Lemez

Daughter: If You Leave

  • - minek -
  • 2013. július 6.

Zene

A puritánul elnevezett trió eredetileg Elena Tonra énekes-gitáros egyszemélyes produkciójának indult, majd utóbb csatlakozott hozzá Igor Haefeli gitáros és Remi Aguilella dobos. Több figyelemre méltó EP megjelenését követően szerződtette őket a 4AD, és idei bemutatkozó lemezük egyáltalán nem lóg ki a kiadó retrospektíven is lélegzetelállító katalógusából.

A hangzás a kamarajellegű előadásból is fakadóan látszólag puritán, de a gitárok és a dob (néha némi finom elektronikával kombinálva) a zenei hangulatok és érzelmek széles skáláját képesek végigjátszani. Nem véletlenül fogalmazunk így: szinte minden Daughter-számban akad némi drámaiság - ami szerencsére csak ritkán fordul át melodrámába. A finoman bontogatott akkordokkal induló dalok rendre eljutnak a csúcspontig, s lesz folkinspirálta, introvertált balladából csaknem rockos bevadulás - hogy azután visszatérjenek egy látszólag nyugodt, csalókán idilli állapotba. Az emóciók és energiák folyamatos hullámzását élhetjük át, s ez "csupán" a hangkulissza a dalszerzőnő erős szövegeihez. A csalódás, az elhagyatottság, a remény, a fájdalom, az emlékek a finoman fátyolos, mégis karakteres hanggal megáldott énekesnő kedvenc témái. Csupa depresszív, szomorú szerelmes dalt hallunk, s ezt a melankóliát pont a zenében és az előadásmódban feszülő energiák teszik "fogyaszthatóvá". No meg az, hogy megannyi erős (s csak kevés vékonyabb) dalba foglalva kapjuk kézhez: a Winter telibe találó felütése, a Youth szinte kulisszahasogatóan szívtörős nemzedéki himnusza vagy a Lifeforms lüktetése csak néhány példa a jók közül.

4AD/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.