Lemez

Pátkai Rozina: Taladim

Zene

Pátkai Rozina: Taladim című új lemezét a líra fogalomkörében lehet értelmezni, bizonyára ez lehet az énekes művészi szándéka is. A színes és sokértelmű zenés versek és verses zenék komplett, kézbe simuló antológiává állnak össze, nem győzöm számolni, hogy hány nyelven. A címadó, Bán Zsófia játékos szövegére, gyerekdal és a reményteljes szerelmes dala is, de prelúdiumként is felfogható, mert a következő, elégikusabb Lorelei Nathaniel Barratt versére ugyanabban a hangnemben indul. Pátkai (akinek nem csak a magyar kultúrába nyúlnak családi gyökerei) egy darabig elhiteti velünk, hogy új albuma a folklórelemekkel meghintett kamarajazz és az angol nyelvű líra keretei között marad. Azután azt vesszük észre, hogy Juhász Gyula többször megzenésített versével lezárul egy fejezet, és újabb kezdődik: Fernando Pessoa, García Lorca adják a dinamikus, de azért „rozinásan” visszafogott tónushoz az intellektuális-érzelmi töltetet. Fantasztikus, ahogy a produkció egybefonja a különböző szálakat: Rozina mindig intim közeli énekhangja, ifj. Tóth István hangulatfestő gitárjátéka, Dés András izgalmas kézidobjai, Ávéd János be-bekúszó szaxofonszólamai és Rohmann Ditta éneke(s)t tükröző csellója. Hangszerelőként és producerként Fenyvesi Márton is közreműködik; biztosan része van ebben a fantasztikusan sikerült összekovácsolódásban. Ismételten vissza-visszatér a dal mint cím és mint lírai műfaj, miniatűr struktúrákkal ékesítve, ujjheggyel megszólaltatott hangszereken, egyszerűen az expozíció, kibontás és lezárás képlete szerint. Kerülik a felesleges ismétléseket, de sugárzó örömmel variálják a melódiákat. Caetano Veloso A Rã-ja (Dal) a kedvencem Rozina csábos előadásában, de ha újra végighallgatom, mint minden jól sikerült antológiában, találok újabb kedvenceket.

Tom-Tom, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.