Polonia Expressz: Fekete mese (Dariusz Gorczyca: Az Árnyak Birodalma)

  • Rút Ernõ
  • 1997. március 6.

Zene

Ilyen már volt, gondolja az ember, miközben végre-valahára valahogy sötét lesz, a kamaszlányok abbahagyták a vihogást, az ember tarkója mögött lappangó, hallhatóan himlőhelyes illető pedig a magyarázatot, hogy ez meg az meg így meg úgy; már volt, húsz éve is megvan talán, hogy kuporgott az ember, és várta, hogy zendítsenek már végre rá a soros világvége-látomásra, aztán húzzunk haza.

Ilyen már volt, gondolja az ember, miközben végre-valahára valahogy sötét lesz, a kamaszlányok abbahagyták a vihogást, az ember tarkója mögött lappangó, hallhatóan himlőhelyes illető pedig a magyarázatot, hogy ez meg az meg így meg úgy; már volt, húsz éve is megvan talán, hogy kuporgott az ember, és várta, hogy zendítsenek már végre rá a soros világvége-látomásra, aztán húzzunk haza.

Annyi még rendben volna, hogy a főbb szerepeket jobbára szobrok játsszák, a lengyel drámatörténelemből nem ismeretlen ez a fogás, egy roppant hosszú nevű illető Novemberéj című művében például egy park műemlék jellegű látványosságai kelnek duhaj haláltáncra; sőt bízvást állíthatjuk, hogy ennek a joggal tragikus életérzésű nemzetnek a kultúrtörténelmében egymást érik az efféle események, elég, ha rögtön a hol könnyező, hol gödröcskésen mosolygó czesztochowai Szűzre gondolunk, vagy épp a Szczewapczyczna Podrawka-i Przczyczpralaczban őrzött hatvanhat személyes mokkáskészletre, amely a tavaszi holdtölte éjszakáján részleteket idéz a Kalevalából, finnül, de erős galíciai akcentussal.

Vagy a fene tudja, lehet, hogy nem is így van, és ez egy valójában döntő fontosságú kérdéseket értő szellemmel feszegető előadás, komoran szikrázó ékszer az általános ponyvaszínházi és telegiccs-posványban, a szobrok például, akik végítélnek, illetve -vonaglanak, egyenesen zseniálisak, de mégis, miért kell mindehhez úgy tenni, mintha pantomimoznának, amikor nem tudnak pantomimozni, és torokhangú, bagzó szukafarkasok reminiszcenciájával kecsegtető dikcióval aláhúzni mondandójuk fontosságát, miért? A hatvanas években, amikor az ilyesmi elkezdődött, még érthető volt, abban a világvége-hangulatban; a világvége azonban, ma már nagyjából biztosra vehetjük, érdeklődés hiányában elmaradt, minden erre vonatkozó utalás létjogosultsága a tavalyi lottószámokéval egyenlő, és önmaga paródiájává silányítja a legnemesebb szándékot is, azt is, ami Gorczycáék feketemiséjéből úgy egyébként tetten érhető.

Rút Ernő

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.