mi a kotta?

Csak egy isten

  • mi a kotta
  • 2014. március 27.

Zene

"Az ismeretlenség homályát kedvelő zeneszerző vagyok, valahogy szégyellem bevallani a zeneszerzői tevékenységemet. Ez érthető is. Másoknál ez egyenes dolog, elkötelezettség, az élet célja - nekem pihenés, szórakozás, szeszély, mely elvon az igazi dolgomtól, a tanítástól és a tudománytól. [...] Szeretném befejezni az operámat, de nem akarok túlságosan belebonyolódni, nehogy rossz hatással legyen a másik tevékenységemre." Alekszandr Borogyin, a jeles orosz kémiaprofesszor vallott ekképp, aki bizony nem túlzott, amikor Liszt előtt bemutatkozva vasárnapi zeneszerzőnek nevezte magát.

Emlegetett operáját, az Igor herceget sem tudta végül befejezni, pedig ennek előkészületeit oly komolyan vette, hogy még a mi Hunfalvy Pálunkkal is kapcsolatot keresett: ugyan, adjon fölvilágosítást a kunok zenéjéről, akik tudvalevőleg a Borogyin operájában kitüntetett szerephez jutó polovecek rokonainak számítanak. Ha befejezni nem is tudta, azért az Igor herceg nemzeti operává lett orosz földön, s másutt is kedvvel játsszák Borogyin művét: most épp a Metben, ahonnan a hét végén HD-közvetítés hozza el Pestre az itt régóta nem szereplő operát (Fesztivál Színház, március 1., hat óra; Uránia, március 2., hét óra). A honvédő novgorodi uralkodót a kellően heroikus kiállású ufai sztárbasszista, Ildar Abdrazakov alakítja majd.

Befejezetlen alkotásokat ugyanezen hét végén a Fesztiválzenekar koncertjein is lelhetünk majd, minthogy a Fischer Iván vezényelte program első, kisebbik részét Schubert alig két tételre terjeszkedő h-moll szimfóniája fogja kitenni, hogy aztán Anton Bruckner ugyancsak befejezetlenül maradt 9. szimfóniája következzék (Nemzeti Hangversenyterem, február 28. és március 2., háromnegyed nyolc, ill. március 1., fél négy). Bruckner ezt az utolsó szimfóniáját hálásan a jóistennek ajánlotta, Meláth Andrea pénteki dalestjének (Solti Terem, február 28., hét óra) egyik zeneszerző-főszereplője, az erősen bipoláris Hugo Wolf viszont alkotási görcsei, éves megrekedései közepette emlegette istent, méghozzá bármilyen istent: "Csak egy isten segíthet rajtam. Add vissza nekem az ihletet, ébreszd föl a bennem szunnyadó démont, hogy szálljon meg újra - akkor istennek nevezlek, és oltárokat emelek neked!"

A Liszt Ferenc Kamarazenekar csütörtöki estjén szerencsésebb alkatú, kiegyensúlyozott zenetörténeti nagyságok sorjáznak majd, egy szolid, de híresen jó természetű (kis)mester, a Haydnnal és Mozarttal együtt kamarázó Johann Baptist Vanhal d-moll szimfóniáján kezdve a muzsikát (Zeneakadémia, március 6., fél nyolc). A nagynevű vendég ezen a koncerten a francia sztárzongorista, David Fray lesz (képünkön), akiről mellékesen az is elmondható, hogy ő a karmester Riccardo Muti veje. Mutinak egykor komoly szerepe volt abban, hogy Rost Andrea világkarrierje beindult, így a maestro neve átkötést kínál ajánlónk utolsó tételéhez: a Rost Andrea arcainak megmutatását ígérő áriaesthez, vagyis az "budai Danubia Zenekar keddi koncertjéhez (Zeneakadémia, március 4., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Halál kasmírpulóverben

Almodóvar öregszik. E tény új dolgokra sarkallja: megjött az étvágya, hogy az öregedésről és a halál egyre nyomasztóbb közelségéről meséljen, és el-elkalandozik spanyol anyanyelvétől.

