Placet - Hans Pfitzner: Palestrina (opera)

Zene

Tartózkodó várakozás előzte meg Pfitzner 1917-es keltezésű, legsikeresebb operájának megkésett magyarországi bemutatóját, hiszen a XVI. századi egyházzene óriását címszereplővé avató mű emberes terjedelme éppúgy kimerítő mulatságot ígért, akárcsak az a megannyi, lopva fellapozott operakalauz, amelyekből a műfaj vájtfülűi próbálták kiolvasni a rájuk váró élmény esztétikai minéműségét. Ám az aggodalom megalapozatlannak bizonyult: a Giovanni Pierluigi da Palestrináról (vagy inkább ürügyén) megírt opera ugyanis, bár zenei világa nem mentes a hipertrófiától, egykönnyen befogadható késő romantikus muzsika, ha tetszik, a "romantikus opera halotti éneke", amint Thomas Mann fogalmazott.

Tartózkodó várakozás előzte meg Pfitzner 1917-es keltezésű, legsikeresebb operájának megkésett magyarországi bemutatóját, hiszen a XVI. századi egyházzene óriását címszereplővé avató mű emberes terjedelme éppúgy kimerítő mulatságot ígért, akárcsak az a megannyi, lopva fellapozott operakalauz, amelyekből a műfaj vájtfülűi próbálták kiolvasni a rájuk váró élmény esztétikai minéműségét. Ám az aggodalom megalapozatlannak bizonyult: a Giovanni Pierluigi da Palestrináról (vagy inkább ürügyén) megírt opera ugyanis, bár zenei világa nem mentes a hipertrófiától, egykönnyen befogadható késő romantikus muzsika, ha tetszik, a "romantikus opera halotti éneke", amint Thomas Mann fogalmazott.

Nemes művészdráma ez, hagyományról és megújulásról, látomással és indulattal, s hozzá a félig-meddig történelmi szüzsé, amely a tridenti zsinaton a polifonikus zene léte körül kipattant vitát örökíti, egyszersmind a politikum metszően gunyoros ábrázolását adja. Ki gondolta volna, hogy a szövegkönyvet is jegyző Pfitzner, ez a derék, ám a parlamentarizmust magasról lesajnáló német nacionalista, az ellenreformációs zsinatolást karikírozó II. felvonással somolygásra fogja késztetni a mélyen demokratikus érzelmű pesti közönséget? Hiába, ez a legkevésbé sem konciliáns tanácskozás, ügyrendi vitáival és napirend előtti felszólalásaival, költségelszámolási aggályaival és kivonulásaival nemcsak ismerősnek tűnt, de ellenállhatatlanul szórakoztatónak is tetszett.

Kovalik Balázs hervadhatatlan érdemeket szerzett ez estén: a MűPa annyi, félbe-szerbe szcenírozott opera-előadása után a kiváló rendező megmutatta, milyen nagyszerű lehetőségeket kínál e terem, ha van hozzá kellő invenció. Áldás volt munkálkodásán, s friss ötletei - egy-két kivétellel (itt főleg az Elektra után újra elővezetett gépfegyveresek diszgusztáló jelenetére kell utalnunk) - remekül működtek. Az első felvonást záró Palestrina-látomás szereplői a nézőtérről adták szólamaikat: a múlt nagy zeneszerzőinek szellemei a földszint széksoraiból keltek éneklésre, míg a három angyali hang az emeleti középerkélyekről intézte Palestrinához szólamát, s intonálta a Marcell pápa miséjének Kyrie-tételét. A megoldás egyszerre bizonyult jólesően színpadiasnak, s lélekemelően szakrálisnak - értelmet adva ezáltal egy unott szóviccnek: mintha mise történt volna. Hasonlóan élményszerűvé vált a második felvonás, a tridenti zsinat nagyjelenete, s bár a háttérben szórtan elhelyezett kivetítők képsorai olykor rájátszottak a jelen időre, a legkülönfélébb papi fövegeket, birétumokat és bíborosi kalapokat viselő gyülekezet elővezetése inkább mintázta a politikum örök ócskaságát, mintsem hogy kínos aktualizálásnak hatott volna.

A Magyar Telekom zenekarát irányító Peskó Zoltán csodálatos munkát végzett e korántsem rutindarab betanítása során, s erőfeszítése, hogy a népes szereplőgárdával és több kórussal kistafírozott mű előadása mindvégig összefogott legyen, teljes sikert aratott. A címszerepet éneklő Francisco Araiza már túl van ugyan pályafutásának fényes delelőjén, ám jól őrzött lírai tenorja és csorbítatlan művészemberi hitele imponálónak bizonyult, s dicséretet érdemel majd' valamennyi szólista, így különösképpen a Palestrina tanítványát éneklő Mester Viktória s a komoly egyháztörténeti alakot, Borromeo kardinálist zengő hősbariton, Peter Weber.

Grandiózus mű, szép este - örömmel kimondjuk rá a zsinati atyák tetszésnyilvánító szavát: placet.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 22.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.