Opera - Mi terem a magyar szívébe'? - Kodály: Háry János

Zene

"Nem azt kellene hangoztatni [...], hogy a magyarok nem ismerik a történelmüket. Az oroszok, az ukránok sem ismerik a magukét! Az a lényeg, hogy valamiből táplálkozni kell. Lehet a kudarcokból is, de a meséink, az álmaink is az identitásunk részét képezik." A debreceni Csokonai Színház Háry-produkciójának kísérőfüzetében áll Vidnyánszky Attila eme gondolata, amit a Margitszigetre települt előadásról írván nem az igencsak vitatható kiindulópont okán idézünk, s persze nem is annak bizonyságául, hogy ha a rendező tüntetőleg és deklarált módon mellőzi is a kritikaolvasás tevékenységét, azért a kritikus nem mondja fel ily könnyen az olvasóviszonyt. Hanem mert ez a gondolat a Háry János kurrens előadásának középpontjába kerül: kollektív összekapaszkodás a mítoszban, a mesében, a szépítő álomban.

"Nem azt kellene hangoztatni [...], hogy a magyarok nem ismerik a történelmüket. Az oroszok, az ukránok sem ismerik a magukét! Az a lényeg, hogy valamiből táplálkozni kell. Lehet a kudarcokból is, de a meséink, az álmaink is az identitásunk részét képezik." A debreceni Csokonai Színház Háry-produkciójának kísérőfüzetében áll Vidnyánszky Attila eme gondolata, amit a Margitszigetre települt előadásról írván nem az igencsak vitatható kiindulópont okán idézünk, s persze nem is annak bizonyságául, hogy ha a rendező tüntetőleg és deklarált módon mellőzi is a kritikaolvasás tevékenységét, azért a kritikus nem mondja fel ily könnyen az olvasóviszonyt. Hanem mert ez a gondolat a Háry János kurrens előadásának középpontjába kerül: kollektív összekapaszkodás a mítoszban, a mesében, a szépítő álomban. Elsősorban erről szól Vidnyánszky Háryja, s ez az irány alkalmasint Kodály Zoltán szerzői szándékával is egybevág. A színpadi Kodályéval egészen bizonyosan, merthogy a szalmafödeles nagyabonyi kocsmában mintha éppen maga a fiatal komponista lenne a furfangos diák, aki fonográfjával szorgosan gyűjti a nép ajkán termett dalokat és a költészetté nemesült, identitásteremtő élethazugságokat. Az öreg Háry bátya és a falu közös történeteit, hiszen az obsitos huszár kalandjait ezúttal a kocsmában tanyázók apraja-nagyja játssza el: nem annyira a Mohácsi-féle Egyszer élünk... János vitézt próbáló kisközösségének hasonlatosságára, inkább a Háry létező szerep-összevonási gyakorlatának kiterjesztésével.

A falu népe márpedig echt mesejátékot játszik, s ez a döntés ugyancsak hű a darab szelleméhez, még akkor is, ha amúgy ez a gyermekded jelleg kezdettől fogva a Háry legfőbb gyöngéjének látszik. Mert bár Kodály a népdalok és népzenei motívumok (meg a Bihari-féle verbunkos muzsika) zseniális, újraalkotó fölhasználásával jócskán a daljáték zsánere fölé célzott, ámde a szüzsé és különösképpen Harsányi Zsolt és Paulini Béla (a kísérőfüzetben és a színlapon valamely megmagyarázhatatlan okból Paulini János szerepel) álnépies, avítt és a katonai németségben dúslakodó klapanciái időről időre visszarántják az autentikus dalok szárnyalását. A debreceniek előadása vállalja e nyilvánvaló szintkülönbséget, sőt a sok ismétléssel és túlzó mókával (jóval és rosszal egyaránt) még rá is játszanak a mesére. Az Olekszandr Bilozub kenyér-, bagett- és mézeskalács-alapú díszletei között tobzódó sokaság játéka egyszer még a nézőtérre is kicsap, amúgy egy atipikus módon gyenge és Európán revánsot vevő térképolvastató heccel.

A játékban háromnemzedéknyi Háry vesz részt: a kalandokat újramesélő, a kulcspillanatokban a szöveget is előmondó idős obsitos (Miske László), a huszárbravúrok mesei jelen idejének nyalka fiatalembere (Haja Zsolt), valamint egy fiúcska - az öreg Háry kisunokája (Dremák Artúr). Valóságos főszereplő ő, játszik és táncot igazít, beint, vagy éppen serdületlen rezonőrként ügyel a színpad széléről. Vidnyánszky nem először teremt vagy legalábbis emel ki különálló gyermeki nézőpontot operarendezéseiben (mint azt legutóbb a Borisz Godunovban tette), ám ezt az egyszerre roppant hatásos és némiképp didaktikus megoldást még sosem fogadtuk ily egyértelmű tetszéssel: részint a gyermekszereplő táncban is kicsattanó tehetségének, részint az effektus helyénvaló, vagyis ideillő voltának köszönhetően.

A főszerepekben felléptetett operaénekesek derekasan megküzdenek az énekszámok között hosszan terjengő prózai dialógusokkal, s még olyan is akad közöttük, aki egyenesen lubickolni látszik a kollégái számára azért inkább sivatagnak tűnő zene nélküli szakaszokban. Az ármányos Ebelasztin bárót adó Cselóczki Tamás ez az énekes színész, aki mintha jóval otthonosabban mozogna ebben a rímekkel gazdagon kihányt szerepben, mint a hősi színezetű tenorszólamok bármelyikében. Mi több, egy ízben még akrobatikus ügyességéről is tanúbizonyságot tesz, midőn a szobafestők módjára létrán lábalja át és körbe a színpadot. A címszerepet alakító Haja Zsolttól ilyesmit nem látunk: ő huszárosan dülleszt, bárha a jelenléte nem árasztja magából a kackiás hetykeséget meg a teremtettéző virtust. Háry módra szólván: ich melde gehorsam, Haja Zsolt operaénekes, és nem pedig óbester. Kulturált és szép színű baritonja mindenesetre remekül szól, csak hát ebben a szerepben olyan elődök után lát az énekléshez, akik a szólam vitézi és népi ízeit is készségszinten hozták. A kardos menyecskét alakító Kun Ágnes Anna valamelyest hitelesebb Örzse, már amikor kikelhet magából, s nem kell a szólam szívfájdító - egyszerre személyes és kollektív - líráját megkísértenie. Bódi Marianna tüchtig Mária Lujza, míg Wagner Lajos slágerszáma ("Ó mely sok hal terem...") után szinte a statisztériába beolvadó Marci bácsi. A színpadi történéseket és a debreceni zenekar játékát összehangoló Kocsár Balázs a Háry-előadásokon gyakorta elhagyott s ezúttal némiképp széttartónak bizonyuló nyitányt követően sikerrel látta el operakarmestert próbáló föladatát.

Margitszigeti Szabadtéri Színpad, július 8.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.