Lemez

Puha karaoke – Paul Rodgers: The Royal Sessions

  • Soós Tamás
  • 2014. március 27.

Zene

Paul Rodgersnek nemcsak az énekstílusát, de a pályáját is markánsan alakította a korai rhythm and blues és a soul szeretete. Még 1971-ben, a rövid életű Peace zenekar turnéján kötött szoros barátságot Mick Ralphsszal, a Mott The Hoople gitárosával, miután kibeszélték a memphisi soul iránti rajongásukat - hogy pár évre rá már ketten hozzák össze a korszak egyik legnagyobb slágergyáros rockbandáját, a Bad Companyt.

Rodgers zenéjén viszont inkább a nagyvárosi elektromos blues és a Led Zeppelin-féle, túlpörgetett blues-rock éreztette a hatását. Sosem állt távol tőle a példaképei előtt megejtett, önértékéért kedvelt főhajtás: 1993-ban például Muddy Waters és Jimi Hendrix tribute lemezekkel mutatott fel pár ágat zenei gyökereiből. Rodgers idén a Queennel szőtt kooperációját követő hallgatást szakítja meg egy újabb feldolgozáslemezzel: a The Royal Sessionsre a zenei érdeklődését meghatározó rhythm and blues és soul klasszikusok átiratait véste.

Az énekes most a könnyűzene alakítására nem, csupán a maximális autentikusságra tört. A hatvanas és hetvenes évekbeli slágerek dallamvezetésébe és hangszerelésébe is alig nyúlt bele, amit jól példáz, hogy háttérzenekarát részben az eredeti felvételeken szereplő játékosokból állította össze. A Perry Margouleff producer által hangsúlyozott fúvósszekció és a hozzáadott női háttérénekesek mellett a legendás Hi Records orgonistája, Charles Hodges árnyalja a félszázados szerzeményeket az I've Been Loving Youtól a Born Under A Bad Signig. Újdonságélményt csupán Rodgers lágy hangütése ad: a korong majdnem felét kitevő Otis Redding- és Albert King-dalokban csak Otis magasait tolja ki, de a szénné rekedt tónusukat már kisimítja Rodgers, akit pedig a rocklegendárium szerint Freddie Mercury is az érdes, rámenős énekstíljéért kedvelt.

A csendes eleganciával vonuló soullemezt az andalító tempótól mindkét irányba elmozduló szerzemények árnyalják: a Sam & Dave duó energiáját feltámasztó, feszes I Thank You és a bódító, pszichedelikusra lassított Walk On By. A kizárólag műfajklasszikusokból építkező The Royal Sessions ezzel együtt is biztonsági játék, ami könnyedén érvényesíti a papírformát: a háttérben színező hangszerek helyett Rodgers ihletett hangjátéka tolja fel az élvezeti értéket. Rodgers soul-karaoke-ja nem több kellemes zenetörténeti adaléknál, büszkén vállalt l'art pour l'art műnél, amelynek bevételei is egy memphisi utánpótlás-képzési programhoz vándorolnak.

429 Records, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.