Pilanatnyilag gyógyít (Graham Cunnington a Trafóban)

  • 1999. február 11.

Zene

Tetszenek még emlékezni a Test Departmentre? Ez az a brit kollektíva, melynek tagjai hosszú éveken át szakmányban püföltek fát és fémet, s oda, ahová lecsaptak, szívesen képzelték Maggie Thatcher arcképét. Hát arra a fiúra, aki láthatóan beteg lábakkal bicegett egyik ütõhangszertõl a másikig? Test Dept nincs már, Maggie nyugdíjban, a bicebóca viszont színházzá érlelte fájdalmát, és most átnyújtotta Budapestnek, szeretettel.

Graham Cunnington a Trafóban

Négyszer járt nálunk a Test Dept, s ahogy az egy ritmusra és ideológiára járó társaságtól elvárható, elõadásaik látványa legalább akkora erõvel hatott, mint a zaj, amit csaptak. Minden a helyén volt, a vászonra vetített képektõl a verejtékezõ hónaljakig, a teátrálisan lendített kalapácsok látványától a kopácsolás alá kevert áriázásig. Elsõ és "legiparibb" itteni koncertjüket tíz évvel késõbb, 250 példányban, kazettán kihozta Karel (Faces Of Freedom - Live In Budapest 1985; az Unacceptable Face Of Freedom címû Test Dept-LP után szabadon). A második a brit birodalmi múlttal nézett szembe ´87-ben, ´90-ben, a kelet-európai változásokra is reagálva dübörögtek, végül ´93-ban csak úgy.

*

Amikor még Test Deptként dolgoztak, a fiúknak csak keresztnevük volt, Toby, Angus, Graham és két Paul, aztán közéjük álltak mások is, vezetéknevet nem használtak, személyiségüket a közösbe olvasztották. Ennek vége, újra van nevük. Angusból Angus Farquhar lett, õ most a rendezõ, Grahambõl Graham Cunnington, övé a színpad. Levegõben lógva, földön ülve, mûtõasztalon fekve, botra támaszkodva, mankóval sántikálva, és persze segédeszköz nélkül állva, sõt ugrálva éli végig egy órában az életét. Kisbaba lesz: nem érti, mi az az égetõ fájdalom a csontjaiban (mi már tudjuk: gyógyíthatatlan, legfeljebb kezelhetõ ízületi gyulladás). Négyéves gyerek: várandós édesanyját fürdõkádba fulladva találja, és azt képzeli, õt hibáztatják a mama epilepsziás rohamaiért. Kisfiú: a többiek pingvinnek csúfolják, kiközösítik, elverik. Kamasz: leáll a fájdalomcsillapítókkal. Punk: a Sex Pistols segítségével (a Bodies szól, de hogy) önmaga mer lenni (meg is kapja érte a magáét). Férfi: akarja a szerelmet, de tart is tõle. Test Dept-tag: napi nyolc órában fémeket kalapál. S mindeközben beteg: orvosok kísérleteznek rajta, minden percben olyan fájdalommal él együtt, amit a szerencsés többség soha meg nem ismer. Legfeljebb így, most, áttételesen, tõle.

A BritEnergia sorozat nyitányaként volt a Trafó Graham Cunningtoné két estén át - meg az elsõ elõadás utáni éjszakán, ami reggelig tartott, állítólag mindenkit asztal alá bír inni, szerencsére a hotel ott van az utcában. Másnap, fellépés elõtt egy órával beszélgettünk - szívesebben hozzálátott volna szokásos meditációjához és a stretchinghez, hogy lazábban tudjon mozogni, de elõzõ nap a szavát adta az interjúra, így végül megalkudtunk tizenöt percben. Közben berendezték a színpadot, elhelyezték a székeken az elõadás magyar szövegét (volt kollégánk, Csejdy András fordította). Kértem, foglalja össze, mi történt a Test Departmenttel, mióta utoljára nálunk jártak, mert bevallom, nyomukat vesztettem. Közel tíz évet, két percben. A lényeg, hogy elõbb Angus szállt ki, hazament Skóciába, és megalakította az N. V. A. színházi csoportot (a Graham-féle Pain a legkisebb produkciójuk, nagyobb szabású dolgokat csinálnak, ipartelepeken, természetben, legközelebb egy skóciai völgy lesz a színtér), a Test Dept pedig tovább turnézott, zenéje táncolhatóbb lett, "samplereket, sequencereket és ilyesmiket kezdtünk használni". Nemigen csináltak már olyan tematikus elõadásokat, mint a nálunk is bemutatott Birodalmi darab vagy a kelta múlton keresztül a 80-as évek végéhez szóló Gododin, végül tavaly fel is oszlott a zenekar. "Közös entitásként megszûnt a Test Dept, de a gondolatok tovább élnek abban, amit most csinálunk, és néhányan idõnként együtt is dolgozunk."

*

A Test Dept politikusságához képest ez az elõadás végtelenül személyes. Eredetileg az N. V. A. ´93-as, Sabotage címû mûsorához készült, ami az emberi testrõl szólt: Angus mûvészeket kért fel, csináljanak valamit, fessenek, performáljanak stb. Graham is köztük volt. Az a tíz perc, amit egy magasba emelt, szûk dobozban saját sajgó testérõl és testével elõadott, akkorát ütött, hogy muszáj volt továbbfejleszteni. Így született meg a Fájdalom. Két éve debütált vele Glasgow-ban, aztán Birmingham, London, Amszterdam, tavaly ismét Glasgow és Edinburgh.

Vajon hányszor viheti az ember színpadra ennyire direktben saját életét? "Igen, hát nagyon ott kell lennem, érzelmileg is. Ez az elsõ szerepem, nem vagyok színész, de fejlõdök... Nem tudom, pillanatnyilag jólesik. Gyógyít. Ez is az egyik oka annak, amiért csinálom. Amikor elhatároztam, hogy belekezdek, már évek óta mankóval jártam, egyre romlott az állapotom, emiatt aztán sok munkát kellett belefektetnem, fizikailag, szellemileg edzenem magam, de azzal, hogy írás közben érzelmileg bejártam a múltamat, gyógymódot is találtam. Most tehát jó, és tudom csinálni, de ha ez az érzés elmúlik, abba fogom hagyni. Mentálisan talán megterhelõbb, mint fizikailag, bár ezt azért nehéz mérni."

A Fájdalom miatt Grahamet valamennyire felkapta a média, cikkek születtek, rádiómûsorokba hívták, de nem akar a mozgássérültek szószólója lenni. "Csak a saját magam ügyét kell elõrevinnem. Ez a darab a fájdalomról szól, és a saját képességemrõl, hogy miképp tudok megbirkózni vele. Mindenkinek más az élete. Mindenki érez lelki vagy fizikai fájdalmat, és ezért át tud érezni valamit az elõadásból, de végül is mindenkinek a saját életét kell élnie. Kaptam leveleket mozgássérültektõl, akikre bátorítólag hatott, volt, aki elõadás után megköszönte, hogy erõt adtam neki, és ez jó érzés. Az én szememben nincsenek egészséges és beteg emberek. Talán van, aki sajnálkozva néz rám a nyilvánvaló beteg állapotom miatt, de én tudom, hogy boldogabb vagyok, mint sokan, akik fizikailag teljesen egészségesek. Lehet, hogy nekik még rosszabb."

Szõnyei Tamás

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.