mi a kotta?

Piff, lelépett

  • mi a kotta
  • 2018. június 17.

Zene

„Elhunyt a csapodár / Kicsinyke sármány. / Legszebb virágkorában / Halálra váltan / Látta: fanyar a kín. / Vérzik szívem / A visszarévedéstől. / Egy csöppnyi könnyel / Sírj te is, olvasóm! / Nem volt bajom / Vele, csak eleven volt. / S bár néha elcsapongott / A fesztelen bohó, / Nem volt tahó. / Már ott leng az egekben, / Hogy áldjon engem, / Önzetlen földijét / És mindenét. / Mert mikor, piff, lelépett, / S hamar kivérzett, / Fütyült rám, s rímeim / Se hagyták lábain.” 1787 nyarán ezzel a (Báthori Csaba fordításában idézett) versezettel búcsúztatta elhunyt kismadarát Mozart, aki ekképp meghökkentő módon maradandóbban fejezte ki az állatkája elvesztése felett érzett bánatát, mint az apja alig pár nappal korábbi halála miatti gyászát. A három esztendővel korábban harmincnégy krajcárért vásárolt sármány, azazhogy alighanem inkább seregély a feljegyzések szerint okos jószág volt: könnyedén elfütyülte ugyanis gazdája 453-as Köchel-jegyzékszámú G-dúr zongoraversenyének rondótémáját. Ez a versenymű, valamint Mozart egy másik, c-moll zongoraversenye is elhangzik kedden, Piotr Anderszewski szólójával azon a koncerten, amelyen mindezek mellett Francis Poulenc Sinfoniettáját is előadja majd a Skót Kamarazenekar (Nemzeti Hangversenyterem, május 22., fél nyolc).

„Ő a XIX. század Mozartja” – ezt Robert Schumann írta le kortársáról, Felix Mendelssohnról, akitől viszont két hegedűversenyt hallhatunk majd az elkövetkező napokban. Az örök slágerdarabnak ítélhető e-moll versenyművet a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén fogja elhúzni és elvezényelni Julian Rachlin, méghozzá két Csajkovszkij-kompozíció, az egyarányosan népszerű Anyegin-beli Polonéz és az V. szimfónia között félúton (Nemzeti Hangversenyterem, május 19., fél nyolc). A 13 esztendős Mendelssohn (képünkön) által 1823-ban megalkotott és aztán több mint egy évszázadra feledésbe merült d-moll hegedűverseny pedig Kelemen Barnabás szólójával fog a közönség elé jutni a Liszt Ferenc Kamarazenekar estjén, egy Haydn- és egy Mozart-szimfónia ölelésében (Zeneakadémia, május 23., fél nyolc).

No és természetesen az ősbemutató centenáriumán itt lesz még nekünk A kékszakállú herceg vára is! Az Erkel Színházban, napra pontosan száz évvel az első Kékszakállú-előadás után a neves dán rendező és intendáns, Kasper Holten rendezésében mutatják be Bartók egyfelvonásosát: Komlósi Ildikóval, Palerdi Andrással és a vezénylő Eötvös Péterrel, valamint az est másik részében a karmester-zeneszerző legújabb kori párdarabja, a Senza sangue című opera koncertszerű megszólaltatásával (május 24., hét óra). A kékszakállú herceg vára mind­azon­által a Zeneakadémián is feltárja majd előzőleg gondosan kulcsra zárt ajtajait. Itt ugyanis szombaton és vasárnap a Concerto Budapest hangversenyein fog megszólalni leghíresebb operánk: Rost Andrea, Sebestyén Miklós és Keller András művészi együttműködésének eredményeképpen, a 3. brandenburgi verseny meg a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára előkelő társaságában (május 19. és 20., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.