mi a kotta?

Ordító oroszlánok

  • mi a kotta
  • 2023. február 15.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/7. hétre

„A programzene műfaja, ami jónéhány kétes feltámadáson túl van már, újjáéledt hamvai­ból, és úgy tűnik, a kamarazenét is megfertőzi. A. Schönberg, aki Richard Dehmel verse után írta meg vonósszextettjét, felel a legutóbbi régi-új affér miatt."

"Aki követte ezt a furcsa szerzeményt, hallhatta, hogy nem talált célt. A szándékoltan zavaros és csúnya megoldások mellett azért akadt néhány megejtő és megrendítő pillanat, amely ellenállhatatlan erővel hatol a szívbe. Csak a komoly lélek találja meg ezeket a hangokat, csak egy kivételes tehetség képes a sötétségben így megvilágítani magát. Az újdonság vegyes fogadtatásban részesült. Néhányan csendben kushadtak, mások fütyültek, volt, aki tapsolt, és a földszinten álló ifjak közül sokan ordítottak, mint az oroszlán.”

Így számolt be a bécsi Neue Freie Presse 1902-ben a Megdicsőült éj legelső előadásáról. Élünk a gyanúperrel, hogy nem az a megfordított nóna verte ki a biztosítékot a nagyközönségnél, habár a tonalitást szétfeszítő zenedarab biztosan próbára tette sokak türelmét. Schönberg műve azért lehetett botrányos, mert Dehmel verse egy pár találkozását meséli el, amelyen a nő bevallja, hogy várandós egy másik férfitól. A férfi részvéttel válaszol a szomorkás vallomásra. A vonósszextettből készült zenekari darab is elhangzik a Danubia Zenekar koncertjén. Hámori Máté együttese Mozart 13 hangszerre írt szerenádjával, a Gran Partitával nyitja az estet (Zeneakadémia, február 17., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.