Polonia Expressz: Fekete mese (Dariusz Gorczyca: Az Árnyak Birodalma)

  • Rút Ernõ
  • 1997. március 6.

Zene

Ilyen már volt, gondolja az ember, miközben végre-valahára valahogy sötét lesz, a kamaszlányok abbahagyták a vihogást, az ember tarkója mögött lappangó, hallhatóan himlőhelyes illető pedig a magyarázatot, hogy ez meg az meg így meg úgy; már volt, húsz éve is megvan talán, hogy kuporgott az ember, és várta, hogy zendítsenek már végre rá a soros világvége-látomásra, aztán húzzunk haza.

Ilyen már volt, gondolja az ember, miközben végre-valahára valahogy sötét lesz, a kamaszlányok abbahagyták a vihogást, az ember tarkója mögött lappangó, hallhatóan himlőhelyes illető pedig a magyarázatot, hogy ez meg az meg így meg úgy; már volt, húsz éve is megvan talán, hogy kuporgott az ember, és várta, hogy zendítsenek már végre rá a soros világvége-látomásra, aztán húzzunk haza.

Annyi még rendben volna, hogy a főbb szerepeket jobbára szobrok játsszák, a lengyel drámatörténelemből nem ismeretlen ez a fogás, egy roppant hosszú nevű illető Novemberéj című művében például egy park műemlék jellegű látványosságai kelnek duhaj haláltáncra; sőt bízvást állíthatjuk, hogy ennek a joggal tragikus életérzésű nemzetnek a kultúrtörténelmében egymást érik az efféle események, elég, ha rögtön a hol könnyező, hol gödröcskésen mosolygó czesztochowai Szűzre gondolunk, vagy épp a Szczewapczyczna Podrawka-i Przczyczpralaczban őrzött hatvanhat személyes mokkáskészletre, amely a tavaszi holdtölte éjszakáján részleteket idéz a Kalevalából, finnül, de erős galíciai akcentussal.

Vagy a fene tudja, lehet, hogy nem is így van, és ez egy valójában döntő fontosságú kérdéseket értő szellemmel feszegető előadás, komoran szikrázó ékszer az általános ponyvaszínházi és telegiccs-posványban, a szobrok például, akik végítélnek, illetve -vonaglanak, egyenesen zseniálisak, de mégis, miért kell mindehhez úgy tenni, mintha pantomimoznának, amikor nem tudnak pantomimozni, és torokhangú, bagzó szukafarkasok reminiszcenciájával kecsegtető dikcióval aláhúzni mondandójuk fontosságát, miért? A hatvanas években, amikor az ilyesmi elkezdődött, még érthető volt, abban a világvége-hangulatban; a világvége azonban, ma már nagyjából biztosra vehetjük, érdeklődés hiányában elmaradt, minden erre vonatkozó utalás létjogosultsága a tavalyi lottószámokéval egyenlő, és önmaga paródiájává silányítja a legnemesebb szándékot is, azt is, ami Gorczycáék feketemiséjéből úgy egyébként tetten érhető.

Rút Ernő

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.