Lemez

Örömhiány

Mount Kimbie: Cold Spring Fault Less Youth

  • Velkei Zoltán
  • 2013. július 6.

Zene

A Crooks & Lovers - a Mount Kimbie duó első albuma 2010-ből, amely a posztdubstep mozgalom jelképe lett - nem öregszik.

Egyes részei ma is olyanok, mintha megelőznének minden aktuális történést a britek modern elektronikus tánczenéjében: látszólag barkácshangulatú, gyorsan összemaszatolt zenék, melyekben néha szédítően összetett, már-már matematikai egyenletekkel vetekedő hangminta-elrendezések és absztrakt ritmusképletek bújnak meg. A leginkább szokatlan azonban pont az volt ebben a lemezben, hogy bár semmiféle egyenes felépítést nem követett, és a korszellemnek megfelelően nagyon furcsa akart lenni, végső soron mégsem volt az - éppen ellenkezőleg. Minden kattantsága ellenére dallamai és ütemei örökre belemásztak a hallgató fülébe, ráadásul pár tételhez olyan jól eltalált videoklipek készültek, amelyekkel a duó ki tudott törni a mezőny pár tízezres nézettséget generáló, portréfotókkal vagy borítóképekkel vívott YouTube-harcából is.

Ez a háromévnyi várakozás az új lemezre rettentő sok volt: lényegében egy egész új generáció érkezett meg ezalatt a UK bass színterére, és igen kevés előadó tudott ugyan érdemben hozzátenni valamit az alapokhoz, ez csak növelte az elvárásokat a Mount Kimbie második dobásával szemben. Mindenki abban bízott, hogy ők majd megint előállnak valami korszakossal, amit évekkel később is naponta lehet hallgatni. S hogy mit kaptunk ehelyett? A Cold Spring Fault Less Youth tipikus második album, annak minden hibájával. A hangmintákban és a meleg, élénk színű textúrákban nagyon ott van a kézjegy, és a szerkezetek is hamisítatlanok (ugyanakkor helyenként még vokál is van ezúttal), mégis: nincsenek kiemelkedő számok, csak jók és töltelékek. Előbbiek közül a fénypontot a Made To Stray jelenti, mert az bizony szédületes, ahogy öt percben szögelős house-ból rave-es eufóriába, majd zárásként vokálos popba jutunk. Annál fájóbb viszont, hogy sehol máshol nem hallani ilyet, noha a Slow videojátékos szintidiszkója vagy a Break Well ütem nélküli hangkollázsai azért kétségkívül izgalmas és szép pillanatokat eredményeznek.

Mindez azonban csak ahhoz elég, hogy elmondhassuk: a Mount Kimbie nem szerepelt le. Elfogadhatóan vették az akadályt: egy korszakalkotó lemez után nagy nyomás alatt csináltak vállalható folytatást. A trendeket elnézve a Cold Spring sokkal rosszabb is lehetett volna, de csalódottságunkat a lemez jobb részei sem feledtethetik.

Warp/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.