Opera

Kardos menyecske

Verdi: Attila

Zene

A kevesebb több - mi tagadás, gyanús egy közhely, amely sokszor a hiányt próbálja erény gyanánt eladni, s amely csak ritkán igazolódik be oly érzékletesen, mint a Müpa múlt heti két Verdi-produkciójának vizuális összevetésében.

Mert ha csütörtök este kevésnek is tűnt A kalóz első magyarországi megszólaltatásának koncertszerű, azaz minden színpadi körítést és akciót nélkülöző kivitelezése, hát vasárnapra kiderült, hogy a "félig szcenírozás"-nál nemhogy a kevés, de még a semmi is egyköny-nyen több lehet. A Sanghaji Nagyszínházzal közösen, magyar-kínai koprodukcióban elővezetett Attila ugyanis Káel Csaba rendezésében került a közönség elé, s mint ilyen esetben máskor, a félig szcenírozás ezúttal is annyit tett: jelmezekkel, némi díszlettel, kiadós vetítéssel, de - rendezés nélkül. Káel működése a tablójelenetekben suta, a tömegmozgatás terén téblábolásba vesző, a főszereplők viszonyrendszerének átgondolása pedig mintha meg sem kísértené a rendezőt. Mindez olykor az akaratlan és blaszfém komikum határán is túl sodorja az előadást, például mindjárt a nyitóképben. Hősök, ne térdeljetek! - indítja szólamát az álló katonák által fogadott hun nagykirály, hogy utóbb ekképp hozza szóba a percek óta a pódiumon elheverő, fejedelmi kezeivel már meg is tapogatott hölgyeket: idegen hajadonokat látok (közeledni). Rendezői szabadság, mondhatnánk, ha amúgy nem az ötlettelenségig ómódi színrevitelt látnánk: a Müpa oly letisztult koncerttermével ordító ellentétbe keveredve, s hozzá a Manier divatszalon ruháinak felvonultatásával, amelyek legfeljebb a címszereplő egyik köntösére koncipiált szárítottpaprikafüzér-imitációval törnek ki egy 19. századi operaház jelmeztárából.

Istennek hála, a Hans von Bülow által "a torok Attilájának" gúnyolt Verdi 1846-os operája minőségi megszólaltatókra talált ezen az estén, s ez felülütötte a (nem)rendezés tényét. Három jelentékeny, a kurrens világszínvonalat képviselő énekes lépett fel ugyanis az Isten ostora, az őt elveszejtő itáliai honleány, valamint a jeles késő római hadvezér Ezio (A‘tius) szerepeiben: az olasz Giacomo Prestia, a venezuelai Lucrecia Garcia és a bolgár Vlagyimir Sztojanov. A Simon Boccanegra Fiescójaként már Pesten hallott (és e szerepében májusban is fellépő) Prestia nagyszerű, gazdag kifejezőerejű hang birtokosa, igazi olasz basszus, ami érdekesen elüt az Attilát legsikeresebben megszólaltató, Itálián kívülről érkezett énekesek (Christoff, Nyesztyerenko vagy Ramey) "barbár" közelítésétől. Hozzátehetjük, a különbség a nagyságrendben is megvan: Prestia nem címszereplőalkat, s nem színpadi nagyvad, aki eleve súlyt kölcsönözne az intenzív lelki életet élő hun hódítónak. A némi eufemizmussal molettnek említhető Garcia (Odabella) ellenben operai értelemben is súlyos egyéniség: a kardos szoprán, aki egy héttel korábban még a Scalában énekelt (Lady Macbeth szólamát), hatalmas energiával és hatalmas hangon teljesíti szerepét. S bár hallani véljük, hogy legeslegfelül nincs minden tökéletesen rendben, a vokális teljesítmény így is bámulatos. Vlagyimir Sztojanov baritonja pedig egyszerre hajlékony és hősies színű, ami biztosítja az oly kívánatos ethoszt Ezio amúgy hazafiként és hatalomvágyó intrikusként egyaránt azonosítható figurája számára. Mellettük a negyedik sztárvendég, a katalán tenor, José Bros (Foresto) énekszava kisebbfajta hallásártalommal ér fel. Brost voltaképpen már pályája zenitjén is a nemzetközi tenor-hiánygazdálkodás tünetének sejtette e sorok írója, mára pedig egészen egyszerűen fülsértő hallgatni az amúgy rokonszenves kiállású énekes lebegő-kiélesedő hangját.

A lendületes, bár az operai sablonokat és a menetrend szerint érkező cabalettákat túlságig könnyű kézzel szóró opera megszólaltatását régi ismerősünk, Pier Giorgio Morandi irányította. Biztos kezű, igazi rutinos operakarmester ő, s ennek komoly hasznát láttuk vasárnap este. A Kolozsvári Magyar Opera zenekara vonóskarában lelkesültnek és lelkesedésre érdemesnek, míg fúvós szekcióiban könnyen hibázónak bizonyult. A szintén kolozsvári énekkar jól szolgálta a bicentenáriumi nemes ügyet, bár olykor kétségkívül harsányabb volt az áhítottnál.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 28.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.