mi a kotta?

Őfelsége beszélget

  • mi a kotta
  • 2018. május 26.

Zene

Az életművét nevezték már „a nyugati szimfonikus gondolat végzetének”, ám Anton Bruckner monumentális szimfóniái-nak így is jókora rajongótábora van a koncertközönség és a karmesterek körében egyaránt. Az előbbit mi magunk, míg az utóbbit rögtön a Budapesti Fesztiválzenekar élén vendégszereplő kiváló finn dirigens, Jukka-Pekka Saraste bizonyítja majd a nagyszabású és apokaliptikus VIII. szimfónia megszólaltatásával (Nemzeti Hangversenyterem, április 28. és 30., háromnegyed nyolc, illetve április 29., fél négy). E szimfónia ajánlása Ferenc József császárnak szól, aki a mű komponálásának idején éppen magas kitüntetéssel, méghozzá a saját nevét viselő Ferenc József-rend adományozásával ismerte el Bruckner zeneszerzői és professzori tevékenységét. Az ismert anekdota szerint a felséges úr az ilyen ceremóniáknál elmaradhatatlan látszatbeszélgetés során bölcsen megkérdezte a komponistát, hogy tehetne-e valamit az érdekében, mire Bruckner ekképp felelt: „Felséged talán megkérhetné Hanslick urat, hogy ne írjon annyira lesújtó kritikákat a szimfóniáimról.”

A koronás blődségek csúcstartója a századvég és a századelő évtizedeiben kétségkívül II. Vilmos német császár volt. A Kaiser egy ízben nemcsak megrótta a norvég Edvard Grieget, amiért szerinte rosszul vezényelte a Peer Gynt előadását, de azonmód fel is világosította a zenetörténet legrokonszenvesebb kismesterét arról, hogy miként is kell helyesen dirigálni egy szimfonikus zenekart. Grieg műveit, egészen pontosan Holberg-szvitjét és g-moll vonósnégyesét a Pannon Filharmonikusok jövő pénteki hangversenye ígéri számunkra, az utóbbi kompozíciót az est karmesterének, Vass Andrásnak a nagyzenekari átiratában (Nemzeti Hangversenyterem, május 4., fél nyolc).

Egy-két korabeli angol uralkodót, Edward Elgar apropóján, az Óbudai Danubia Zenekar keddi, fokozottan populáris koncertjét (Nemzeti Hangversenyterem, május 1., fél nyolc) ajánlván is szóba hozhatnánk, azonban most forduljunk inkább az oroszok felé. Minden oroszok legutolsó cárja, II. Miklós ugyanis állítólag így szellemeskedett a piknikus testalkatú Nyikolaj Rimszkij-Korszakov láttán: „Úgy látszik, jól megy a zenészeimnek.” Mire a fejedelmileg megviccelt zeneszerző, ugyancsak állítólag, ezt felelte volna: „Felséged valószínűleg azon lepődött meg, hogyan lehet valaki ilyen kövér egy konzervatóriumi tanár fizetéséből.” A merészen riposztozó Rimszkij-Korszakov Seherezádéját a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjén hallhatjuk majd, a Ruszlán és Ludmilla nyitánya, valamint Rahmanyinov 2. (c-moll) zongoraversenyének társaságában (Zeneakadémia, május 3., hét óra).

Végezetül ünnepeljük hálatelt szívvel a Budapest Music Centert: a húszesztendős zenei vállalkozást, illetve az öt éve működő Mátyás utcai központot! A pénteki évfordulós koncert Ligeti György Csellóversenyével kezdődik majd, Rohmann Ditta szólójával, az utolsó szám pedig Eötvös Péter Da Capója lesz, Lukács Miklós és a Rácz Zoltán által irányított UMZE Kamaraegyüttes előadásában (BMC, május 4., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.