Lemez

Perahia: Francia szvitek

  • - csk -
  • 2017. május 13.

Zene

A közelmúltban egy új csembalista csillag, Mahan Esfahani Goldberg-variációk-felvételét jellemezve írtam arról, hogy a historikus előadópraxis széles körű elterjedése ellenére a barokk billentyűs műveket – elsősorban Bachot – a nagyközönség még mindig szívesebben hallgatja modern zongorán, mint a történeti billentyűs hangszereken. Most itt egy új, kézzelfogható példa arra, hogy miért. Nemrég jelent meg a nagy amerikai zongoraművész, az idén áprilisban hetvenéves Murray Perahia kétlemezes Bach-albuma. A hat mű felvétele, amely 2013 júliusában, Berlinben készült, maga a ritkán megtapasztalható, valószínűtlen tökéletesség. Mérnökien tiszta szólamrajz, szellősen áttekinthető hangzás, a dallamok tagolását nagyszerűen szolgáló, plasztikus billentés, könnyed hangsúlyok, hajlékony ritmus, az egymást kontrasztosan követő tánctételek karaktervilágának hallatlanul változatos, szinte kimeríthetetlen spektrumú felfedezése. Hát igen, ha valaki így játssza, akkor mindig modern zongorán szeretnénk hallgatni Bachot.

Perahia – akiről persze rég tudjuk, hogy a legnagyobb Bach-játékosok egyike – zavarba ejtően bölcs, letisztult értelmezéseket sorakoztat fel. Minden a legnagyobb kiforrottság, a legnagyobb igényességgel lepárolt élettapasztalat jegyé­ben fogant. Az ilyen művészi alaphelyzetnek egy nagy veszélye van: a „szent véglegesség”, az „abszolút tökéletesség” keresése közben, míg az előadó mindenütt és mindenben a legjobb, a legigazabb gesztusokat kutatja s minden mást elvet, megtörténhet, hogy a gyarlóságokkal együtt a hús-vér élet, a személyesség is elvész a muzsikálásból: kilúgozódik a teljesítmény. Fogalmam sincs, hogy Perahia hogyan csinálja, de neki ezt a buktatót is sikerül elkerülnie. Előadásában a hat Francia szvit legnagyobb csodája az, hogy a muzsikálás maga a bölcsesség – és mégis, minden hangjában lüktet, él, beszél.

Johann Sebastian Bach: The French Suites. Murray Perahia. Deutsche Grammophon, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.