mi a kotta?

Piff, lelépett

  • mi a kotta
  • 2018. június 17.

Zene

„Elhunyt a csapodár / Kicsinyke sármány. / Legszebb virágkorában / Halálra váltan / Látta: fanyar a kín. / Vérzik szívem / A visszarévedéstől. / Egy csöppnyi könnyel / Sírj te is, olvasóm! / Nem volt bajom / Vele, csak eleven volt. / S bár néha elcsapongott / A fesztelen bohó, / Nem volt tahó. / Már ott leng az egekben, / Hogy áldjon engem, / Önzetlen földijét / És mindenét. / Mert mikor, piff, lelépett, / S hamar kivérzett, / Fütyült rám, s rímeim / Se hagyták lábain.” 1787 nyarán ezzel a (Báthori Csaba fordításában idézett) versezettel búcsúztatta elhunyt kismadarát Mozart, aki ekképp meghökkentő módon maradandóbban fejezte ki az állatkája elvesztése felett érzett bánatát, mint az apja alig pár nappal korábbi halála miatti gyászát. A három esztendővel korábban harmincnégy krajcárért vásárolt sármány, azazhogy alighanem inkább seregély a feljegyzések szerint okos jószág volt: könnyedén elfütyülte ugyanis gazdája 453-as Köchel-jegyzékszámú G-dúr zongoraversenyének rondótémáját. Ez a versenymű, valamint Mozart egy másik, c-moll zongoraversenye is elhangzik kedden, Piotr Anderszewski szólójával azon a koncerten, amelyen mindezek mellett Francis Poulenc Sinfoniettáját is előadja majd a Skót Kamarazenekar (Nemzeti Hangversenyterem, május 22., fél nyolc).

„Ő a XIX. század Mozartja” – ezt Robert Schumann írta le kortársáról, Felix Mendelssohnról, akitől viszont két hegedűversenyt hallhatunk majd az elkövetkező napokban. Az örök slágerdarabnak ítélhető e-moll versenyművet a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén fogja elhúzni és elvezényelni Julian Rachlin, méghozzá két Csajkovszkij-kompozíció, az egyarányosan népszerű Anyegin-beli Polonéz és az V. szimfónia között félúton (Nemzeti Hangversenyterem, május 19., fél nyolc). A 13 esztendős Mendelssohn (képünkön) által 1823-ban megalkotott és aztán több mint egy évszázadra feledésbe merült d-moll hegedűverseny pedig Kelemen Barnabás szólójával fog a közönség elé jutni a Liszt Ferenc Kamarazenekar estjén, egy Haydn- és egy Mozart-szimfónia ölelésében (Zeneakadémia, május 23., fél nyolc).

No és természetesen az ősbemutató centenáriumán itt lesz még nekünk A kékszakállú herceg vára is! Az Erkel Színházban, napra pontosan száz évvel az első Kékszakállú-előadás után a neves dán rendező és intendáns, Kasper Holten rendezésében mutatják be Bartók egyfelvonásosát: Komlósi Ildikóval, Palerdi Andrással és a vezénylő Eötvös Péterrel, valamint az est másik részében a karmester-zeneszerző legújabb kori párdarabja, a Senza sangue című opera koncertszerű megszólaltatásával (május 24., hét óra). A kékszakállú herceg vára mind­azon­által a Zeneakadémián is feltárja majd előzőleg gondosan kulcsra zárt ajtajait. Itt ugyanis szombaton és vasárnap a Concerto Budapest hangversenyein fog megszólalni leghíresebb operánk: Rost Andrea, Sebestyén Miklós és Keller András művészi együttműködésének eredményeképpen, a 3. brandenburgi verseny meg a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára előkelő társaságában (május 19. és 20., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.