Placet - Hans Pfitzner: Palestrina (opera)

Zene

Tartózkodó várakozás előzte meg Pfitzner 1917-es keltezésű, legsikeresebb operájának megkésett magyarországi bemutatóját, hiszen a XVI. századi egyházzene óriását címszereplővé avató mű emberes terjedelme éppúgy kimerítő mulatságot ígért, akárcsak az a megannyi, lopva fellapozott operakalauz, amelyekből a műfaj vájtfülűi próbálták kiolvasni a rájuk váró élmény esztétikai minéműségét. Ám az aggodalom megalapozatlannak bizonyult: a Giovanni Pierluigi da Palestrináról (vagy inkább ürügyén) megírt opera ugyanis, bár zenei világa nem mentes a hipertrófiától, egykönnyen befogadható késő romantikus muzsika, ha tetszik, a "romantikus opera halotti éneke", amint Thomas Mann fogalmazott.

Tartózkodó várakozás előzte meg Pfitzner 1917-es keltezésű, legsikeresebb operájának megkésett magyarországi bemutatóját, hiszen a XVI. századi egyházzene óriását címszereplővé avató mű emberes terjedelme éppúgy kimerítő mulatságot ígért, akárcsak az a megannyi, lopva fellapozott operakalauz, amelyekből a műfaj vájtfülűi próbálták kiolvasni a rájuk váró élmény esztétikai minéműségét. Ám az aggodalom megalapozatlannak bizonyult: a Giovanni Pierluigi da Palestrináról (vagy inkább ürügyén) megírt opera ugyanis, bár zenei világa nem mentes a hipertrófiától, egykönnyen befogadható késő romantikus muzsika, ha tetszik, a "romantikus opera halotti éneke", amint Thomas Mann fogalmazott.

Nemes művészdráma ez, hagyományról és megújulásról, látomással és indulattal, s hozzá a félig-meddig történelmi szüzsé, amely a tridenti zsinaton a polifonikus zene léte körül kipattant vitát örökíti, egyszersmind a politikum metszően gunyoros ábrázolását adja. Ki gondolta volna, hogy a szövegkönyvet is jegyző Pfitzner, ez a derék, ám a parlamentarizmust magasról lesajnáló német nacionalista, az ellenreformációs zsinatolást karikírozó II. felvonással somolygásra fogja késztetni a mélyen demokratikus érzelmű pesti közönséget? Hiába, ez a legkevésbé sem konciliáns tanácskozás, ügyrendi vitáival és napirend előtti felszólalásaival, költségelszámolási aggályaival és kivonulásaival nemcsak ismerősnek tűnt, de ellenállhatatlanul szórakoztatónak is tetszett.

Kovalik Balázs hervadhatatlan érdemeket szerzett ez estén: a MűPa annyi, félbe-szerbe szcenírozott opera-előadása után a kiváló rendező megmutatta, milyen nagyszerű lehetőségeket kínál e terem, ha van hozzá kellő invenció. Áldás volt munkálkodásán, s friss ötletei - egy-két kivétellel (itt főleg az Elektra után újra elővezetett gépfegyveresek diszgusztáló jelenetére kell utalnunk) - remekül működtek. Az első felvonást záró Palestrina-látomás szereplői a nézőtérről adták szólamaikat: a múlt nagy zeneszerzőinek szellemei a földszint széksoraiból keltek éneklésre, míg a három angyali hang az emeleti középerkélyekről intézte Palestrinához szólamát, s intonálta a Marcell pápa miséjének Kyrie-tételét. A megoldás egyszerre bizonyult jólesően színpadiasnak, s lélekemelően szakrálisnak - értelmet adva ezáltal egy unott szóviccnek: mintha mise történt volna. Hasonlóan élményszerűvé vált a második felvonás, a tridenti zsinat nagyjelenete, s bár a háttérben szórtan elhelyezett kivetítők képsorai olykor rájátszottak a jelen időre, a legkülönfélébb papi fövegeket, birétumokat és bíborosi kalapokat viselő gyülekezet elővezetése inkább mintázta a politikum örök ócskaságát, mintsem hogy kínos aktualizálásnak hatott volna.

A Magyar Telekom zenekarát irányító Peskó Zoltán csodálatos munkát végzett e korántsem rutindarab betanítása során, s erőfeszítése, hogy a népes szereplőgárdával és több kórussal kistafírozott mű előadása mindvégig összefogott legyen, teljes sikert aratott. A címszerepet éneklő Francisco Araiza már túl van ugyan pályafutásának fényes delelőjén, ám jól őrzött lírai tenorja és csorbítatlan művészemberi hitele imponálónak bizonyult, s dicséretet érdemel majd' valamennyi szólista, így különösképpen a Palestrina tanítványát éneklő Mester Viktória s a komoly egyháztörténeti alakot, Borromeo kardinálist zengő hősbariton, Peter Weber.

Grandiózus mű, szép este - örömmel kimondjuk rá a zsinati atyák tetszésnyilvánító szavát: placet.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 22.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.