Lemez

Puha karaoke – Paul Rodgers: The Royal Sessions

  • Soós Tamás
  • 2014. március 27.

Zene

Paul Rodgersnek nemcsak az énekstílusát, de a pályáját is markánsan alakította a korai rhythm and blues és a soul szeretete. Még 1971-ben, a rövid életű Peace zenekar turnéján kötött szoros barátságot Mick Ralphsszal, a Mott The Hoople gitárosával, miután kibeszélték a memphisi soul iránti rajongásukat - hogy pár évre rá már ketten hozzák össze a korszak egyik legnagyobb slágergyáros rockbandáját, a Bad Companyt.

Rodgers zenéjén viszont inkább a nagyvárosi elektromos blues és a Led Zeppelin-féle, túlpörgetett blues-rock éreztette a hatását. Sosem állt távol tőle a példaképei előtt megejtett, önértékéért kedvelt főhajtás: 1993-ban például Muddy Waters és Jimi Hendrix tribute lemezekkel mutatott fel pár ágat zenei gyökereiből. Rodgers idén a Queennel szőtt kooperációját követő hallgatást szakítja meg egy újabb feldolgozáslemezzel: a The Royal Sessionsre a zenei érdeklődését meghatározó rhythm and blues és soul klasszikusok átiratait véste.

Az énekes most a könnyűzene alakítására nem, csupán a maximális autentikusságra tört. A hatvanas és hetvenes évekbeli slágerek dallamvezetésébe és hangszerelésébe is alig nyúlt bele, amit jól példáz, hogy háttérzenekarát részben az eredeti felvételeken szereplő játékosokból állította össze. A Perry Margouleff producer által hangsúlyozott fúvósszekció és a hozzáadott női háttérénekesek mellett a legendás Hi Records orgonistája, Charles Hodges árnyalja a félszázados szerzeményeket az I've Been Loving Youtól a Born Under A Bad Signig. Újdonságélményt csupán Rodgers lágy hangütése ad: a korong majdnem felét kitevő Otis Redding- és Albert King-dalokban csak Otis magasait tolja ki, de a szénné rekedt tónusukat már kisimítja Rodgers, akit pedig a rocklegendárium szerint Freddie Mercury is az érdes, rámenős énekstíljéért kedvelt.

A csendes eleganciával vonuló soullemezt az andalító tempótól mindkét irányba elmozduló szerzemények árnyalják: a Sam & Dave duó energiáját feltámasztó, feszes I Thank You és a bódító, pszichedelikusra lassított Walk On By. A kizárólag műfajklasszikusokból építkező The Royal Sessions ezzel együtt is biztonsági játék, ami könnyedén érvényesíti a papírformát: a háttérben színező hangszerek helyett Rodgers ihletett hangjátéka tolja fel az élvezeti értéket. Rodgers soul-karaoke-ja nem több kellemes zenetörténeti adaléknál, büszkén vállalt l'art pour l'art műnél, amelynek bevételei is egy memphisi utánpótlás-képzési programhoz vándorolnak.

429 Records, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.