opera - PUCCINI: A FECSKE

Zene

Tüdővész nélküli Traviata-történet az a szinte operettbe hajló lírai komédia, melyet a Metropolitan Opera HD-közvetítése révén a pesti szerencsések a MűPa Előadótermében szombat este megtekinthettek. Az egyidejűleg a Bartók rádió programján is szereplő darab kimondottan ritka madár a repertoáron, s ezúttal nemcsak gusztusos, de ráadásul szexepillel és attraktivitással gazdagon megáldott előadásban tárta fel könnyed és frivol erényeit.
Tüdõvész nélküli Traviata-történet az a szinte operettbe hajló lírai komédia, melyet a Metropolitan Opera HD-közvetítése révén a pesti szerencsések a MûPa Elõadótermében szombat este megtekinthettek. Az egyidejûleg a Bartók rádió programján is szereplõ darab kimondottan ritka madár a repertoáron, s ezúttal nemcsak gusztusos, de ráadásul szexepillel és attraktivitással gazdagon megáldott elõadásban tárta fel könnyed és frivol erényeit. A nemzetközi operaélet (egyik) inspekciós álompárja, Angela Gheorghiu és Roberto Alagna adta a két fõszerepet, a szerelemre vágyó luxusmetressz, Magda, valamint a naiv, ám tüzes vérû vidéki fiatalember, Ruggero szólamát, s a két kiváló mûvész félreismerhetetlen házastársi szerelme némi privát izgalmat ojtott Puccini bájos, de kissé halvány operájába. A kellemes mulatságot nem vagy legfeljebb alig valamelyest csökkentette Gheorghiu elõre bejelentett megfázásának egy-egy tünete vagy épp Alagna tenorjának elõzetes deklaráció nélkül is tudomásul szolgáló hõsi elnehezedése. Kémiailag tökéletes párosuk mellett a Nicolas Jo‘l szellemes rendezését és Ezio Frigerio art nouveau díszleteit ünneplõ produkció - operettbe illõen - egy második szoprán-tenor kettõst, a szubrett Lisette Oropesa és az elegáns szalonkomikus Marius Brencia mondén játékait is felkínálta. A közvetítést jegyzõ Brian Large ezúttal is biztos érzékkel emelte ki nemcsak a zeneileg legértékesebb mozzanatokat (így a II. felvonás Momus kávéházat idézõ fináléját), de úgyszintén a gazdag kitartót formáló Samuel Ramey hibátlan figuráját. A veterán basszista akárha a III. köztársaság valamelyik kabinetülésérõl rándult volna át a MET színpadára, amelynek átdíszletezését ezúttal is figyelemmel kísérhette a kivetítõn csüggõ pesti közönség. A mûsorközlõ szerepét ez estén Renée Fleming látta el, s kétség nem férhetett hozzá, hogy az ünnepelt szopránból elsõrangú hírolvasó válna bármely amerikai tévécsatornánál.

MûPa Elõadóterem, január 10.

***** alá

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.