Lemez

Zenei tréfa, zavaró akcentus

Omega: Greatest Performances; Ten Thousand Paces

  • - legát -
  • 2012. augusztus 11.

Zene

Szimfonikus zenekarral kiegészülve, nagyszabású turnéval ünnepli ötvenedik évfordulóját az Omega együttes. Elképesztő, hogy Kóbor János 69 évesen is ugyanazt a portékát árulja: a sörénylobogtató, színpadon rohangáló rockert, és mivel a YouTube-ra feltett kalózvideók alapján szó sincs közröhejről, önparódiáról (a közönség sem erre váltott jegyet), talán nem túlzás kijelenteni, hogy az együttes telt házak előtt zajló aktuális koncertsorozata világszenzáció. Ahogy ilyenkor lenni szokott, a lemezipar sem fogta vissza magát: az ünnepi alkalomra dupla CD jelent meg - naná, hogy válogatás. A címből azt sejtenénk, hogy valamiféle visszatekintéssel lesz dolgunk, és valóban az Omega történetének legemlékezetesebb élő felvételeit hallgathatjuk meg.


 

Éppenséggel nem. A Greatest Performancesen azokat a koncertfelvételeket hallhatjuk, amelyeket már eleve a visszatekintés jegyében játszottak el az 1990-es, 2000-es években. A 26 szám között természetesen ott az összes nagy sláger a Gyöngyhajú lánytól a Lénáig, és olyan ritkaságok is, mint az 1969-es, csak kislemezen kiadott Naplemente vagy a Szvit - az Omega V. teljes B oldala 1973-ból. Szóval, ha csak a dalokat vesszük, jó ritmusú, lendületes válogatás a Greatest Performances, de mivel a stúdiófelvételektől eltérő zenei kalandozásokat csak módjával tartalmaz - az egyik ilyen Molnár "Elefánt" György "zenei tréfája", midőn az Őrültek órája című szám végén a Himnuszt (!) kezdi gitárszólózni -, az ünnepi alkalomra inkább valamelyik régebbi Omega-albumot vennénk elő. Ha önök mégis a Greatest Performances mellett döntenének, ajánljuk, előtte jól dugják el a lemezborítót. Nemcsak azért, mert rémes a rajta szereplő kép, de a bookletből érdemi információkat sem nagyon tudunk meg a "legnagyobb előadásokról". ("Recorded live in the 1990s and 2000s stadion concert".)

A külcsínt illetően sokkal inkább ünnepi kiadvány a kizárólag vinilen megjelent Ten Thousand Paces, amely címe ellenére sem a Tízezer lépés (1970) album angol verziója. A ritkaságokat tartalmazó válogatás java hat közismert sláger (Az udvari bolond kenyere, Gyöngyhajú lány, Halott virágok, Petróleumlámpa,Tízezer lépés, Tékozló fiúk) angol nyelvű változata, melyeket a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat adott ki; a célközönség vélhetően a lengyel, a keletnémet vagy a csehszlovák, netán szovjet fiatalság volt, ám e három kislemezt idehaza is meg lehetett vásárolni. Nincsenek adatok, hogy annak idején hányat adtak el a Petroleum Lanternből vagy a The Jester's Daily Breadből, valószínűleg nem sokat. Kóbor János hangja (a magyar változattól eltérően ő énekli a Tízezer lépést is), illetve az orgonaszó szinte minden mást elnyom, ráadásul ezeken a felvételeken még az énekes akcentusa is borzasztóan zavaró.

E hat (az 1994-ben megjelent Their Greatest Hits from the Sixties in English című CD-n is kiadott) szám mellett még három, a hatvanas évek végéről származó dal hallható a lemezen. A Várakozni jó és a Ballada Kovásznai György animációs filmjeihez készült (az utóbbit Pálos Zsuzsa színművésznő énekli), kifejezetten "alkalmazott" darab, míg a Vigyázz, vigyázz rám olyan demófelvétel, amit csak instrumentális változatban, kislemez B oldalaként (Snuki - 1970) adtak ki. Talán nem véletlenül: az "építettem magamnak / elefántcsonttornyokat / és egyedül laktam ott / míg nem szóltál, itt vagyok" strófa hallatán biztosak lehetünk benne, hogy ezt a szöveget nem valami cenzor tiltotta le.

Edel/EMI, 2012; Moiras Records, 2012

Mindkettő:

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.