Papageno és Papagena – A KFT telt házas koncertje

Zene

A KFT folytatta harmincéves albumainak felidézését: az A38 hajón ezúttal az 1984-es Bál az Operábant idézték meg. Méltó módon.

Gyerekkorom egyik legfelejthetetlenebb zenei emléke az a Táncdalfesztivál, amin a KFT zenészei elmaszkírozva, pantomimmozgással játsszák a Bábu vagy című, ma már végérvényesen örökzöldnek számító slágert. Éppen ezért ők is voltak az első magyar zenekar, amelyiknek a pályafutását a legelejétől tudtam követni, és akik azon kevés hazai előadók közé tartoznak, akiknek a koncertjére bármikor szívesen elmegyek. Főleg akkor, ha ilyen klasszikus albumbulit tartanak: a Bál az Operában annak a sorozatnak a része, aminek keretein belül a Macska az úton és az Üzenet a liftből című nagylemezeket már előadták a hajón, teljes egészében.

A kép egy korábbi koncerten készült

A kép egy korábbi koncerten készült

Fotó: MTI

Az első pozitív benyomást a hangerő okozza – előző este ugyanitt az And So I Watch You From Afar nevű ír posztrock zenekar megsemmisítette a dobhártyámat, most viszont a potméter szerencsére nem tekerődik a tolerálható határ fölé. A másik különbség az előző estéhez képest, hogy ezúttal roskadásig megtelik a koncertterem – úgy, hogy szinte még a folyosóra is szorulnak emberek. A közönség átlagéletkora kábé 46,7 év, és nem meglepő, hogy mindenki tudja az összes szöveget, még a kevésbé híres dalok sorait is több száz ember üvölti együtt Laár Andrással, aki ezen az estén „Yoda says relax” feliratú pólót visel.

A kezdés amúgy egy kicsit kevésbé pörgős, beletelik pár dalba, amíg igazán egymásra talál zenekar és publikum, de a huszadik perctől kezdve már nincs semmi, ami az összhangot veszélyeztetné. Amúgy jó húzás, hogy nem az eredeti sorrendben hangzanak el a számok: ez azért mégsem a Dark Side Of The Moon (a Pink Floydot Laár is szóba hozza), itt nyugodtan lehet variálni a műsorral. Ekképp az albumnyitó, címadó dal valahol a 20. perc körül csendül fel, és a közepén van egy kiállás, melyben Bornai Tibor narrálása mellett a másik három tag előad egy idétlen drámát jelmezekben. Ebben nincs semmi meglepő, a KFT-nek kezdettől fogva részei voltak a színházas gesztusok; a bohóckodás a félplaybackkel előadott és mindegyik tag által groteszk módon végigtáncolt Rózsák Valériának című darabban is folytatódik aztán.

Bál az operában

Bál az Operában

 

Ahogy az szintén elvárható a KFT-koncerteken, kapunk egy Bornai-verset, és Laár is elszavalja saját szerzeményét (Nyúlnyál), az embernek meg szinte az az érzése, hogy az előadás bármikor átcsaphat L’art pour l’art-ba. Végül aztán győz a zene, az együttes visszaáll sztenderd üzemmódba, és az übersláger Afrikát a megszokott stúdióverzióban adja elő. Persze azért nem ússzuk meg ennyivel, mert a ráadásban még egyszer eljátsszák: afrikásan, még Bornai is kongázik benne, Laár pedig egy nyári Afrika-fesztivált is bejelent. A 2016-ban harmincéves Siker pénz nők csillogás albumról és annak várható jubileumi koncertjéről is kapunk egy ízelítőt, ami nem is lehetne más, mint a Balatoni nyár. A vége pedig igazi Beatles-gesztus: ahogy a Fehér Album végén Ringo Starr énekli a Good Nightot, úgy most a Beatles-könyvet is jegyző Márton András jön előre, és énekli, hogy Jó éjszakát. Két év múlva ugyanitt találkozunk.

A38 hajó, 2014. április 25.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.