Lemez

Nem vacak

Orbital: Wonky

Zene

A poptörténet eddig már sokszorosan bebizonyította, hogy a fiatalként úttörő jellegű zenekarok felett is előbb vagy utóbb eljár az idő - ez történt a Hartnoll testvérekkel, más néven az Orbitallal is. A kilencvenes években a Chemical Brothers és a Prodigy mellett ők számítottak a legnagyobb elektronikai újítóknak, olyan emlékezetes ambient techno albumaiknak köszönhetően, mint a Snivilisation vagy az In Sides. Az évezredfordulóra aztán megtört a lendület, és a két tesó útjai különváltak a 2004-es Blue Albumot követően, de pár év elteltével kiderült, hogy nemcsak a családi ünnepségeken, hanem a színpadon meg a turnébuszban is újra élvezik egymás társaságát. A Balaton Soundot is érintő 2009-es visszatérést követően azért el kellett telnie két és fél évnek, amíg bemerészkedtek a stúdióba, és most itt van a comeback-album, ami direkt önszívatós címet kapott (wonky = rozoga, vacak; bár egy viszonylag új tánczenei hangzást is így hívnak).


 

És hogy milyen az Orbital nyolcadik lemeze? A kilencvenes évekbeli klasszikusokhoz azért nem hasonlítható, de lényegesen jobb azoknál, amiket az első fázisuk vége felé tákoltak össze. A One Big Moment egy kellemesen belassult, igazi alaphangmegadó intro, a Straight Sun kimeríti az intellektuális táncsláger fogalmát (ha van ilyen egyáltalán), a Never és a Stringy Acid egyaránt a 80-as évek előtt tiszteleg, a Zola Jesust szerepeltető New France kellőképp bombasztikus, a Distractionsnek meg jót tesz az enyhén rockos aláfestés. A hangulatot egyedül a címadó dal és a Satan című régi slágerüket megidéző - és a dubstep felé is nyitó - Beelzedub húzza le.

A lemezt záró Where Is It Goingra csakis az lehet a válasz, hogy ez egy helyes irány, soha rosszabb visszatérő albumot - ráadásul ha megnézzük, hogy alkotó zenekarként a fentebb említett pályatársakhoz képest hol tart az Orbital, akkor egyértelmű lesz, hogy a Wonky egyúttal sokkal jobb a Furthernél vagy az Invaders Must Die-nál.

ACP/Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.