mi a kotta?

Piff, lelépett

  • mi a kotta
  • 2018. június 17.

Zene

„Elhunyt a csapodár / Kicsinyke sármány. / Legszebb virágkorában / Halálra váltan / Látta: fanyar a kín. / Vérzik szívem / A visszarévedéstől. / Egy csöppnyi könnyel / Sírj te is, olvasóm! / Nem volt bajom / Vele, csak eleven volt. / S bár néha elcsapongott / A fesztelen bohó, / Nem volt tahó. / Már ott leng az egekben, / Hogy áldjon engem, / Önzetlen földijét / És mindenét. / Mert mikor, piff, lelépett, / S hamar kivérzett, / Fütyült rám, s rímeim / Se hagyták lábain.” 1787 nyarán ezzel a (Báthori Csaba fordításában idézett) versezettel búcsúztatta elhunyt kismadarát Mozart, aki ekképp meghökkentő módon maradandóbban fejezte ki az állatkája elvesztése felett érzett bánatát, mint az apja alig pár nappal korábbi halála miatti gyászát. A három esztendővel korábban harmincnégy krajcárért vásárolt sármány, azazhogy alighanem inkább seregély a feljegyzések szerint okos jószág volt: könnyedén elfütyülte ugyanis gazdája 453-as Köchel-jegyzékszámú G-dúr zongoraversenyének rondótémáját. Ez a versenymű, valamint Mozart egy másik, c-moll zongoraversenye is elhangzik kedden, Piotr Anderszewski szólójával azon a koncerten, amelyen mindezek mellett Francis Poulenc Sinfoniettáját is előadja majd a Skót Kamarazenekar (Nemzeti Hangversenyterem, május 22., fél nyolc).

„Ő a XIX. század Mozartja” – ezt Robert Schumann írta le kortársáról, Felix Mendelssohnról, akitől viszont két hegedűversenyt hallhatunk majd az elkövetkező napokban. Az örök slágerdarabnak ítélhető e-moll versenyművet a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén fogja elhúzni és elvezényelni Julian Rachlin, méghozzá két Csajkovszkij-kompozíció, az egyarányosan népszerű Anyegin-beli Polonéz és az V. szimfónia között félúton (Nemzeti Hangversenyterem, május 19., fél nyolc). A 13 esztendős Mendelssohn (képünkön) által 1823-ban megalkotott és aztán több mint egy évszázadra feledésbe merült d-moll hegedűverseny pedig Kelemen Barnabás szólójával fog a közönség elé jutni a Liszt Ferenc Kamarazenekar estjén, egy Haydn- és egy Mozart-szimfónia ölelésében (Zeneakadémia, május 23., fél nyolc).

No és természetesen az ősbemutató centenáriumán itt lesz még nekünk A kékszakállú herceg vára is! Az Erkel Színházban, napra pontosan száz évvel az első Kékszakállú-előadás után a neves dán rendező és intendáns, Kasper Holten rendezésében mutatják be Bartók egyfelvonásosát: Komlósi Ildikóval, Palerdi Andrással és a vezénylő Eötvös Péterrel, valamint az est másik részében a karmester-zeneszerző legújabb kori párdarabja, a Senza sangue című opera koncertszerű megszólaltatásával (május 24., hét óra). A kékszakállú herceg vára mind­azon­által a Zeneakadémián is feltárja majd előzőleg gondosan kulcsra zárt ajtajait. Itt ugyanis szombaton és vasárnap a Concerto Budapest hangversenyein fog megszólalni leghíresebb operánk: Rost Andrea, Sebestyén Miklós és Keller András művészi együttműködésének eredményeképpen, a 3. brandenburgi verseny meg a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára előkelő társaságában (május 19. és 20., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.