Lemez

Pazar játék a gimiben

Thelonious Monk: Palo Alto

Zene

A jazz be-bop fordulatának egyik stratégája, Thelonious Monk többször nézett szembe pokoli nehézségekkel és mentális problémákkal.

Nem volt könnyű ember, de sokszor meg is találták: jellemző például, hogy korábbi kiadója, a Columbia a jazz számára válságos 1968-as évben, amikor a zongorista-szerző betegsége miatt meghiúsult a tervezett stúdiófelvétel, az emiatt keletkezett költségszámlát vele fizettette meg. Monk kompozíciói évtizedek óta elképesztően népszerűek, a legtöbbet játszott standardek közé tartoznak, iskolákban és jazzklubokban nap mint nap hallani az Epistrophy, a Blue Monk, a Well You Needn’t, a Ruby, My Dear, a Don’t Blame Me című számokat. Most ezt az ötöt meg egy ráadást kapjuk kézhez autentikus, szerzői előadásban: vágás nélküli, kiadatlan koncertfelvétel került elő és jelent meg először. A Palo Altó-i fehér középiskola egyik diákja ’68 őszén gondolt egy nagyot, és egy jótékonysági koncertre elhívta a közeli San Franciscóban fellépő Monk-kvartettet annak talán leginkább alapvetőnek tekintett inkarnációjában (Charlie Rouse szaxofon; Larry Gales bőgő; Ben Riley dob). Nem mellesleg ezzel a húzással a város feketék lakta és roppant ellenséges részének fiataljait is átcsábította a frontvonal túloldalára, egy kivételesen békés együttlétre. Az iskola gondnoka vette fel a koncertet, teljesen elfogadható minőségben.

Monk idioszinkratikus stílusából kiindulva az utókor már nem gondol úgy rá, mint önzetlen zenekarvezetőre, de ez a kvartett nem fejnehéz. A Slam Stewartra emlékeztető hümmögéssel kísért, két és fél percben is szórakoztató bőgőszóló, meg Riley bombabiztos dobolása, amelyben a monki aszimmetriákat átveszi, de nem viszi túlzásba, és főleg az ekkor még feltételezhetően valamennyire meglévő harmónia az „alulértékelt” szaxofonos és a zongorista között mind erről tanúskodnak. Monk pazarul játszik, összeszedett. Egyedül mutatja be a Well You Needn’t-et, ingabasszussal, nagy­ívű és következetes szerkezettel cáfolva azokat, akik úgy vélték, a fragmentáltság nála kényszer és nem végiggondolt esztétikai döntés eredménye.

Impulse!/Universal, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.