Opera - Megfogyva bár - Miskolci Nemzetközi Operafesztivál

Zene

A megnyesett fa kizöldül - mondja a Biblia, s jóllehet eme állítás kertészeti vagy éppen hitbéli igazságában nincs okunk kételkedni, a kulturális rendezvénysorozatokra a fenti tétel bajosan alkalmazható.
A Miskolci Nemzetközi Operafesztivál példája is ezt bizonyítja, miután a 11. éve fennálló és a hajdani acélváros arculatát ez idő alatt oly jótékonyan formáló fesztivál idén igencsak megszenvedte a drasztikus elvonásokat. Nem csupán a kényszerű, ám így is hírnévapasztó lemondások sora jelezte a Bartók+Verdi tematikájú rendezvény nehéz helyzetét, de értelemszerűen a végül megtartott programokra is árnyékot vetett az állapot vigasztalansága. Az előzetes kétségek balcsillagzata meg a program szűkülése ugyanis hol az értelmező-erősítő kontextust, hol pedig a felszabadult fesztiválhangulatot tüntette el az események körül. S hogy mindezek után mégis értékes, de legalábbis érdekes és figyelemre méltó produkciók kerültek előadásra Miskolcon, az egyszerre késztet a szervezők előtti tisztelgésre, és ébreszti a recenzensben a "milyen lehetett volna?" szomorúan céltalan kérdését.

A fesztivál első operaprodukciója a Liszt-bicentenárium előtt tisztelgett, nemzetközi együttműködéssel (Bayreuth-Kismarton-Kassa-Miskolc) színpadra állítva a zeneszerző egyetlen, még kiskamaszként komponált operáját, a Don Sanche, avagy a szerelem kastélyát. A Liszt által kevésre becsült, némiképp bizonytalan szerzőségű, ám összességében kellemes operácskából idén már láthattunk egy roppant szórakoztató előadást: a Tháliában vendégszereplő szegediekkel, Pál Tamással és Anger Ferenc rendezésében. Ami ott, játékos ötletekkel fölpaskolva már-már revelációnak tetszett, az Miskolcon paradox módon megsínylette az amúgy oly' üdvös nemzetköziséget. A zsengét ugyanis ezúttal félreismerhetetlenül ideologikus német rendezésben (Julia Glass, rendezői felügyelet: Katharina Wagner), a recitativók helyére egy kortárs osztrák zeneszerző (Gerhard Krammer) alkalmi hangkölteményeit betoldva találtuk, a politikailag mélyen korrekt, szexuálisan felszabadult cselekménybe elegyedő kassai kórussal meg a csúcshangon gikszert fogó, komikus küllemű dél-koreai tenorral. A megvalósítás azonban még így is jócskán kínált rokonszenves mozzanatokat, akár az itt-ott felsejlő Varázsfuvola-allúziókra, akár a kettős szerepében kiváló bariton, a fiatal Martin Gerke vokális és színészi teljesítményére gondolunk.

A pénzügyi nehézségek következtében a 2011-es év főszereplőjének választott Verdi operái közül sajnos csupán kettő, a Rigoletto és a Nabucco települt a Miskolci Nemzeti Színház színpadára. Mindkét előadás Oroszországból érkezett: a Rigoletto a moszkvai Galina Visnyevszkaja Opera Központ előadása, míg a Nabucco a moszkvai Helikon Opera társulatának eredetileg Dijonban bemutatott, Párizstól Szentpétervárig sokfelé megfordult produkciója. Az előbbi előadás magán viselte ugyan a tanulmányi és vizsgajelleget, hiszen ez a Rigoletto pár esztendeje a komplex operai képzést nyújtó intézmény vizsgaprodukciója volt, ám az ensemble mozgásában, a groteszk stilizációban és a mintaszerű játékfegyelemben egészen profinak bizonyult a fiatal énekesek közössége. S ha a zenekari árokból olykor rettenetes hanghatások támadtak is (a szűkös árok és hangosítása a fesztivál sokéves problémája), az énekesekre, s közülük is különösen a Gildát pazarul adó Irina Dubrovszkajára éppen nem lehetett panaszunk.

Előzetesen úgy sejthettük, hogy az évek óta visszajáró Helikon Opera és zsenigyanús vezetője, a rendező Dmitrij Bertman idén is a legizgalmasabb formáció gyanánt szerepel majd a fesztivál programján. A lemondások ismeretében még kevésbé volt okunk kételkedni ebben, noha úgy lehet, a Nabucco nem érte el mondjuk a 2008-as Kisvárosi Lady Macbeth-előadásuk színvonalát. Igaz, erről csak óvatosan formálhatunk véleményt, hiszen a fotók tanúbizonysága szerint a Verdi-opera oly fontos látványelemei valamelyest leegyszerűsített kiszerelésben jutottak el hozzánk. A színpad egész magasságát bejátszhatóvá tévő traverzrendszer így is jól funkcionált, és a rudak kellékként, például a babiloni sereg virtuóz módon forgatott fegyvereiként is megállták a helyüket. Mi több, az előadás legemlékezetesebb vizuális effektusában is kulcs-, pontosabban csillagszerep jutott e rudaknak, amidőn a hazájukat a Szabadságkórussal visszasíró zsidók Dávid-csillagot formáltak maguk köré az emlegetett fémelemekből. Sajnos az opera énekesgárdája több ponton is indiszponáltnak hallatta magát, s így éppenséggel a színészként remekül teljesítő kegyetlen királylány, az Abigélt éneklő Szvetlana Szozdatyeleva (az említett Sosztakovics-opera címszereplője) is rendre alulmaradt a szólam magas záró hangjaival vívott küzdelmében. Érzéki szépsége, valamint tétova kislánnyá való visszaváltozása (Abigél II. felvonásbeli áriájában) azonban szintúgy megemlékezésre érdemes, akárcsak Mihail Guzsov zsidó főpapjának kérlelhetetlen erejű, közösségi basszusa vagy éppen Larisza Kosztyuk (Fenena) gazdag és áthatóan tiszta mezzója.

Miskolci Nemzeti Színház, június 11., 13. és 14.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.