Lemez

Daughter: If You Leave

  • - minek -
  • 2013. július 6.

Zene

A puritánul elnevezett trió eredetileg Elena Tonra énekes-gitáros egyszemélyes produkciójának indult, majd utóbb csatlakozott hozzá Igor Haefeli gitáros és Remi Aguilella dobos. Több figyelemre méltó EP megjelenését követően szerződtette őket a 4AD, és idei bemutatkozó lemezük egyáltalán nem lóg ki a kiadó retrospektíven is lélegzetelállító katalógusából.

A hangzás a kamarajellegű előadásból is fakadóan látszólag puritán, de a gitárok és a dob (néha némi finom elektronikával kombinálva) a zenei hangulatok és érzelmek széles skáláját képesek végigjátszani. Nem véletlenül fogalmazunk így: szinte minden Daughter-számban akad némi drámaiság - ami szerencsére csak ritkán fordul át melodrámába. A finoman bontogatott akkordokkal induló dalok rendre eljutnak a csúcspontig, s lesz folkinspirálta, introvertált balladából csaknem rockos bevadulás - hogy azután visszatérjenek egy látszólag nyugodt, csalókán idilli állapotba. Az emóciók és energiák folyamatos hullámzását élhetjük át, s ez "csupán" a hangkulissza a dalszerzőnő erős szövegeihez. A csalódás, az elhagyatottság, a remény, a fájdalom, az emlékek a finoman fátyolos, mégis karakteres hanggal megáldott énekesnő kedvenc témái. Csupa depresszív, szomorú szerelmes dalt hallunk, s ezt a melankóliát pont a zenében és az előadásmódban feszülő energiák teszik "fogyaszthatóvá". No meg az, hogy megannyi erős (s csak kevés vékonyabb) dalba foglalva kapjuk kézhez: a Winter telibe találó felütése, a Youth szinte kulisszahasogatóan szívtörős nemzedéki himnusza vagy a Lifeforms lüktetése csak néhány példa a jók közül.

4AD/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.