Lemez

Perahia: Francia szvitek

  • - csk -
  • 2017. május 13.

Zene

A közelmúltban egy új csembalista csillag, Mahan Esfahani Goldberg-variációk-felvételét jellemezve írtam arról, hogy a historikus előadópraxis széles körű elterjedése ellenére a barokk billentyűs műveket – elsősorban Bachot – a nagyközönség még mindig szívesebben hallgatja modern zongorán, mint a történeti billentyűs hangszereken. Most itt egy új, kézzelfogható példa arra, hogy miért. Nemrég jelent meg a nagy amerikai zongoraművész, az idén áprilisban hetvenéves Murray Perahia kétlemezes Bach-albuma. A hat mű felvétele, amely 2013 júliusában, Berlinben készült, maga a ritkán megtapasztalható, valószínűtlen tökéletesség. Mérnökien tiszta szólamrajz, szellősen áttekinthető hangzás, a dallamok tagolását nagyszerűen szolgáló, plasztikus billentés, könnyed hangsúlyok, hajlékony ritmus, az egymást kontrasztosan követő tánctételek karaktervilágának hallatlanul változatos, szinte kimeríthetetlen spektrumú felfedezése. Hát igen, ha valaki így játssza, akkor mindig modern zongorán szeretnénk hallgatni Bachot.

Perahia – akiről persze rég tudjuk, hogy a legnagyobb Bach-játékosok egyike – zavarba ejtően bölcs, letisztult értelmezéseket sorakoztat fel. Minden a legnagyobb kiforrottság, a legnagyobb igényességgel lepárolt élettapasztalat jegyé­ben fogant. Az ilyen művészi alaphelyzetnek egy nagy veszélye van: a „szent véglegesség”, az „abszolút tökéletesség” keresése közben, míg az előadó mindenütt és mindenben a legjobb, a legigazabb gesztusokat kutatja s minden mást elvet, megtörténhet, hogy a gyarlóságokkal együtt a hús-vér élet, a személyesség is elvész a muzsikálásból: kilúgozódik a teljesítmény. Fogalmam sincs, hogy Perahia hogyan csinálja, de neki ezt a buktatót is sikerül elkerülnie. Előadásában a hat Francia szvit legnagyobb csodája az, hogy a muzsikálás maga a bölcsesség – és mégis, minden hangjában lüktet, él, beszél.

Johann Sebastian Bach: The French Suites. Murray Perahia. Deutsche Grammophon, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.