Lemez

Pazar játék a gimiben

Thelonious Monk: Palo Alto

Zene

A jazz be-bop fordulatának egyik stratégája, Thelonious Monk többször nézett szembe pokoli nehézségekkel és mentális problémákkal.

Nem volt könnyű ember, de sokszor meg is találták: jellemző például, hogy korábbi kiadója, a Columbia a jazz számára válságos 1968-as évben, amikor a zongorista-szerző betegsége miatt meghiúsult a tervezett stúdiófelvétel, az emiatt keletkezett költségszámlát vele fizettette meg. Monk kompozíciói évtizedek óta elképesztően népszerűek, a legtöbbet játszott standardek közé tartoznak, iskolákban és jazzklubokban nap mint nap hallani az Epistrophy, a Blue Monk, a Well You Needn’t, a Ruby, My Dear, a Don’t Blame Me című számokat. Most ezt az ötöt meg egy ráadást kapjuk kézhez autentikus, szerzői előadásban: vágás nélküli, kiadatlan koncertfelvétel került elő és jelent meg először. A Palo Altó-i fehér középiskola egyik diákja ’68 őszén gondolt egy nagyot, és egy jótékonysági koncertre elhívta a közeli San Franciscóban fellépő Monk-kvartettet annak talán leginkább alapvetőnek tekintett inkarnációjában (Charlie Rouse szaxofon; Larry Gales bőgő; Ben Riley dob). Nem mellesleg ezzel a húzással a város feketék lakta és roppant ellenséges részének fiataljait is átcsábította a frontvonal túloldalára, egy kivételesen békés együttlétre. Az iskola gondnoka vette fel a koncertet, teljesen elfogadható minőségben.

Monk idioszinkratikus stílusából kiindulva az utókor már nem gondol úgy rá, mint önzetlen zenekarvezetőre, de ez a kvartett nem fejnehéz. A Slam Stewartra emlékeztető hümmögéssel kísért, két és fél percben is szórakoztató bőgőszóló, meg Riley bombabiztos dobolása, amelyben a monki aszimmetriákat átveszi, de nem viszi túlzásba, és főleg az ekkor még feltételezhetően valamennyire meglévő harmónia az „alulértékelt” szaxofonos és a zongorista között mind erről tanúskodnak. Monk pazarul játszik, összeszedett. Egyedül mutatja be a Well You Needn’t-et, ingabasszussal, nagy­ívű és következetes szerkezettel cáfolva azokat, akik úgy vélték, a fragmentáltság nála kényszer és nem végiggondolt esztétikai döntés eredménye.

Impulse!/Universal, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”