Lemez

Összegezve

Rachid Taha: Zoom

Zene

Egy kis bocsánatos leegyszerűsítéssel az arab ra•-rock királyaként szokás emlegetni az 1958-ban Oránban született Rachid Tahát. Egy ilyen címkének, ugye, éppen annyi súlya van, mint amennyire lufi, de ebbe most ne menjünk bele, inkább tegyük hozzá, hogy a zendülők királyáról beszélünk, akire pont úgy hatott a Sex Pistols és a Clash, mint a ra•kultúra.

Taha pályafutása Lyonban indult, ahová tízévesen költözött a családjával. Volt ott egy egyesület, ami a bevándorlók jogaiért küzdött, előbb csak annak a rendezvényeit próbálták feldobni egy kis muzsikával. Ebből nőtt ki a Carte de Séjour együttes, mely a letelepedési engedélyről nevezte el magát, és többek közt a szélsőjobbról és a rendőri túlkapásokról énekelt. Közel tíz évig nyomták, és bár csak egyetlen nagylemezük készült, komoly nyomot hagytak.

Aztán 90-ben Taha Párizsba költözött, lényegében akkor és onnan indult a szólókarrierje. Addigra úgy tűnt, hogy megváltozott a világ: a felnőttek toleránsabbak lettek, a fiatalok pedig egyenesen kötelezőnek tartották, hogy arabokkal és feketékkel barátkozzanak. "A ra• jókedvű, vidám zene, azokhoz szól, akik jól akarják érezni magukat" - állította Taha, talán kissé elhamarkodottan. De bizonyára ezzel magyarázható, hogy az első szólólemezein túlteng a technó, vagyis a buli.

Szerencsére nem tartott sokáig ez a vészkorszak, és Tahának sikerült belőnie az elektronikus alapok, az arab tradíciók és a punk-rock optimális arányát. Sőt a legnagyobbat robbanó - és dominánsan akusztikus - Diwan albumával egyenesen odáig merészkedett, hogy fejet hajtson a klasszikusok, Dahmane El Harrachi, Farid El Atrache és mások előtt, miközben egy kalap alá hozta az észak-afrikai irányzatokat, valamint a múlt és a jelen időt. A múltat egy időre - a 2006-os Diwan 2-ig - lezárta ezzel, de lényegében az összegzés jegyei tették emlékezetessé a Made In Medina és a Tékitoi című technós-rockos alapvetéseit is. Az utóbbin a Rock El Casbah feldolgozásával (a Clashtől).

És most új lemeze van, és csak úgy dől a világzenei rádiókból, le sem vakarható a lista éléről. Meg hát többen is azt állítják, hogy Taha eddigi legnagyobb dobása ez, és az sem kizárt, hogy igazuk van. Az első számtól (Wesh N' Amal) magam is padlót fogtam, az egészen új hangot ütött meg: arab spagettiwestern. Ha feldobom, lant, ha leesik, countrygitár. Ez a különleges vadnyugati érintettség hagyott nyomot a Galbi és az Ana című nótákon is (szintén nyerők), de azért nem mondanám, hogy ez a fő csapásirány. Johnny Cash szelleme mellett megjelenik Elvis Presleyé is, nem beszélve a címadó számban megidézett egyiptomi istennőről, Oum Kalthoumról. Hús-vér valóságként pedig Mick Jones szállt be a buliba (a Clashből), na és producerként (plusz gitárosként) Justin Adams, akinek most már nem csak Robert Plant tartozik sokkal. Szóval, ha összegezni kell, a Zoom a frissesség és hagyomány dolgában több mint meggyőző album. Példás. Szomorú, hogy a végén Taha újra fontosnak - illetve aktuálisnak - tartotta előadni a Voila Voila című antirasszista opusát.

Na•ve, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.