mi a kotta?

Pereg a dob

  • mi a kotta
  • 2023. augusztus 16.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/33. hétre

„Egyetlen más kortárs zeneszerzőt sem ismerek Európában Ravelen kívül, aki úgy tud állandóan változni, hogy közben semmi jelét nem mutatja alkotói válságnak” – írta Maurice Ravelről egy korabeli francia zenei szaklap szerzője, de talán nem is szabad válságról beszélni egy olyan művész esetében, aki a múlt század legizgalmasabb évtizedeiben alkotott. A Boléro persze még lehet blöff: egyetlen ismétlődő dallam tizenhat percen át, amelyet a fokozódó dinamikán túl egyedül az egyre pompásabb hangszerelés visz el a hátán. Hogy a szerző „őrült” – miként egy hallgató sóhajtott az ősbemutatón (Ravel szerint igaza volt) –, avagy zseni, az legkésőbb a koncerten kiderül, mégpedig a Győri Filharmonikusokén, amelyet Berkes Kálmán igazgat. A Fertőrákosi Kőfejtőig elbumlizni nem egyszerű, gondolják meg kétszer, mielőtt elindulnak, de a Ravel-mű mellett a Tell Vilmos-nyitány, a Carmen részletei, az Offenbach-féle Kánkán, szláv táncok meg A denevér-nyitány is elhangzanak. Bort bizonyára mérnek a helyszínen, segíteni fog (Fertőrákosi Kőfejtő és Barlangszínház, augusztus 19., hét óra).

A Virtuózok legutóbbi szériájában felbukkant TanBorEn ütős trió Bartók, Stravinsky modernista műveit fűzi össze a tradicionális világzenével, hogy aztán végül a jazz inspirációs forrásait is a közönség elé tárja (Magyar Zene Háza, augusztus 18., nyolc óra).

Pénteken és szombaton még kétszer játszszák A varázsfuvolát az Operaházban: Szinetár Miklós nem szűkölködött ötletekben, amikor kilenc évvel ezelőtt színpadra állította Mozart örökbecsűjét, amelyben ezúttal Bodor Éva, illetve Lucie Kankova vágja ki a magas C-t az Éj királynője szerepében (augusztus 18. és 19., hét óra). Az Eiffel Műhelyházban pedig a Kassai Nemzeti Színház társulata vendégeskedik, a lengyel Bartók-kortárs, Karol Szymanowski ritkaságnak számító szimbolista-misztikus operájával, a 12. században játszódó Roger királlyal (augusztus 22., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.