Lemez

Daughter: If You Leave

  • - minek -
  • 2013. július 6.

Zene

A puritánul elnevezett trió eredetileg Elena Tonra énekes-gitáros egyszemélyes produkciójának indult, majd utóbb csatlakozott hozzá Igor Haefeli gitáros és Remi Aguilella dobos. Több figyelemre méltó EP megjelenését követően szerződtette őket a 4AD, és idei bemutatkozó lemezük egyáltalán nem lóg ki a kiadó retrospektíven is lélegzetelállító katalógusából.

A hangzás a kamarajellegű előadásból is fakadóan látszólag puritán, de a gitárok és a dob (néha némi finom elektronikával kombinálva) a zenei hangulatok és érzelmek széles skáláját képesek végigjátszani. Nem véletlenül fogalmazunk így: szinte minden Daughter-számban akad némi drámaiság - ami szerencsére csak ritkán fordul át melodrámába. A finoman bontogatott akkordokkal induló dalok rendre eljutnak a csúcspontig, s lesz folkinspirálta, introvertált balladából csaknem rockos bevadulás - hogy azután visszatérjenek egy látszólag nyugodt, csalókán idilli állapotba. Az emóciók és energiák folyamatos hullámzását élhetjük át, s ez "csupán" a hangkulissza a dalszerzőnő erős szövegeihez. A csalódás, az elhagyatottság, a remény, a fájdalom, az emlékek a finoman fátyolos, mégis karakteres hanggal megáldott énekesnő kedvenc témái. Csupa depresszív, szomorú szerelmes dalt hallunk, s ezt a melankóliát pont a zenében és az előadásmódban feszülő energiák teszik "fogyaszthatóvá". No meg az, hogy megannyi erős (s csak kevés vékonyabb) dalba foglalva kapjuk kézhez: a Winter telibe találó felütése, a Youth szinte kulisszahasogatóan szívtörős nemzedéki himnusza vagy a Lifeforms lüktetése csak néhány példa a jók közül.

4AD/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."