Lemez

Örömhiány

Mount Kimbie: Cold Spring Fault Less Youth

  • Velkei Zoltán
  • 2013. július 6.

Zene

A Crooks & Lovers - a Mount Kimbie duó első albuma 2010-ből, amely a posztdubstep mozgalom jelképe lett - nem öregszik.

Egyes részei ma is olyanok, mintha megelőznének minden aktuális történést a britek modern elektronikus tánczenéjében: látszólag barkácshangulatú, gyorsan összemaszatolt zenék, melyekben néha szédítően összetett, már-már matematikai egyenletekkel vetekedő hangminta-elrendezések és absztrakt ritmusképletek bújnak meg. A leginkább szokatlan azonban pont az volt ebben a lemezben, hogy bár semmiféle egyenes felépítést nem követett, és a korszellemnek megfelelően nagyon furcsa akart lenni, végső soron mégsem volt az - éppen ellenkezőleg. Minden kattantsága ellenére dallamai és ütemei örökre belemásztak a hallgató fülébe, ráadásul pár tételhez olyan jól eltalált videoklipek készültek, amelyekkel a duó ki tudott törni a mezőny pár tízezres nézettséget generáló, portréfotókkal vagy borítóképekkel vívott YouTube-harcából is.

Ez a háromévnyi várakozás az új lemezre rettentő sok volt: lényegében egy egész új generáció érkezett meg ezalatt a UK bass színterére, és igen kevés előadó tudott ugyan érdemben hozzátenni valamit az alapokhoz, ez csak növelte az elvárásokat a Mount Kimbie második dobásával szemben. Mindenki abban bízott, hogy ők majd megint előállnak valami korszakossal, amit évekkel később is naponta lehet hallgatni. S hogy mit kaptunk ehelyett? A Cold Spring Fault Less Youth tipikus második album, annak minden hibájával. A hangmintákban és a meleg, élénk színű textúrákban nagyon ott van a kézjegy, és a szerkezetek is hamisítatlanok (ugyanakkor helyenként még vokál is van ezúttal), mégis: nincsenek kiemelkedő számok, csak jók és töltelékek. Előbbiek közül a fénypontot a Made To Stray jelenti, mert az bizony szédületes, ahogy öt percben szögelős house-ból rave-es eufóriába, majd zárásként vokálos popba jutunk. Annál fájóbb viszont, hogy sehol máshol nem hallani ilyet, noha a Slow videojátékos szintidiszkója vagy a Break Well ütem nélküli hangkollázsai azért kétségkívül izgalmas és szép pillanatokat eredményeznek.

Mindez azonban csak ahhoz elég, hogy elmondhassuk: a Mount Kimbie nem szerepelt le. Elfogadhatóan vették az akadályt: egy korszakalkotó lemez után nagy nyomás alatt csináltak vállalható folytatást. A trendeket elnézve a Cold Spring sokkal rosszabb is lehetett volna, de csalódottságunkat a lemez jobb részei sem feledtethetik.

Warp/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.