Lemez

Nem vacak

Orbital: Wonky

Zene

A poptörténet eddig már sokszorosan bebizonyította, hogy a fiatalként úttörő jellegű zenekarok felett is előbb vagy utóbb eljár az idő - ez történt a Hartnoll testvérekkel, más néven az Orbitallal is. A kilencvenes években a Chemical Brothers és a Prodigy mellett ők számítottak a legnagyobb elektronikai újítóknak, olyan emlékezetes ambient techno albumaiknak köszönhetően, mint a Snivilisation vagy az In Sides. Az évezredfordulóra aztán megtört a lendület, és a két tesó útjai különváltak a 2004-es Blue Albumot követően, de pár év elteltével kiderült, hogy nemcsak a családi ünnepségeken, hanem a színpadon meg a turnébuszban is újra élvezik egymás társaságát. A Balaton Soundot is érintő 2009-es visszatérést követően azért el kellett telnie két és fél évnek, amíg bemerészkedtek a stúdióba, és most itt van a comeback-album, ami direkt önszívatós címet kapott (wonky = rozoga, vacak; bár egy viszonylag új tánczenei hangzást is így hívnak).


 

És hogy milyen az Orbital nyolcadik lemeze? A kilencvenes évekbeli klasszikusokhoz azért nem hasonlítható, de lényegesen jobb azoknál, amiket az első fázisuk vége felé tákoltak össze. A One Big Moment egy kellemesen belassult, igazi alaphangmegadó intro, a Straight Sun kimeríti az intellektuális táncsláger fogalmát (ha van ilyen egyáltalán), a Never és a Stringy Acid egyaránt a 80-as évek előtt tiszteleg, a Zola Jesust szerepeltető New France kellőképp bombasztikus, a Distractionsnek meg jót tesz az enyhén rockos aláfestés. A hangulatot egyedül a címadó dal és a Satan című régi slágerüket megidéző - és a dubstep felé is nyitó - Beelzedub húzza le.

A lemezt záró Where Is It Goingra csakis az lehet a válasz, hogy ez egy helyes irány, soha rosszabb visszatérő albumot - ráadásul ha megnézzük, hogy alkotó zenekarként a fentebb említett pályatársakhoz képest hol tart az Orbital, akkor egyértelmű lesz, hogy a Wonky egyúttal sokkal jobb a Furthernél vagy az Invaders Must Die-nál.

ACP/Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.