Opera

Elhalálozási sorrendben

GermanLateNight

Zene

Egyszerre könnyű is, nehéz is megérteni azt, hogy Paul Hindemith zenés színpadi életműve miért nem épült be úgy istenigazából a hazai operarepertoárba a maga idejében. Könnyű, hiszen az avantgárd kísérletező kedv, az intellektuális bátorság és a fanyar humor Hindemithre oly jellemző, szabadságélményt árasztó elegye nemigen hatott ideillőnek még a múlt század operai arany- és ezüstkoraiban sem.

És nehéz, merthogy a Hitlerék zajos ellenszenvétől kitüntetett német zeneszerző majd’ mindig izgalmas, rafinált és mégis hallgatóbarát műveket komponált. Ez vált érzékletessé most az Opera Óbudára kitelepült bemutatóján is, ahol a művészeti egyetemek növendékei szövetkeztek össze egymással három Hindemith-darab és egy nyitányparódia előadására.

A háromnegyed részt a kiscelli romtemplom terében zajló premier leghatásosabb produkciójának az estét indító utolsó, 1961-es Hindemith-darab, A hosszú karácsonyi ebéd bizonyult. A Thorton Wilder mesterkedő ötletét, vagyis egy amerikai család egyetlen színpadi képbe és folyamatba összesűrített nemzedékváltásait megzenésítő opera kegyetlen mulatsággal és rokonszenvesen szolid lírával szolgált. Jeli Sára Luca látványtervező sárgás színpadképében az új és még újabb nemzedékek egy hatalmas csúszdán érkeztek, hogy aztán idővel eltűnjenek a színpad mélyén, áthaladva az ilyenkor menetrend szerint felvillanó EXIT neonfelirat alatt. Nagy Péter István rendező tehetséges játszótársa Hindemithnek: az énekesekre kirótt párhuzamos mozgássorai nyugtalanítóan erős színpadi élményt teremtettek, s az obligát fiatalos kíméletlenség mellett van érzéke a sosem könnyes részvét kifejezésére is.

Közös sorsunk már-már életbe vágó megidézése után, melynek érzékeltetésében a szerepeiben lubickoló Meláth Andreának és növendékeinek, valamint az este operáit üdvös biztonsággal levezénylő Dénes Istvánnak is nagy érdeme volt, Hindemith Wagner-viszolygásával is megismerkedhettünk. A bolygó hollandi nyitánya vonósnégyesre, ahogy azt egy rossz, üdülőhelyi zenekar reggel hét órakor a falu kútjánál lapról olvassa – az 1925-ös mű címe nemcsak bőbeszédű, de kifejező is: a rettenetes előd paródiája a teli szájas zenei komikum mellett ezúttal hasonlóan gunyoros és harsány koreográfiával is gazdagodott, újfent Nagy Péter Istvánnak köszönhetően.

Persze Hindemith frivol okossága és frappírozó dramaturgiai tehetsége mára már helyenként veszített az üdeségéből. Ez derült ki az 1927-es Oda-vissza operaburleszkjéből is, amelynek cselekménye a közepéig véres féltékenységi drámát mutat, majd szépen visszaforgatja a tragikus eseményeket. Vitán felül ügyes munka, de tét nélküli: Varga Bence mutatós rendezéséről is ilyesmit lehetne mondani. Habár a fiatal rendező már túlvan a mutáláson, a jelenet egyik-másik szereplője még alulról súrolja az operai hangadás elvárható színvonalát. Nem így az estét beszegő egyfelvonásos, az 1922-es Sancta Susanna főszereplői – Sáfár Orsolya és az újra színre lépő Meláth Andrea –, akik vokálisan is uralták az érzékiség és a vallás túlfűtött témáját körülkerengő apácadrámát. Varga Bence itt is meghökkentően rutinos rendezőnek mutatkozott: a nagy, látványos gesztusok, a dekoratívan lebegtetett apácaruhák és a magasból aláhulló virágszirmok és drapériák remekül szolgálták Hindemith operáját. És egyúttal az Operát is, amely most pár régi-új mű mellett két ígéretes fiatal rendezőre is rátalált.

Kiscelli Múzeum, május 13.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.