mi a kotta?

Pórusaiban magyar

  • mi a kotta
  • 2017. október 7.

Zene

„Mindazok, akik előtt Katona József Bánk bánjának alakja lebegett, alighanem már annak idején is meglepetéssel fogadhatták, hogy az Operaházban tenoristára bízták ezt a főszerepet, amely sokkal inkább komor, mély hangú énekest kívánna… lehetségesnek tartom, hogy a Bánk bán valódi karaktere ezzel a változtatással csak még szembetűnőbb lesz” – 1940-ben nem kisebb tekintély, mint maga Kodály Zoltán érvelt ekképpen a mindenkori Bánk bánk-átdolgozások forma szerint legmeredekebb döntése mellett, vagyis amellett, hogy Erkel Ferenc operájának címszerepét áttették bariton hangra. Kodály érvelése ugyan meglepően kevéssé volt szabatos, hiszen Bánk alakját nem az Operaházban, hanem még a hajdanvolt Nemzeti Színházban bízták tenoristára (először a képünkön épp ebben a szerepében mutatott Ellinger Józsefre), lévén az Operaház bő két évtizeddel később készült el, mint e nagy nemzeti operánk. Pártfogó nyilatkozata mégsem volt véletlen szülte, elvégre a bariton, aki ekkor magára ölthette a Nagyúr jelmezét, az Palló Imre volt, vagyis Kodály tán legautentikusabb tolmácsolója és híve az operaszínpadon. Ő utóbb még a szólamtranszponálást amúgy erősen kifogásoló kritikusokat is meggyőzte, mert ahogyan a Függetlenség kiküldött munkatársa fogalmazott: „elfogadjuk az új Bánkot, egyszerűen azért, mert […] Palló Imre meggyőz és legyőz vele… valóban él. Szinte a pórusaiban hordozza magyarságát. Ki lehet mondani róla, hogy megfelel az Erkel és Katona elképzelései szerint való tragikus hősi eszménynek.”

Mindezeket azért róttuk ajánlónk élére, mivel az Operaház első bemutatója az új szezonban épp a Bánk bán lesz – a baritonváltozatban (Erkel Színház, szeptember 9., hét óra). Vidnyánszky Attila rendezésében és Kocsár Balázs vezénylete alatt ezúttal Molnár Levente, illetve Szegedi Csaba tehet kísérletet hasonló művészi-emberi meggyőzőerő kifejtésére és bizonyítására. Ugyanitt, két nappal később Wagner-koncert is ígérkezik: kisebbforma Lohengrin-keresztmetszettel, a Wesendonck-dalokkal, valamint az 1830-as évek közepén keletkezett – és itthon jószerint sose játszott – Columbus-nyitány megszólaltatásával, Stefan Soltesz avatott dirigálása mellett (szeptember 11., fél nyolc).

Mindeközben persze már más budapesti színhelyeken is kezd szárba szökkenni az új évad koncert­élete. A Zeneakadémián például nemcsak két Mozart-szimfónia – köztük a „Jupiter” melléknevű – és egy Mozart-zongoraverseny vár reánk a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával és Kovács Jánossal (szeptember 14., fél nyolc), hanem az úgynevezett Bartók Világverseny és Fesztivál is, amely ezekben a napokban az elődöntőktől egészen a kamarazenei döntőig fog eljutni.

A Budapest Music Centerben pedig egyrészt a tizenöt esztendős Szent Efrém Férfikar „light”, de azért természetesen váltig minőségi koncertje (szeptember, 10., fél nyolc), másrészt az Eötvös Péter és Vajda Gergely nevével fémjelzett zenés színházi workshop, a DialogScene bemutatója (szeptember 15., fél nyolc) jelzi majd számunkra, hogy valami újra elkezdődik így szeptember közepén.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.