opera - PUCCINI: A FECSKE

Zene

Tüdővész nélküli Traviata-történet az a szinte operettbe hajló lírai komédia, melyet a Metropolitan Opera HD-közvetítése révén a pesti szerencsések a MűPa Előadótermében szombat este megtekinthettek. Az egyidejűleg a Bartók rádió programján is szereplő darab kimondottan ritka madár a repertoáron, s ezúttal nemcsak gusztusos, de ráadásul szexepillel és attraktivitással gazdagon megáldott előadásban tárta fel könnyed és frivol erényeit.
Tüdõvész nélküli Traviata-történet az a szinte operettbe hajló lírai komédia, melyet a Metropolitan Opera HD-közvetítése révén a pesti szerencsések a MûPa Elõadótermében szombat este megtekinthettek. Az egyidejûleg a Bartók rádió programján is szereplõ darab kimondottan ritka madár a repertoáron, s ezúttal nemcsak gusztusos, de ráadásul szexepillel és attraktivitással gazdagon megáldott elõadásban tárta fel könnyed és frivol erényeit. A nemzetközi operaélet (egyik) inspekciós álompárja, Angela Gheorghiu és Roberto Alagna adta a két fõszerepet, a szerelemre vágyó luxusmetressz, Magda, valamint a naiv, ám tüzes vérû vidéki fiatalember, Ruggero szólamát, s a két kiváló mûvész félreismerhetetlen házastársi szerelme némi privát izgalmat ojtott Puccini bájos, de kissé halvány operájába. A kellemes mulatságot nem vagy legfeljebb alig valamelyest csökkentette Gheorghiu elõre bejelentett megfázásának egy-egy tünete vagy épp Alagna tenorjának elõzetes deklaráció nélkül is tudomásul szolgáló hõsi elnehezedése. Kémiailag tökéletes párosuk mellett a Nicolas Jo‘l szellemes rendezését és Ezio Frigerio art nouveau díszleteit ünneplõ produkció - operettbe illõen - egy második szoprán-tenor kettõst, a szubrett Lisette Oropesa és az elegáns szalonkomikus Marius Brencia mondén játékait is felkínálta. A közvetítést jegyzõ Brian Large ezúttal is biztos érzékkel emelte ki nemcsak a zeneileg legértékesebb mozzanatokat (így a II. felvonás Momus kávéházat idézõ fináléját), de úgyszintén a gazdag kitartót formáló Samuel Ramey hibátlan figuráját. A veterán basszista akárha a III. köztársaság valamelyik kabinetülésérõl rándult volna át a MET színpadára, amelynek átdíszletezését ezúttal is figyelemmel kísérhette a kivetítõn csüggõ pesti közönség. A mûsorközlõ szerepét ez estén Renée Fleming látta el, s kétség nem férhetett hozzá, hogy az ünnepelt szopránból elsõrangú hírolvasó válna bármely amerikai tévécsatornánál.

MûPa Elõadóterem, január 10.

***** alá

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.