordulat katarzisát.

Deutsche Grammophon, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.