Lemez

World music: ebben

Zene

a dög melegben nincs erőnk fölösleges dolgokkal bíbelődni. Előre szólunk: a továbbiakban csak megkerülhetetlen lemezekkel foglalkozunk - ezeket viszont meg kell venni. (De legalábbis letölteni.)

 


 

Zamballarana: Carnavale 1997-ben, amikor a Zamballarana megalakult, a korzikai polifonikus énekhagyomány már túlesett egy vérátömlesztésen, de új hullámának igazi frissességét ez a társaság jelentette. Ami persze több mint elvárható attól, aminek a neve "elragadóan démonikus nő". Tudják, akibe azonnal bele kell dögleni. Mit lehet ilyenkor tenni? A Zamballarana azt gondolta, hogy korzikai alapjaira ráépíti mindazt, ami személyes, és mindazt, ami a világ más tájairól vonzza. Legyen az dzsessz vagy rock, keleti vagy latin, rettenetes súlyú vagy populáris muzsika. Mint kiderült, helyesen gondolta, hiszen anélkül jutott el ötödik albumáig, hogy a gyanús benyomást keltő "fúzió" kifejezést az eszünkbe juttatta volna. Lehetett bármily színes, sosem volt az övé "összeollózott" muzsika. Ennyit elöljáróban. "Breaking" hírként pedig annyit, hogy az ötből a még meleg Carnavale a csúcs, egyfelől összegezve, másrészt megtoldva az eddigieket. Összegezve a vokálist és az instrumentálist, a korzikait és a balkánit + klezmert + orientálist, a halálosan szívszorítót és a szórakoztatót, megtoldva pedig egy másik harmonikással is, hogy azokra még hangsúlyosabb szerep háruljon a varázslásban. Ez bizony csúcsminőség, és nem csak az ismétlés kedvéért mondom. (Casa Editions, 2012)


 


 

Mokoomba: Rising Tide Zimbabwe és Zambia határán, ahol a madár is csak a Viktória-vízesés kedvéért jár, 2001-ben alakult meg a Mokoomba zenekar. A tonga népcsoport hagyományán alapuló társaság válogatás nélkül szemezgetett a modern afrikai tánczenék vívmányaiból, és már 2004-ben megjelentetett egy albumot (The First of Koomboka), de annak még nem jutott el a híre Európáig. Ahhoz 2008-ban meg kellett nyerniük a Music Crossroads fesztivált, aminek következtében egyre több nemzetközi meghívást kaptak, majd rájuk kattant a Zap Mamából ismerős Manou Gallo is. Az ő (produceri) ténykedésével látott napvilágot a Rising Tide, egy rakás fúvós, ütős és pengetős közreműködésével.

Ez az intenzív vendégjárás korántsem csak jelkép vagy marketingfogás az albumon. Alapjáraton ugyanis csak gitárokat, dobokat és billentyűt használ a csapat, ami buliban nyilván oké, de az elmélyüléshez sovány. Márpedig a Mokoomba a totális Afrikára hajaz spirituálisan is. És hát több mint macerás Maliról beszélni egy kora vagy djembe beiktatása nélkül. Így azonban mindjárt más. Lényeg a lényeg: azonnal leesik az áll, ez a tök ismeretlen banda szinte minden számban átütő erővel és hitelességgel nyomja a maga pánafrikai tánczenéjét, megfejelve raggával, latinnal, elektronikával, bármivel. Olyan szólóénekessel (Mathias Muzaza) és olyan kórussal, ami párját ritkítja abban a páratlanul vokális déli világban. (Zig Zag World/NarRator Records, 2012)


 


 

Romengo: Kétháné Erről a lemezről egy év késéssel írok, és ez roppant blamázs - már csak az lenne kínosabb, ha inkább elsunnyognám végül. De hogyan is sunnyoghatnék, ha egyszer az utóbbi tíz év egyik legjelentősebb roma albumára találtam. A Romengo együttes gyökerei a kilencvenes évek közepéig nyúlnak vissza. Lakatos Mónika énekesnő és a gitáros Rostás Mihály "Mazsi" a Holdvilág Színházban kezdte pályafutását, és együtt szerepeltek a 96-os Ki mit tud?-on is, melyet Mónika nyert meg a népzenében. Három év múlva az akkor induló Romano Dromhoz csatlakoztak, majd Lakatos János "Guszti" kannással 2004-ben megalakították a Romengót. Aztán a hegedűs Kovács Mihály és a bőgős Novák Csaba is beszállt.

A Romengo az oláh cigány hagyományon alapuló cigányzenét játssza - azt a fajtát, amit a nyolcvanas években a Kalyi Jag művelt -, se többet, se kevesebbet. Pontosan tudja, hogy mi a dolga, és hol vannak a határai. A bemutatkozó albumukat mindenesetre igyekeztek minél változatosabbra formálni. Némelyik számban Dresch Mihály furulyázik, és ő mindig a közepébe trafál: a közös Botolójuk egészen rendkívüli. Arra persze most nincs hely, hogy egy-egy számnál leálljunk, de szükség sincs, hiszen a Romengo - ha szabad így sarkítani - Lakatos Mónika hangját és énekét jelenti, az pedig lényegében az egész korongra rányomja a bélyegét. Hátborzongató mélység van benne, menthetetlenül bele kell szédülni. (Gryllus Kft., 2010)


 


 

Meszecsinka: Meszecsinka Egy újabb sarkítással az Oláh Annamari-Biljarszki Emil páros által alakított Meszecsinka debütálásáról is elmondható, hogy mindent visz rajta az énekesnő, de a befolyásokat tekintve ezúttal a csillagos ég a határ. Na, de mit várjon az ember, ha egy együttesnek Holdacska a neve? Szóval ez így oké. Más kérdés, hogy az ilyen "habzsolásnak" könnyen lehet gyomorrontás a vége, de aggodalomra semmi ok: Oláh Annamarinak többek közt éppen az a lényege, hogy éppoly zsigeri módon tud azonosulni a bolgár, mint a francia vagy spanyol, vagy arab, vagy argentin, vagy (bocs, hogy a végére maradt:) magyar muzsikákkal. Na, meg az, hogy épp oly zsigeri módon képes a gyöngédségre, mint a vadságra. Ritka tehetség, ritka drámai érzékkel és mindezt bármiféle modorosság nélkül - szóval kész csoda. De lényegében az egész lemezért könnyen lehet rajongani. Tizenegy számának legalább a fele alkalmas arra, hogy kedvenc legyen, innentől igazán csak hangulat meg (üdítő) pia dolga. Én ma a Citadellára esküdtem, de holnap visszatérhetünk rá, velem lehet beszélni. Meg vagyok véve.(NarRator Records, 2012)


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.