Opera

Kardos menyecske

Verdi: Attila

Zene

A kevesebb több - mi tagadás, gyanús egy közhely, amely sokszor a hiányt próbálja erény gyanánt eladni, s amely csak ritkán igazolódik be oly érzékletesen, mint a Müpa múlt heti két Verdi-produkciójának vizuális összevetésében.

Mert ha csütörtök este kevésnek is tűnt A kalóz első magyarországi megszólaltatásának koncertszerű, azaz minden színpadi körítést és akciót nélkülöző kivitelezése, hát vasárnapra kiderült, hogy a "félig szcenírozás"-nál nemhogy a kevés, de még a semmi is egyköny-nyen több lehet. A Sanghaji Nagyszínházzal közösen, magyar-kínai koprodukcióban elővezetett Attila ugyanis Káel Csaba rendezésében került a közönség elé, s mint ilyen esetben máskor, a félig szcenírozás ezúttal is annyit tett: jelmezekkel, némi díszlettel, kiadós vetítéssel, de - rendezés nélkül. Káel működése a tablójelenetekben suta, a tömegmozgatás terén téblábolásba vesző, a főszereplők viszonyrendszerének átgondolása pedig mintha meg sem kísértené a rendezőt. Mindez olykor az akaratlan és blaszfém komikum határán is túl sodorja az előadást, például mindjárt a nyitóképben. Hősök, ne térdeljetek! - indítja szólamát az álló katonák által fogadott hun nagykirály, hogy utóbb ekképp hozza szóba a percek óta a pódiumon elheverő, fejedelmi kezeivel már meg is tapogatott hölgyeket: idegen hajadonokat látok (közeledni). Rendezői szabadság, mondhatnánk, ha amúgy nem az ötlettelenségig ómódi színrevitelt látnánk: a Müpa oly letisztult koncerttermével ordító ellentétbe keveredve, s hozzá a Manier divatszalon ruháinak felvonultatásával, amelyek legfeljebb a címszereplő egyik köntösére koncipiált szárítottpaprikafüzér-imitációval törnek ki egy 19. századi operaház jelmeztárából.

Istennek hála, a Hans von Bülow által "a torok Attilájának" gúnyolt Verdi 1846-os operája minőségi megszólaltatókra talált ezen az estén, s ez felülütötte a (nem)rendezés tényét. Három jelentékeny, a kurrens világszínvonalat képviselő énekes lépett fel ugyanis az Isten ostora, az őt elveszejtő itáliai honleány, valamint a jeles késő római hadvezér Ezio (A‘tius) szerepeiben: az olasz Giacomo Prestia, a venezuelai Lucrecia Garcia és a bolgár Vlagyimir Sztojanov. A Simon Boccanegra Fiescójaként már Pesten hallott (és e szerepében májusban is fellépő) Prestia nagyszerű, gazdag kifejezőerejű hang birtokosa, igazi olasz basszus, ami érdekesen elüt az Attilát legsikeresebben megszólaltató, Itálián kívülről érkezett énekesek (Christoff, Nyesztyerenko vagy Ramey) "barbár" közelítésétől. Hozzátehetjük, a különbség a nagyságrendben is megvan: Prestia nem címszereplőalkat, s nem színpadi nagyvad, aki eleve súlyt kölcsönözne az intenzív lelki életet élő hun hódítónak. A némi eufemizmussal molettnek említhető Garcia (Odabella) ellenben operai értelemben is súlyos egyéniség: a kardos szoprán, aki egy héttel korábban még a Scalában énekelt (Lady Macbeth szólamát), hatalmas energiával és hatalmas hangon teljesíti szerepét. S bár hallani véljük, hogy legeslegfelül nincs minden tökéletesen rendben, a vokális teljesítmény így is bámulatos. Vlagyimir Sztojanov baritonja pedig egyszerre hajlékony és hősies színű, ami biztosítja az oly kívánatos ethoszt Ezio amúgy hazafiként és hatalomvágyó intrikusként egyaránt azonosítható figurája számára. Mellettük a negyedik sztárvendég, a katalán tenor, José Bros (Foresto) énekszava kisebbfajta hallásártalommal ér fel. Brost voltaképpen már pályája zenitjén is a nemzetközi tenor-hiánygazdálkodás tünetének sejtette e sorok írója, mára pedig egészen egyszerűen fülsértő hallgatni az amúgy rokonszenves kiállású énekes lebegő-kiélesedő hangját.

A lendületes, bár az operai sablonokat és a menetrend szerint érkező cabalettákat túlságig könnyű kézzel szóró opera megszólaltatását régi ismerősünk, Pier Giorgio Morandi irányította. Biztos kezű, igazi rutinos operakarmester ő, s ennek komoly hasznát láttuk vasárnap este. A Kolozsvári Magyar Opera zenekara vonóskarában lelkesültnek és lelkesedésre érdemesnek, míg fúvós szekcióiban könnyen hibázónak bizonyult. A szintén kolozsvári énekkar jól szolgálta a bicentenáriumi nemes ügyet, bár olykor kétségkívül harsányabb volt az áhítottnál.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 28.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.