Lemez

World music: ebben

Zene

a dög melegben nincs erőnk fölösleges dolgokkal bíbelődni. Előre szólunk: a továbbiakban csak megkerülhetetlen lemezekkel foglalkozunk - ezeket viszont meg kell venni. (De legalábbis letölteni.)

 


 

Zamballarana: Carnavale 1997-ben, amikor a Zamballarana megalakult, a korzikai polifonikus énekhagyomány már túlesett egy vérátömlesztésen, de új hullámának igazi frissességét ez a társaság jelentette. Ami persze több mint elvárható attól, aminek a neve "elragadóan démonikus nő". Tudják, akibe azonnal bele kell dögleni. Mit lehet ilyenkor tenni? A Zamballarana azt gondolta, hogy korzikai alapjaira ráépíti mindazt, ami személyes, és mindazt, ami a világ más tájairól vonzza. Legyen az dzsessz vagy rock, keleti vagy latin, rettenetes súlyú vagy populáris muzsika. Mint kiderült, helyesen gondolta, hiszen anélkül jutott el ötödik albumáig, hogy a gyanús benyomást keltő "fúzió" kifejezést az eszünkbe juttatta volna. Lehetett bármily színes, sosem volt az övé "összeollózott" muzsika. Ennyit elöljáróban. "Breaking" hírként pedig annyit, hogy az ötből a még meleg Carnavale a csúcs, egyfelől összegezve, másrészt megtoldva az eddigieket. Összegezve a vokálist és az instrumentálist, a korzikait és a balkánit + klezmert + orientálist, a halálosan szívszorítót és a szórakoztatót, megtoldva pedig egy másik harmonikással is, hogy azokra még hangsúlyosabb szerep háruljon a varázslásban. Ez bizony csúcsminőség, és nem csak az ismétlés kedvéért mondom. (Casa Editions, 2012)


 


 

Mokoomba: Rising Tide Zimbabwe és Zambia határán, ahol a madár is csak a Viktória-vízesés kedvéért jár, 2001-ben alakult meg a Mokoomba zenekar. A tonga népcsoport hagyományán alapuló társaság válogatás nélkül szemezgetett a modern afrikai tánczenék vívmányaiból, és már 2004-ben megjelentetett egy albumot (The First of Koomboka), de annak még nem jutott el a híre Európáig. Ahhoz 2008-ban meg kellett nyerniük a Music Crossroads fesztivált, aminek következtében egyre több nemzetközi meghívást kaptak, majd rájuk kattant a Zap Mamából ismerős Manou Gallo is. Az ő (produceri) ténykedésével látott napvilágot a Rising Tide, egy rakás fúvós, ütős és pengetős közreműködésével.

Ez az intenzív vendégjárás korántsem csak jelkép vagy marketingfogás az albumon. Alapjáraton ugyanis csak gitárokat, dobokat és billentyűt használ a csapat, ami buliban nyilván oké, de az elmélyüléshez sovány. Márpedig a Mokoomba a totális Afrikára hajaz spirituálisan is. És hát több mint macerás Maliról beszélni egy kora vagy djembe beiktatása nélkül. Így azonban mindjárt más. Lényeg a lényeg: azonnal leesik az áll, ez a tök ismeretlen banda szinte minden számban átütő erővel és hitelességgel nyomja a maga pánafrikai tánczenéjét, megfejelve raggával, latinnal, elektronikával, bármivel. Olyan szólóénekessel (Mathias Muzaza) és olyan kórussal, ami párját ritkítja abban a páratlanul vokális déli világban. (Zig Zag World/NarRator Records, 2012)


 


 

Romengo: Kétháné Erről a lemezről egy év késéssel írok, és ez roppant blamázs - már csak az lenne kínosabb, ha inkább elsunnyognám végül. De hogyan is sunnyoghatnék, ha egyszer az utóbbi tíz év egyik legjelentősebb roma albumára találtam. A Romengo együttes gyökerei a kilencvenes évek közepéig nyúlnak vissza. Lakatos Mónika énekesnő és a gitáros Rostás Mihály "Mazsi" a Holdvilág Színházban kezdte pályafutását, és együtt szerepeltek a 96-os Ki mit tud?-on is, melyet Mónika nyert meg a népzenében. Három év múlva az akkor induló Romano Dromhoz csatlakoztak, majd Lakatos János "Guszti" kannással 2004-ben megalakították a Romengót. Aztán a hegedűs Kovács Mihály és a bőgős Novák Csaba is beszállt.

A Romengo az oláh cigány hagyományon alapuló cigányzenét játssza - azt a fajtát, amit a nyolcvanas években a Kalyi Jag művelt -, se többet, se kevesebbet. Pontosan tudja, hogy mi a dolga, és hol vannak a határai. A bemutatkozó albumukat mindenesetre igyekeztek minél változatosabbra formálni. Némelyik számban Dresch Mihály furulyázik, és ő mindig a közepébe trafál: a közös Botolójuk egészen rendkívüli. Arra persze most nincs hely, hogy egy-egy számnál leálljunk, de szükség sincs, hiszen a Romengo - ha szabad így sarkítani - Lakatos Mónika hangját és énekét jelenti, az pedig lényegében az egész korongra rányomja a bélyegét. Hátborzongató mélység van benne, menthetetlenül bele kell szédülni. (Gryllus Kft., 2010)


 


 

Meszecsinka: Meszecsinka Egy újabb sarkítással az Oláh Annamari-Biljarszki Emil páros által alakított Meszecsinka debütálásáról is elmondható, hogy mindent visz rajta az énekesnő, de a befolyásokat tekintve ezúttal a csillagos ég a határ. Na, de mit várjon az ember, ha egy együttesnek Holdacska a neve? Szóval ez így oké. Más kérdés, hogy az ilyen "habzsolásnak" könnyen lehet gyomorrontás a vége, de aggodalomra semmi ok: Oláh Annamarinak többek közt éppen az a lényege, hogy éppoly zsigeri módon tud azonosulni a bolgár, mint a francia vagy spanyol, vagy arab, vagy argentin, vagy (bocs, hogy a végére maradt:) magyar muzsikákkal. Na, meg az, hogy épp oly zsigeri módon képes a gyöngédségre, mint a vadságra. Ritka tehetség, ritka drámai érzékkel és mindezt bármiféle modorosság nélkül - szóval kész csoda. De lényegében az egész lemezért könnyen lehet rajongani. Tizenegy számának legalább a fele alkalmas arra, hogy kedvenc legyen, innentől igazán csak hangulat meg (üdítő) pia dolga. Én ma a Citadellára esküdtem, de holnap visszatérhetünk rá, velem lehet beszélni. Meg vagyok véve.(NarRator Records, 2012)


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."