Lemez

Kábító kotyvalék

Torche: Harmonicraft

  • - kovacsm -
  • 2012. május 17.

Zene

Játsszuk azt, hogy 1992 van! A Nevermind sikerétől vérszemet kapott multikiadók habzó szájjal vásárolják fel a független színtér szakadt rockzenekarait. A Torche új nagylemezét már az egyik óriás adja ki. A Melvins gitárhangzását a Jane's Addiction dallamaival keverő miami bandát a következő Nirvanaként ünnepli a sajtó. Amerikában a Van Halen, Európában a Faith No More előzenekaraként turnéznak. Klipjeiket egyaránt játssza a 120 Minutes és a Headbangers Ball, hamarosan az MTV napközbeni egyvelegébe is bekerülnek. Egyesek az alternatív kategória Grammy-jelölését sem tartják kizártnak, Billy Corgan pedig a haját tépi, amiért megjelent a lemez, amit ő Siamese Dream címmel csak jövőre készül kiadni...


De nincs 1992. A nagy kiadóknak eszük ágában sincs lökött underground rockerekkel bíbelődni, van elég bajuk anélkül is. A Torche harmadik albuma ismét független cégnél jött ki, és a Van Halen helyett a C.O.C.-vel meg a Black Cobrával turnéznak, nem éppen arénákban. Nem a grunge-divat titánjai ők, csak egy kispályás metálzenekar a kilencvenes éveket idéző hangzással és egy tökéletes új lemezzel. Így utólag persze könnyű összeeszkábálni valamit a Nothing's Shocking, a Badmotorfinger és a Copper Blue legjobb pillanataiból, de a Harmonicraftban nem is ez a mutatvány. Hanem az a teli szájjal vigyorgó vitalitás és vehemencia, ami a masszív döngölés, az üveghangú gitárdallamok és a szállós-nyúlós refrének zagyva kotyvalékából sugárzik. A két évvel ezelőtti minialbum letisztult hangvétele után visszatértek a zavarosabb megfogalmazásokhoz. Ahogyan a gyönyörű borító kábult csúfsága fityiszt mutat a manapság menő, cizelláltan pszichedelikus lemezborítóknak, a zene is ellentmond mindennek, ami kitervelt és nagyigényű. És ennek semmi köze 1992-höz, a grunge-hoz vagy a Nirvanához. Régebbi dolog ez, még Chuck Berrytől és Bo Diddleytől jön: rock a neve. Az ember hajlamos azt gondolni, hogy ma már nincs is, pedig van.

Volcom, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.