Ötven felé (Kiss Ferenc: Szerelem hava)

Zene

Kiss Ferenc, aki a magyarországi világzene-mozgalom két oszlopos zenekara, a Kolinda és a Vízöntő megalapításával elévülhetetlen érdemekre tett szert, a kilencvenes évek elején olyat tett, hogy maga is megbánta: abbahagyta a koncertezést.

Kiss Ferenc, aki a magyarországi világzene-mozgalom két oszlopos zenekara, a Kolinda és a Vízöntő megalapításával elévülhetetlen érdemekre tett szert, a kilencvenes évek elején olyat tett, hogy maga is megbánta: abbahagyta a koncertezést. Itthon állóvíz, Nyugatra pedig nem engedték valami vámügyi baszkódás miatt, úgyhogy elege lett - onnantól inkább békiben írogatott-szerzett-kutatott, illetve összehozta az első független népzenei kiadót, az Etnofont.

Kábé tíz évet töltött ilyetén "száműzetésben", hanem miután megjelent a Nagyvárosi bujdosók albuma, megtört a jég. Hiányzott is már a muzsikálás, és noszogatták is páran; hogy ne menjünk tovább, az a kiváló gárda, amely a lemezén mögé állt. Ágoston Béla, Huszár Mihály, Babos Károly, Szokolay Dongó Balázs, Lázár Zsigmond, Kovács Ferenc, Palya Bea... és még sokan mások - szóval lépni kellett, tiszta sor. Így alakult meg az Etnofon Zenei Társulás, a Kolinda és a Vízöntő veretes örökségével.

Itthon persze maradt az állóvíz, és hát Kiss sem egy echte menedzserfajta, de azért összejött pár koncert, s most bizonyára fokozódni fog a helyzet, hiszen új lemez van.

"Ötven felé közeledve gondoltam bele abba, hogy mi lesz velem, ha elveszítem az érzést. Elfelejtem, hogy milyen szerelmesnek lenni. Ijedtségemben elkezdtem írni ezeket a dalokat" - áll a Szerelem hava előszavában.

Megnyugtató és ígéretes "felütés" ez, hiszen nincs annál jobb, mint mikor egy lemez mögött kitapintható valami dráma, ami tök személyes, s ugyanakkor - már legalábbis ötven felé - egy nemzedék sajátja. Aztán jönnek a dalok, és pillanatok alatt kiderül: Kiss az archaikus folklór és a Biblia motívumaiba ágyazta a vallomásait, vagyis legalább annyira "körbejárja" a szerelmet, mint amennyire "lemeztelenedik". Az egyikben plátói, a másikban duhaj, a harmadikban zsörtölődő vagy reményvesztett vagy megadó, ami csak belefér.

Ami ugye azt jelenti, hogy ahány szám, szinte annyiféle. Ami ugye azzal jár, hogy nehéz belőni, milyen szájíz marad végül a hallgatóban. Magamról sem tudom. Valahogy úgy vagyok ezzel a lemezzel is, ahogy a Nagyvárosi bujdosókkal voltam: az egyik felével semmi dolgom, a másikkal nehéz betelnem.

Nézem a tartalomjegyzéket: Ideje az esküvésnek, Pünkösdi rózsa, Virágot lépő, Szeress, kicsim - ők kellenek nekem. Mögöttük találom azt a mélyen érzékeny és ötven felé begyulladó Kiss Ferencet, aki közel áll hozzám. Meg amúgy is. A Pünkösdi rózsa - Palya Bea éne-kével, Lukács Miklós cimbalmával, Szokolay Dongó Balázs szaxofonjával - a legszebb dal, amit az elmúlt másfél évben hallottam. Az elmulaszthatatlan.

Április 21-én lemezbemutató koncert a Gödörben, jó szívvel ajánlom. Miért ne lehetne az a nap a szerelem hava? Meg a bujdosóké.

Etnofon Records, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.