Lemez

Puha karaoke – Paul Rodgers: The Royal Sessions

  • Soós Tamás
  • 2014. március 27.

Zene

Paul Rodgersnek nemcsak az énekstílusát, de a pályáját is markánsan alakította a korai rhythm and blues és a soul szeretete. Még 1971-ben, a rövid életű Peace zenekar turnéján kötött szoros barátságot Mick Ralphsszal, a Mott The Hoople gitárosával, miután kibeszélték a memphisi soul iránti rajongásukat - hogy pár évre rá már ketten hozzák össze a korszak egyik legnagyobb slágergyáros rockbandáját, a Bad Companyt.

Rodgers zenéjén viszont inkább a nagyvárosi elektromos blues és a Led Zeppelin-féle, túlpörgetett blues-rock éreztette a hatását. Sosem állt távol tőle a példaképei előtt megejtett, önértékéért kedvelt főhajtás: 1993-ban például Muddy Waters és Jimi Hendrix tribute lemezekkel mutatott fel pár ágat zenei gyökereiből. Rodgers idén a Queennel szőtt kooperációját követő hallgatást szakítja meg egy újabb feldolgozáslemezzel: a The Royal Sessionsre a zenei érdeklődését meghatározó rhythm and blues és soul klasszikusok átiratait véste.

Az énekes most a könnyűzene alakítására nem, csupán a maximális autentikusságra tört. A hatvanas és hetvenes évekbeli slágerek dallamvezetésébe és hangszerelésébe is alig nyúlt bele, amit jól példáz, hogy háttérzenekarát részben az eredeti felvételeken szereplő játékosokból állította össze. A Perry Margouleff producer által hangsúlyozott fúvósszekció és a hozzáadott női háttérénekesek mellett a legendás Hi Records orgonistája, Charles Hodges árnyalja a félszázados szerzeményeket az I've Been Loving Youtól a Born Under A Bad Signig. Újdonságélményt csupán Rodgers lágy hangütése ad: a korong majdnem felét kitevő Otis Redding- és Albert King-dalokban csak Otis magasait tolja ki, de a szénné rekedt tónusukat már kisimítja Rodgers, akit pedig a rocklegendárium szerint Freddie Mercury is az érdes, rámenős énekstíljéért kedvelt.

A csendes eleganciával vonuló soullemezt az andalító tempótól mindkét irányba elmozduló szerzemények árnyalják: a Sam & Dave duó energiáját feltámasztó, feszes I Thank You és a bódító, pszichedelikusra lassított Walk On By. A kizárólag műfajklasszikusokból építkező The Royal Sessions ezzel együtt is biztonsági játék, ami könnyedén érvényesíti a papírformát: a háttérben színező hangszerek helyett Rodgers ihletett hangjátéka tolja fel az élvezeti értéket. Rodgers soul-karaoke-ja nem több kellemes zenetörténeti adaléknál, büszkén vállalt l'art pour l'art műnél, amelynek bevételei is egy memphisi utánpótlás-képzési programhoz vándorolnak.

429 Records, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.