Papageno és Papagena – A KFT telt házas koncertje

Zene

A KFT folytatta harmincéves albumainak felidézését: az A38 hajón ezúttal az 1984-es Bál az Operábant idézték meg. Méltó módon.

Gyerekkorom egyik legfelejthetetlenebb zenei emléke az a Táncdalfesztivál, amin a KFT zenészei elmaszkírozva, pantomimmozgással játsszák a Bábu vagy című, ma már végérvényesen örökzöldnek számító slágert. Éppen ezért ők is voltak az első magyar zenekar, amelyiknek a pályafutását a legelejétől tudtam követni, és akik azon kevés hazai előadók közé tartoznak, akiknek a koncertjére bármikor szívesen elmegyek. Főleg akkor, ha ilyen klasszikus albumbulit tartanak: a Bál az Operában annak a sorozatnak a része, aminek keretein belül a Macska az úton és az Üzenet a liftből című nagylemezeket már előadták a hajón, teljes egészében.

A kép egy korábbi koncerten készült

A kép egy korábbi koncerten készült

Fotó: MTI

Az első pozitív benyomást a hangerő okozza – előző este ugyanitt az And So I Watch You From Afar nevű ír posztrock zenekar megsemmisítette a dobhártyámat, most viszont a potméter szerencsére nem tekerődik a tolerálható határ fölé. A másik különbség az előző estéhez képest, hogy ezúttal roskadásig megtelik a koncertterem – úgy, hogy szinte még a folyosóra is szorulnak emberek. A közönség átlagéletkora kábé 46,7 év, és nem meglepő, hogy mindenki tudja az összes szöveget, még a kevésbé híres dalok sorait is több száz ember üvölti együtt Laár Andrással, aki ezen az estén „Yoda says relax” feliratú pólót visel.

A kezdés amúgy egy kicsit kevésbé pörgős, beletelik pár dalba, amíg igazán egymásra talál zenekar és publikum, de a huszadik perctől kezdve már nincs semmi, ami az összhangot veszélyeztetné. Amúgy jó húzás, hogy nem az eredeti sorrendben hangzanak el a számok: ez azért mégsem a Dark Side Of The Moon (a Pink Floydot Laár is szóba hozza), itt nyugodtan lehet variálni a műsorral. Ekképp az albumnyitó, címadó dal valahol a 20. perc körül csendül fel, és a közepén van egy kiállás, melyben Bornai Tibor narrálása mellett a másik három tag előad egy idétlen drámát jelmezekben. Ebben nincs semmi meglepő, a KFT-nek kezdettől fogva részei voltak a színházas gesztusok; a bohóckodás a félplaybackkel előadott és mindegyik tag által groteszk módon végigtáncolt Rózsák Valériának című darabban is folytatódik aztán.

Bál az operában

Bál az Operában

 

Ahogy az szintén elvárható a KFT-koncerteken, kapunk egy Bornai-verset, és Laár is elszavalja saját szerzeményét (Nyúlnyál), az embernek meg szinte az az érzése, hogy az előadás bármikor átcsaphat L’art pour l’art-ba. Végül aztán győz a zene, az együttes visszaáll sztenderd üzemmódba, és az übersláger Afrikát a megszokott stúdióverzióban adja elő. Persze azért nem ússzuk meg ennyivel, mert a ráadásban még egyszer eljátsszák: afrikásan, még Bornai is kongázik benne, Laár pedig egy nyári Afrika-fesztivált is bejelent. A 2016-ban harmincéves Siker pénz nők csillogás albumról és annak várható jubileumi koncertjéről is kapunk egy ízelítőt, ami nem is lehetne más, mint a Balatoni nyár. A vége pedig igazi Beatles-gesztus: ahogy a Fehér Album végén Ringo Starr énekli a Good Nightot, úgy most a Beatles-könyvet is jegyző Márton András jön előre, és énekli, hogy Jó éjszakát. Két év múlva ugyanitt találkozunk.

A38 hajó, 2014. április 25.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.