Papageno és Papagena – A KFT telt házas koncertje

Zene

A KFT folytatta harmincéves albumainak felidézését: az A38 hajón ezúttal az 1984-es Bál az Operábant idézték meg. Méltó módon.

Gyerekkorom egyik legfelejthetetlenebb zenei emléke az a Táncdalfesztivál, amin a KFT zenészei elmaszkírozva, pantomimmozgással játsszák a Bábu vagy című, ma már végérvényesen örökzöldnek számító slágert. Éppen ezért ők is voltak az első magyar zenekar, amelyiknek a pályafutását a legelejétől tudtam követni, és akik azon kevés hazai előadók közé tartoznak, akiknek a koncertjére bármikor szívesen elmegyek. Főleg akkor, ha ilyen klasszikus albumbulit tartanak: a Bál az Operában annak a sorozatnak a része, aminek keretein belül a Macska az úton és az Üzenet a liftből című nagylemezeket már előadták a hajón, teljes egészében.

A kép egy korábbi koncerten készült

A kép egy korábbi koncerten készült

Fotó: MTI

Az első pozitív benyomást a hangerő okozza – előző este ugyanitt az And So I Watch You From Afar nevű ír posztrock zenekar megsemmisítette a dobhártyámat, most viszont a potméter szerencsére nem tekerődik a tolerálható határ fölé. A másik különbség az előző estéhez képest, hogy ezúttal roskadásig megtelik a koncertterem – úgy, hogy szinte még a folyosóra is szorulnak emberek. A közönség átlagéletkora kábé 46,7 év, és nem meglepő, hogy mindenki tudja az összes szöveget, még a kevésbé híres dalok sorait is több száz ember üvölti együtt Laár Andrással, aki ezen az estén „Yoda says relax” feliratú pólót visel.

A kezdés amúgy egy kicsit kevésbé pörgős, beletelik pár dalba, amíg igazán egymásra talál zenekar és publikum, de a huszadik perctől kezdve már nincs semmi, ami az összhangot veszélyeztetné. Amúgy jó húzás, hogy nem az eredeti sorrendben hangzanak el a számok: ez azért mégsem a Dark Side Of The Moon (a Pink Floydot Laár is szóba hozza), itt nyugodtan lehet variálni a műsorral. Ekképp az albumnyitó, címadó dal valahol a 20. perc körül csendül fel, és a közepén van egy kiállás, melyben Bornai Tibor narrálása mellett a másik három tag előad egy idétlen drámát jelmezekben. Ebben nincs semmi meglepő, a KFT-nek kezdettől fogva részei voltak a színházas gesztusok; a bohóckodás a félplaybackkel előadott és mindegyik tag által groteszk módon végigtáncolt Rózsák Valériának című darabban is folytatódik aztán.

Bál az operában

Bál az Operában

 

Ahogy az szintén elvárható a KFT-koncerteken, kapunk egy Bornai-verset, és Laár is elszavalja saját szerzeményét (Nyúlnyál), az embernek meg szinte az az érzése, hogy az előadás bármikor átcsaphat L’art pour l’art-ba. Végül aztán győz a zene, az együttes visszaáll sztenderd üzemmódba, és az übersláger Afrikát a megszokott stúdióverzióban adja elő. Persze azért nem ússzuk meg ennyivel, mert a ráadásban még egyszer eljátsszák: afrikásan, még Bornai is kongázik benne, Laár pedig egy nyári Afrika-fesztivált is bejelent. A 2016-ban harmincéves Siker pénz nők csillogás albumról és annak várható jubileumi koncertjéről is kapunk egy ízelítőt, ami nem is lehetne más, mint a Balatoni nyár. A vége pedig igazi Beatles-gesztus: ahogy a Fehér Album végén Ringo Starr énekli a Good Nightot, úgy most a Beatles-könyvet is jegyző Márton András jön előre, és énekli, hogy Jó éjszakát. Két év múlva ugyanitt találkozunk.

A38 hajó, 2014. április 25.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.