Onnan is kivesznek - Digitalism: Idealism (lemez)

  • - minek -
  • 2007. szeptember 13.

Zene

A Digitalism elektroduót három éve hozta tető alá két hamburgi illetőségű fiatalember: a Palermo Disko Machine néven is alkotó Jens Moelle és a török származású Ismail Tüfekci. Hamarosan kiadót is találtak maguknak, érdeklődésüknek megfelelően persze franciát: lemezeiket a jónevű Kitsune kiadónál publikálják, mely amúgy az új, speciálisan francia elektrohangzás egyik zászlóshajója.

A Digitalism elektroduót három éve hozta tető alá két hamburgi illetőségű fiatalember: a Palermo Disko Machine néven is alkotó Jens Moelle és a török származású Ismail Tüfekci. Hamarosan kiadót is találtak maguknak, érdeklődésüknek megfelelően persze franciát: lemezeiket a jónevű Kitsune kiadónál publikálják, mely amúgy az új, speciálisan francia elektrohangzás egyik zászlóshajója. Jöttek is sorban a sikeres, a kollégák által is sokat pörgetett maxik (Idealistic, Zdarlight, Jupiter Room), no meg a remixek: Lisa Stansfield, Depeche Mode, Tiga, Daft Punk, Klaxons, Futureheads, hogy csak néhány nevet említsünk az áldozatok közül. Talán a Cure Fire In Cairójának brutalizálása sikerült mind közül a legjobban: a Digitalism In Cairo nevet viselő parafrázis, amely az eredeti verzió sós kút és kerék általi felületkezelése, torzítgatása és mocskos elektrohouse-szal való leöntése nyomán keletkezett, természetesen az albumra is rákerült.

A Digitalism zenéjét elsőként a vállalt elődök és példaképek felől érdemes megközelíteni: hát persze hogy Daft Punk, és naná, hogy a Cassius - a Zdarlight jól kifundált diszkópunkja például éppen a Cassius-beltag Philip Zdar tiszteletére született. A Digitalism zenéjére egyszerre hatott a klasszikus new wave elegyes gitár/szintetizátor hangzása, meg a kétezres évek elektroújhulláma: koszos, de azért a Justice-hoz képest jóval kevesbé torzított szintihangok, elektropop és -house alapok, lendületes gitárszerű hangminták, jóleső diszkógrúvok, s némi szublimált nehézipari techno - ezekből, megfelelő arányú keveréssel, már elő is állítható a komplett Digitalism-lemez. Ezen belül a skála persze jócskán széles: a nyitószám Magnets például szinte megtévesztő a maga elidegenítő, recsegős jellegével, aki viszont ezen átverekedte magát, az a továbbiakban - legalábbis a műfaj határain belül - kifejezett popzenével fog találkozni. A derék hamburgi zenemunkások kellően lazán kezelik a hangmintákat is: az I Want I Want például minden további értesítés nélkül viszi tovább a Zdarlight gitártémáját, a Pogo pedig a maga behízelgő modorában úgy hangzik, mintha vagy féltucatnyi, 1980 környéki posztpunk zeneműből vágták volna össze. A legkönnyebben természetesen az elektro-, diszkó- és rockelemekből összerakott direkt partibombák jutnak el a felhasználó nyúltagyába: a már említett Pogón meg a Cure-adaptáción kívül az Anything New, a savba mártott Pulse, vagy a csak stroboszkóppal együtt alkalmazandó Jupiter Room ajánlható a hedonista felhasználók számára, bár meg kell hagyni, az Idealism gyakorlatilag végig, egyenletesen jól táncolható lemez. Tulajdonképpen egy ültő helyünkben is végighallgatható, de ez többnyire értelmetlen, másrészt orvosilag is inkább az ötös-hatos dózisokban történő, szakaszos, ritmikus mozgással kísért befogadás javallott.

Kitsune/Virgin, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.