„A programzene műfaja, ami jónéhány kétes feltámadáson túl van már, újjáéledt hamvaiból, és úgy tűnik, a kamarazenét is megfertőzi. A. Schönberg, aki Richard Dehmel verse után írta meg vonósszextettjét, felel a legutóbbi régi-új affér miatt."
"Aki követte ezt a furcsa szerzeményt, hallhatta, hogy nem talált célt. A szándékoltan zavaros és csúnya megoldások mellett azért akadt néhány megejtő és megrendítő pillanat, amely ellenállhatatlan erővel hatol a szívbe. Csak a komoly lélek találja meg ezeket a hangokat, csak egy kivételes tehetség képes a sötétségben így megvilágítani magát. Az újdonság vegyes fogadtatásban részesült. Néhányan csendben kushadtak, mások fütyültek, volt, aki tapsolt, és a földszinten álló ifjak közül sokan ordítottak, mint az oroszlán.”
Így számolt be a bécsi Neue Freie Presse 1902-ben a Megdicsőült éj legelső előadásáról. Élünk a gyanúperrel, hogy nem az a megfordított nóna verte ki a biztosítékot a nagyközönségnél, habár a tonalitást szétfeszítő zenedarab biztosan próbára tette sokak türelmét. Schönberg műve azért lehetett botrányos, mert Dehmel verse egy pár találkozását meséli el, amelyen a nő bevallja, hogy várandós egy másik férfitól. A férfi részvéttel válaszol a szomorkás vallomásra. A vonósszextettből készült zenekari darab is elhangzik a Danubia Zenekar koncertjén. Hámori Máté együttese Mozart 13 hangszerre írt szerenádjával, a Gran Partitával nyitja az estet (Zeneakadémia, február 17., fél nyolc).
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!