Mi végre, mi végre?

A Láthatáron Csoport új produkciójának az alcíme – részvételi boldogulás 90 percben – csak első pillanatban tűnik furcsának, hisz’ mindenki próbál valahogyan boldogulni. Együtt, külön, akárhogy. De van-e értelme az egésznek?

Dubček dadogása

2023. október 17-én Pekingben, ahová Kína önfényező „Egy övezet, egy út” fórumára Orbán Viktor egyedüli uniós politikusként utazott el, a magyar kormányfő Vlagyimir Putyinnal is tárgyalt.

Sorcsere Brüsszelben

Az Európai Parlament október 27-én jóváhagyta az Ursula von der Leyen vezette második Európai Bizottság névsorát, rajta a magyar Várhelyi Olivérrel. Az EU új végrehajtó szerve, „kormánya” december 1-jén kezdte meg munkáját, és a 2029-es európai választásokig lesz hivatalban. Ugyanekkor történt őrségváltás az állam- és kormányfők testületében, az Európai Tanácsban is, ahol a belga liberális Charles Michel helyére a portugál szocialista António Costa lépett elnökként. Ezzel teljessé vált a tisztújítás az uniós intézmények élén.

Digidemokrácia

  • Bretter Zoltán

Az elmúlt években sokszor tettem fel magamnak azt a kérdést, hogy vajon hol marad a „román Orbán Viktor”? Az elnökválasztás november 24-én tartott első fordulójának másnapján Romániában mindenki azt kérdezte, hogy honnan bukkant föl Orbán Viktor románsággal súlyosbított változata?

A tétovák és a rutinos betartók

Két hónap után sem jutottak dűlőre egymással a frakciók a Fővárosi Közgyűlésben a főpolgármester-helyettesek ügyében, és nem tűnik úgy, hogy közelednének az álláspontok. A Tisza Párt mintha továbbra is keresné a helyét a fővárosi politikában.

Mennyek és poklok

Jövő márciusban lejár Matolcsy György mandátuma az MNB élén, utóda Varga Mihály pénzügyminiszter lesz. Mit köszönhetünk Matolcsy jegybankelnöknek a Pallas Athéné Alapítványokon, a „kőgazdag” fián és a még mindig magas alapkamaton kívül?

„Ezt ma egy magyar bíró nem meri kimondani”

Másfél évtizede dekorálja ki a kormány társadalmi célú hirdetéseknek álcázott propagandaplakátjait a pécsi jogász, akit ezért elmarasztalt a bíróság. Nem adja fel, az elzárást is vállalja a szabad véleménynyilvánításért. Örül annak, hogy az „óbaloldal” eltűnőben van, de szerinte a Tisza Párt nem tud választást nyerni ellenállási mozgalom nélkül.

„Megjelent egy elefánt”

Mit tesznek a szakemberek a hortobágyi őslovak védelméért, s hogyan kell elaltatni a Budapesti Állatkert egyik rinocéroszát – a Spektrum új, saját gyártású műsorából ez is kiderül, de a nézők a jegesmedvéktől kezdve a bölényeken át a viperákig rengeteg állattal találkozhatnak a nyolc epizódban. A Dr. S.O.S. – Vészhelyzet a vadonban két főszereplőjével beszélgettünk.

Felöltözhet, Mrs. Robinson

Miközben a média és a művészet a feminizmustól hangos, észre sem vesszük, hogy női egyenjogúság címen néha még mindig férfivágyakat kiszolgáló képeket, történeteket adnak el. A gerontoszex témáját feldolgozó filmeket olykor már önmagukban progressziónak tekintik – de vajon valódi reprezentálást nyújtanak-e az érintett nőknek, vagy csak mélyítik a problémát?