Ponyva: A nevét adja (Nehéz nap a vesztőhelyen)

  • Bátky János,- kk -
  • 1996. augusztus 29.

Zene

Bátky János

Alfred Hitchcock Presents, ez volt a címe annak a népszerű szériának, amely valamikor a televízió késő harmadkorában, az ötvenes években szegezte karosszékükbe az amerikai nézőket. Az önálló epizódokat tartalmazó bűnügyi sorozathoz annyi köze volt Hitchcocknak, hogy tőkét vitt a vállalkozásba: kevéske pénzt is, de leginkább jól csengő nevét. A produkcióból milliós példányszámú magazin, később könyvsorozat nőtt ki, mert Hitch nemcsak nagy rendező, de kiváló üzletember is volt, aki az elsők között szagolta ki a lenyúlás-ráépülés szisztéma felettébb jövedelmező voltát, amelyben a sztár eladja a mozit, a mozi eladja a soundtracket, a videót, a pólót, a matricát meg a kis Norman Bates-figurát plüss megjelenítésben.

A fejlődésben visszamaradt magyar televízió akkor lekéste a sorozatot, de most éppen a - szintúgy lekésett - kárpótlások ideje van, egy szemes kiadó elindította hát a könyvsorozatot. Az első kötet külleme némileg zavarba ejtő, a felületes vásárló könnyen azt hiheti, hogy Alfred Hitchcock a szerző, pedig a nagy ember csak az előszót jegyzi. Hitchcock gyorsan megtanult amerikaiul filmet csinálni, de úgynevezett angol humorát, azt a kicsit fanyar, nagyon blőd humort sose vetkőzte le.

A borítón - mondjuk rá - tipikus angolszász lakásajtót látni, ezzel nincs semmi baj, bármi lehet az ajtó mögött, és ez így megfelel a suspense követelményének. Ám a dizájner rámontírozta a borítóra (az ajtóra) egy ifjú hölgy képét is, ami már Hitchcock meghaladásának tekinthető, amennyiben a kötet legtüzetesebb tanulmányozása után sem tudjuk meg, ki az illető, és hogy kerül oda. Engem a hölgy bárgyú tekintete arra engedett következtetni, hogy nem más ő, mint a könyv leggyengébb történetének (Ne élj koporsóban) szerzője. Áttérve immár a belbecsre, rövid leszek: egyenetlen színvonalú kis történetek, az egészen silánytól a már-már szellemesig.

A fordító neve után ítélve magyar, a fordítás után ítélve nem magyar. Már az előszó első mondatában ezzel a meglepő időhatározással találkozunk: "éjféltáj után két órakor"; a fokozást is eredeti módon oldja meg a szöveg: "egyre és egyre gyakrabban... mindig és mindig kevesebb", az alakjára adó hölgy pedig "A Főnök Alacsony Kalóriájú Öröme" nevű ételkölteményt rendeli a vendéglőben. A fenti példákból is kitetszik, hogy a fordító legalább az angolt bírja, messze lekörözve ezzel az efféle köteteket átültető kollégákat, akik (minimum) két nyelvvel állnak hadilábon. De hagyjuk a szőrözést, végtére is a Nehéz nap a vesztőhelyen semmiben és semmivel nem rosszabb, mint megannyi ponyván árult társa. Lehet, hogy kicsivel még jobb is.

Hungalibri Kiadó, 1996, 201 oldal, 438 Ft


Hitchcock

Sir Alfred, ahogy öregkorára összejött neki, a legundorítóbb moralisták egyike volt széles e világon, maga Viktória királyné hozzá képest frivol fruskának, ha számított: sztárként, a bűntanya Hollywoodban is megmaradt első asszonya, egy erősen karalábé-arcberendezésű asszonyság mellett, és arcizmának legkisebb rezdülése nélkül volt képes könyörtelen halálba küldeni a hőseit, ha azok vétettek a tízparancsolatnak akár csak a legkisebb lábjegyzete ellen is: a Madarakban egy kikapós tanító néni, a Psychóban viszont maga a tulajdonképpeni női főszereplő (úgy kellett aztán később helyette a cselekménybe szuszakolni egy kitalált nővérkét neki, de Hitchcock inkább vállalta a dramaturgiai fércet, mint hogy a bűn megtorlatlanul maradjon) esik inkvizítori hajlama áldozatául. Zökkenőmentesen befért volna az NDK középső korszakának bármely központi bizottságába - ha nem lett volna mégiscsak az, aki.

Mármost, hogy ez a bizonyos az, az kicsoda, azt még most, évtizeddel a halála után és befejezett, lekerekített életműve ismeretében is nehéz volna megmondani. Mesterember volt: senki nála jobban nem tudott feszültséget kiskanalanként adagolni egészen a nyüszítésbe torkolló végkifejletig; senki nem tudott adekvátabb kameraállásokat összehozni, hogy a frászt hozza a nézőre, és Eisenstein óta még jelenetet úgy meg nem vágtak, mint a Madarak játszótéri jelenetét, azt, amikor a film végképp átfordul tömény borzalomba, és a filmtörténet is átfordult ott és akkor valamibe, ami mostanában, Tarantinóval és Ridley Scott-tal jár a zenitje környékén - és elamerikanizálódott kompromisszumlovag volt, a legjobb filmjeit is hagyta agyonnyomatni Bernard Herrmann hollywoodi zenegyáros szűnni nem akaró harsogásával, a legjobb filmjeit is hagyta hülye, a sztorival sehogy sem egyeztethető happy endekbe silányulni. De egyike a legalapvetőbb fazonoknak, egyszer volt, és azóta hol nem van. És, egy-egy pillanat erejéig, felbukkant majd minden filmjében. Amikor először látta az ember a Mentőcsónakot, ami értelemszerűen egy mentőcsónakban játszódik, lehetett izgulni, hogy találja majd ki magát. És aztán, de még rögtön az elején, az elsüllyedt hajóról felbukkan a vele süllyedt törmelék és kacat, közte egy újság egy lapja, rajta a fogyókúra-hirdetések megszokott sziluettjeivel, ilyen volt - ilyen lesz, és mindkét sziluett az összetéveszthetetlen Hitchcock, a pocakjával, a lelógó állával, az egész óriáscsecsemő-pónemével. Ha csak ennyi volna, már akkor is megérte.

- kk -

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.