Placet - Hans Pfitzner: Palestrina (opera)

Zene

Tartózkodó várakozás előzte meg Pfitzner 1917-es keltezésű, legsikeresebb operájának megkésett magyarországi bemutatóját, hiszen a XVI. századi egyházzene óriását címszereplővé avató mű emberes terjedelme éppúgy kimerítő mulatságot ígért, akárcsak az a megannyi, lopva fellapozott operakalauz, amelyekből a műfaj vájtfülűi próbálták kiolvasni a rájuk váró élmény esztétikai minéműségét. Ám az aggodalom megalapozatlannak bizonyult: a Giovanni Pierluigi da Palestrináról (vagy inkább ürügyén) megírt opera ugyanis, bár zenei világa nem mentes a hipertrófiától, egykönnyen befogadható késő romantikus muzsika, ha tetszik, a "romantikus opera halotti éneke", amint Thomas Mann fogalmazott.

Tartózkodó várakozás előzte meg Pfitzner 1917-es keltezésű, legsikeresebb operájának megkésett magyarországi bemutatóját, hiszen a XVI. századi egyházzene óriását címszereplővé avató mű emberes terjedelme éppúgy kimerítő mulatságot ígért, akárcsak az a megannyi, lopva fellapozott operakalauz, amelyekből a műfaj vájtfülűi próbálták kiolvasni a rájuk váró élmény esztétikai minéműségét. Ám az aggodalom megalapozatlannak bizonyult: a Giovanni Pierluigi da Palestrináról (vagy inkább ürügyén) megírt opera ugyanis, bár zenei világa nem mentes a hipertrófiától, egykönnyen befogadható késő romantikus muzsika, ha tetszik, a "romantikus opera halotti éneke", amint Thomas Mann fogalmazott.

Nemes művészdráma ez, hagyományról és megújulásról, látomással és indulattal, s hozzá a félig-meddig történelmi szüzsé, amely a tridenti zsinaton a polifonikus zene léte körül kipattant vitát örökíti, egyszersmind a politikum metszően gunyoros ábrázolását adja. Ki gondolta volna, hogy a szövegkönyvet is jegyző Pfitzner, ez a derék, ám a parlamentarizmust magasról lesajnáló német nacionalista, az ellenreformációs zsinatolást karikírozó II. felvonással somolygásra fogja késztetni a mélyen demokratikus érzelmű pesti közönséget? Hiába, ez a legkevésbé sem konciliáns tanácskozás, ügyrendi vitáival és napirend előtti felszólalásaival, költségelszámolási aggályaival és kivonulásaival nemcsak ismerősnek tűnt, de ellenállhatatlanul szórakoztatónak is tetszett.

Kovalik Balázs hervadhatatlan érdemeket szerzett ez estén: a MűPa annyi, félbe-szerbe szcenírozott opera-előadása után a kiváló rendező megmutatta, milyen nagyszerű lehetőségeket kínál e terem, ha van hozzá kellő invenció. Áldás volt munkálkodásán, s friss ötletei - egy-két kivétellel (itt főleg az Elektra után újra elővezetett gépfegyveresek diszgusztáló jelenetére kell utalnunk) - remekül működtek. Az első felvonást záró Palestrina-látomás szereplői a nézőtérről adták szólamaikat: a múlt nagy zeneszerzőinek szellemei a földszint széksoraiból keltek éneklésre, míg a három angyali hang az emeleti középerkélyekről intézte Palestrinához szólamát, s intonálta a Marcell pápa miséjének Kyrie-tételét. A megoldás egyszerre bizonyult jólesően színpadiasnak, s lélekemelően szakrálisnak - értelmet adva ezáltal egy unott szóviccnek: mintha mise történt volna. Hasonlóan élményszerűvé vált a második felvonás, a tridenti zsinat nagyjelenete, s bár a háttérben szórtan elhelyezett kivetítők képsorai olykor rájátszottak a jelen időre, a legkülönfélébb papi fövegeket, birétumokat és bíborosi kalapokat viselő gyülekezet elővezetése inkább mintázta a politikum örök ócskaságát, mintsem hogy kínos aktualizálásnak hatott volna.

A Magyar Telekom zenekarát irányító Peskó Zoltán csodálatos munkát végzett e korántsem rutindarab betanítása során, s erőfeszítése, hogy a népes szereplőgárdával és több kórussal kistafírozott mű előadása mindvégig összefogott legyen, teljes sikert aratott. A címszerepet éneklő Francisco Araiza már túl van ugyan pályafutásának fényes delelőjén, ám jól őrzött lírai tenorja és csorbítatlan művészemberi hitele imponálónak bizonyult, s dicséretet érdemel majd' valamennyi szólista, így különösképpen a Palestrina tanítványát éneklő Mester Viktória s a komoly egyháztörténeti alakot, Borromeo kardinálist zengő hősbariton, Peter Weber.

Grandiózus mű, szép este - örömmel kimondjuk rá a zsinati atyák tetszésnyilvánító szavát: placet.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 22.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.