Lemez

Perahia: Francia szvitek

  • - csk -
  • 2017. május 13.

Zene

A közelmúltban egy új csembalista csillag, Mahan Esfahani Goldberg-variációk-felvételét jellemezve írtam arról, hogy a historikus előadópraxis széles körű elterjedése ellenére a barokk billentyűs műveket – elsősorban Bachot – a nagyközönség még mindig szívesebben hallgatja modern zongorán, mint a történeti billentyűs hangszereken. Most itt egy új, kézzelfogható példa arra, hogy miért. Nemrég jelent meg a nagy amerikai zongoraművész, az idén áprilisban hetvenéves Murray Perahia kétlemezes Bach-albuma. A hat mű felvétele, amely 2013 júliusában, Berlinben készült, maga a ritkán megtapasztalható, valószínűtlen tökéletesség. Mérnökien tiszta szólamrajz, szellősen áttekinthető hangzás, a dallamok tagolását nagyszerűen szolgáló, plasztikus billentés, könnyed hangsúlyok, hajlékony ritmus, az egymást kontrasztosan követő tánctételek karaktervilágának hallatlanul változatos, szinte kimeríthetetlen spektrumú felfedezése. Hát igen, ha valaki így játssza, akkor mindig modern zongorán szeretnénk hallgatni Bachot.

Perahia – akiről persze rég tudjuk, hogy a legnagyobb Bach-játékosok egyike – zavarba ejtően bölcs, letisztult értelmezéseket sorakoztat fel. Minden a legnagyobb kiforrottság, a legnagyobb igényességgel lepárolt élettapasztalat jegyé­ben fogant. Az ilyen művészi alaphelyzetnek egy nagy veszélye van: a „szent véglegesség”, az „abszolút tökéletesség” keresése közben, míg az előadó mindenütt és mindenben a legjobb, a legigazabb gesztusokat kutatja s minden mást elvet, megtörténhet, hogy a gyarlóságokkal együtt a hús-vér élet, a személyesség is elvész a muzsikálásból: kilúgozódik a teljesítmény. Fogalmam sincs, hogy Perahia hogyan csinálja, de neki ezt a buktatót is sikerül elkerülnie. Előadásában a hat Francia szvit legnagyobb csodája az, hogy a muzsikálás maga a bölcsesség – és mégis, minden hangjában lüktet, él, beszél.

Johann Sebastian Bach: The French Suites. Murray Perahia. Deutsche Grammophon, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.