Lemez

Daughter: If You Leave

  • - minek -
  • 2013. július 6.

Zene

A puritánul elnevezett trió eredetileg Elena Tonra énekes-gitáros egyszemélyes produkciójának indult, majd utóbb csatlakozott hozzá Igor Haefeli gitáros és Remi Aguilella dobos. Több figyelemre méltó EP megjelenését követően szerződtette őket a 4AD, és idei bemutatkozó lemezük egyáltalán nem lóg ki a kiadó retrospektíven is lélegzetelállító katalógusából.

A hangzás a kamarajellegű előadásból is fakadóan látszólag puritán, de a gitárok és a dob (néha némi finom elektronikával kombinálva) a zenei hangulatok és érzelmek széles skáláját képesek végigjátszani. Nem véletlenül fogalmazunk így: szinte minden Daughter-számban akad némi drámaiság - ami szerencsére csak ritkán fordul át melodrámába. A finoman bontogatott akkordokkal induló dalok rendre eljutnak a csúcspontig, s lesz folkinspirálta, introvertált balladából csaknem rockos bevadulás - hogy azután visszatérjenek egy látszólag nyugodt, csalókán idilli állapotba. Az emóciók és energiák folyamatos hullámzását élhetjük át, s ez "csupán" a hangkulissza a dalszerzőnő erős szövegeihez. A csalódás, az elhagyatottság, a remény, a fájdalom, az emlékek a finoman fátyolos, mégis karakteres hanggal megáldott énekesnő kedvenc témái. Csupa depresszív, szomorú szerelmes dalt hallunk, s ezt a melankóliát pont a zenében és az előadásmódban feszülő energiák teszik "fogyaszthatóvá". No meg az, hogy megannyi erős (s csak kevés vékonyabb) dalba foglalva kapjuk kézhez: a Winter telibe találó felütése, a Youth szinte kulisszahasogatóan szívtörős nemzedéki himnusza vagy a Lifeforms lüktetése csak néhány példa a jók közül.

4AD/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”