Placet - Hans Pfitzner: Palestrina (opera)

Zene

Tartózkodó várakozás előzte meg Pfitzner 1917-es keltezésű, legsikeresebb operájának megkésett magyarországi bemutatóját, hiszen a XVI. századi egyházzene óriását címszereplővé avató mű emberes terjedelme éppúgy kimerítő mulatságot ígért, akárcsak az a megannyi, lopva fellapozott operakalauz, amelyekből a műfaj vájtfülűi próbálták kiolvasni a rájuk váró élmény esztétikai minéműségét. Ám az aggodalom megalapozatlannak bizonyult: a Giovanni Pierluigi da Palestrináról (vagy inkább ürügyén) megírt opera ugyanis, bár zenei világa nem mentes a hipertrófiától, egykönnyen befogadható késő romantikus muzsika, ha tetszik, a "romantikus opera halotti éneke", amint Thomas Mann fogalmazott.

Tartózkodó várakozás előzte meg Pfitzner 1917-es keltezésű, legsikeresebb operájának megkésett magyarországi bemutatóját, hiszen a XVI. századi egyházzene óriását címszereplővé avató mű emberes terjedelme éppúgy kimerítő mulatságot ígért, akárcsak az a megannyi, lopva fellapozott operakalauz, amelyekből a műfaj vájtfülűi próbálták kiolvasni a rájuk váró élmény esztétikai minéműségét. Ám az aggodalom megalapozatlannak bizonyult: a Giovanni Pierluigi da Palestrináról (vagy inkább ürügyén) megírt opera ugyanis, bár zenei világa nem mentes a hipertrófiától, egykönnyen befogadható késő romantikus muzsika, ha tetszik, a "romantikus opera halotti éneke", amint Thomas Mann fogalmazott.

Nemes művészdráma ez, hagyományról és megújulásról, látomással és indulattal, s hozzá a félig-meddig történelmi szüzsé, amely a tridenti zsinaton a polifonikus zene léte körül kipattant vitát örökíti, egyszersmind a politikum metszően gunyoros ábrázolását adja. Ki gondolta volna, hogy a szövegkönyvet is jegyző Pfitzner, ez a derék, ám a parlamentarizmust magasról lesajnáló német nacionalista, az ellenreformációs zsinatolást karikírozó II. felvonással somolygásra fogja késztetni a mélyen demokratikus érzelmű pesti közönséget? Hiába, ez a legkevésbé sem konciliáns tanácskozás, ügyrendi vitáival és napirend előtti felszólalásaival, költségelszámolási aggályaival és kivonulásaival nemcsak ismerősnek tűnt, de ellenállhatatlanul szórakoztatónak is tetszett.

Kovalik Balázs hervadhatatlan érdemeket szerzett ez estén: a MűPa annyi, félbe-szerbe szcenírozott opera-előadása után a kiváló rendező megmutatta, milyen nagyszerű lehetőségeket kínál e terem, ha van hozzá kellő invenció. Áldás volt munkálkodásán, s friss ötletei - egy-két kivétellel (itt főleg az Elektra után újra elővezetett gépfegyveresek diszgusztáló jelenetére kell utalnunk) - remekül működtek. Az első felvonást záró Palestrina-látomás szereplői a nézőtérről adták szólamaikat: a múlt nagy zeneszerzőinek szellemei a földszint széksoraiból keltek éneklésre, míg a három angyali hang az emeleti középerkélyekről intézte Palestrinához szólamát, s intonálta a Marcell pápa miséjének Kyrie-tételét. A megoldás egyszerre bizonyult jólesően színpadiasnak, s lélekemelően szakrálisnak - értelmet adva ezáltal egy unott szóviccnek: mintha mise történt volna. Hasonlóan élményszerűvé vált a második felvonás, a tridenti zsinat nagyjelenete, s bár a háttérben szórtan elhelyezett kivetítők képsorai olykor rájátszottak a jelen időre, a legkülönfélébb papi fövegeket, birétumokat és bíborosi kalapokat viselő gyülekezet elővezetése inkább mintázta a politikum örök ócskaságát, mintsem hogy kínos aktualizálásnak hatott volna.

A Magyar Telekom zenekarát irányító Peskó Zoltán csodálatos munkát végzett e korántsem rutindarab betanítása során, s erőfeszítése, hogy a népes szereplőgárdával és több kórussal kistafírozott mű előadása mindvégig összefogott legyen, teljes sikert aratott. A címszerepet éneklő Francisco Araiza már túl van ugyan pályafutásának fényes delelőjén, ám jól őrzött lírai tenorja és csorbítatlan művészemberi hitele imponálónak bizonyult, s dicséretet érdemel majd' valamennyi szólista, így különösképpen a Palestrina tanítványát éneklő Mester Viktória s a komoly egyháztörténeti alakot, Borromeo kardinálist zengő hősbariton, Peter Weber.

Grandiózus mű, szép este - örömmel kimondjuk rá a zsinati atyák tetszésnyilvánító szavát: placet.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 22.

Figyelmébe ajánljuk

Dr. Archipelago

  • - turcsányi -

Az 1976-os svédországi választások kampányidőszakában Olof Palme miniszterelnök ismét 1973-as kihívójával, Thornbjörn Fälldinnel vitázott.

Magától nem jutott eszébe

A francia irodalom fenegyereke vagy punkja a regényeiben kritikusan és saját tapasztalatai alapján ábrá­zol­ja a társadalom peremére szorult emberek életét. Szegény és diszfunkcionális családban élt, de tizenévesen megszökött, hogy a groupie-k életét élje. Csoportos nemi erőszak áldozata lett, majd prostituáltnak állt és függőségekkel küzdött. 1994 óta az írásból él. Új regényének fő motívuma a #metoo.

Mint a talajvíz

Hetvenes évek vége, isten tudja, milyen fejtágító, polgazd, gazdaságföldrajz, valami. Az előadó föláll a katedrára, kezében krétával a táblához lép, és felrajzol egy csinos grafikont, két égnek meredő egyenessel: a vízszintes tengelyen az évszámok, a függőlegesen valami baromság, népboldogság, országsiker, világmegváltás, ilyesmi.

49 117

Itt valaki belülről bomlaszt. Vagy csak simán hülye. Bármelyik is, nem volt jó ötlet Orbán Viktor kampánycsapata részéről „exkluzív részletekkel” bemutatni, milyen hősies munkát végzett a kormány a koronavírus-járvány idején.

A vesztes győztes

Izrael a tűzszünettel súlyos árat fizet a túszok kiszabadításáért. De valójában az október 7-i katasztrófát előidéző vétkeiért büntetik: a gázai határ elhanyagolásáért, a figyelmeztető jelek semmibe vételéért, a hibás katonai döntésekért, a Hamász alulértékeléséért. A hübriszért.