Lemez

Puha karaoke – Paul Rodgers: The Royal Sessions

  • Soós Tamás
  • 2014. március 27.

Zene

Paul Rodgersnek nemcsak az énekstílusát, de a pályáját is markánsan alakította a korai rhythm and blues és a soul szeretete. Még 1971-ben, a rövid életű Peace zenekar turnéján kötött szoros barátságot Mick Ralphsszal, a Mott The Hoople gitárosával, miután kibeszélték a memphisi soul iránti rajongásukat - hogy pár évre rá már ketten hozzák össze a korszak egyik legnagyobb slágergyáros rockbandáját, a Bad Companyt.

Rodgers zenéjén viszont inkább a nagyvárosi elektromos blues és a Led Zeppelin-féle, túlpörgetett blues-rock éreztette a hatását. Sosem állt távol tőle a példaképei előtt megejtett, önértékéért kedvelt főhajtás: 1993-ban például Muddy Waters és Jimi Hendrix tribute lemezekkel mutatott fel pár ágat zenei gyökereiből. Rodgers idén a Queennel szőtt kooperációját követő hallgatást szakítja meg egy újabb feldolgozáslemezzel: a The Royal Sessionsre a zenei érdeklődését meghatározó rhythm and blues és soul klasszikusok átiratait véste.

Az énekes most a könnyűzene alakítására nem, csupán a maximális autentikusságra tört. A hatvanas és hetvenes évekbeli slágerek dallamvezetésébe és hangszerelésébe is alig nyúlt bele, amit jól példáz, hogy háttérzenekarát részben az eredeti felvételeken szereplő játékosokból állította össze. A Perry Margouleff producer által hangsúlyozott fúvósszekció és a hozzáadott női háttérénekesek mellett a legendás Hi Records orgonistája, Charles Hodges árnyalja a félszázados szerzeményeket az I've Been Loving Youtól a Born Under A Bad Signig. Újdonságélményt csupán Rodgers lágy hangütése ad: a korong majdnem felét kitevő Otis Redding- és Albert King-dalokban csak Otis magasait tolja ki, de a szénné rekedt tónusukat már kisimítja Rodgers, akit pedig a rocklegendárium szerint Freddie Mercury is az érdes, rámenős énekstíljéért kedvelt.

A csendes eleganciával vonuló soullemezt az andalító tempótól mindkét irányba elmozduló szerzemények árnyalják: a Sam & Dave duó energiáját feltámasztó, feszes I Thank You és a bódító, pszichedelikusra lassított Walk On By. A kizárólag műfajklasszikusokból építkező The Royal Sessions ezzel együtt is biztonsági játék, ami könnyedén érvényesíti a papírformát: a háttérben színező hangszerek helyett Rodgers ihletett hangjátéka tolja fel az élvezeti értéket. Rodgers soul-karaoke-ja nem több kellemes zenetörténeti adaléknál, büszkén vállalt l'art pour l'art műnél, amelynek bevételei is egy memphisi utánpótlás-képzési programhoz vándorolnak.

429 Records, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.