mi a kotta?

Pórusaiban magyar

  • mi a kotta
  • 2017. október 7.

Zene

„Mindazok, akik előtt Katona József Bánk bánjának alakja lebegett, alighanem már annak idején is meglepetéssel fogadhatták, hogy az Operaházban tenoristára bízták ezt a főszerepet, amely sokkal inkább komor, mély hangú énekest kívánna… lehetségesnek tartom, hogy a Bánk bán valódi karaktere ezzel a változtatással csak még szembetűnőbb lesz” – 1940-ben nem kisebb tekintély, mint maga Kodály Zoltán érvelt ekképpen a mindenkori Bánk bánk-átdolgozások forma szerint legmeredekebb döntése mellett, vagyis amellett, hogy Erkel Ferenc operájának címszerepét áttették bariton hangra. Kodály érvelése ugyan meglepően kevéssé volt szabatos, hiszen Bánk alakját nem az Operaházban, hanem még a hajdanvolt Nemzeti Színházban bízták tenoristára (először a képünkön épp ebben a szerepében mutatott Ellinger Józsefre), lévén az Operaház bő két évtizeddel később készült el, mint e nagy nemzeti operánk. Pártfogó nyilatkozata mégsem volt véletlen szülte, elvégre a bariton, aki ekkor magára ölthette a Nagyúr jelmezét, az Palló Imre volt, vagyis Kodály tán legautentikusabb tolmácsolója és híve az operaszínpadon. Ő utóbb még a szólamtranszponálást amúgy erősen kifogásoló kritikusokat is meggyőzte, mert ahogyan a Függetlenség kiküldött munkatársa fogalmazott: „elfogadjuk az új Bánkot, egyszerűen azért, mert […] Palló Imre meggyőz és legyőz vele… valóban él. Szinte a pórusaiban hordozza magyarságát. Ki lehet mondani róla, hogy megfelel az Erkel és Katona elképzelései szerint való tragikus hősi eszménynek.”

Mindezeket azért róttuk ajánlónk élére, mivel az Operaház első bemutatója az új szezonban épp a Bánk bán lesz – a baritonváltozatban (Erkel Színház, szeptember 9., hét óra). Vidnyánszky Attila rendezésében és Kocsár Balázs vezénylete alatt ezúttal Molnár Levente, illetve Szegedi Csaba tehet kísérletet hasonló művészi-emberi meggyőzőerő kifejtésére és bizonyítására. Ugyanitt, két nappal később Wagner-koncert is ígérkezik: kisebbforma Lohengrin-keresztmetszettel, a Wesendonck-dalokkal, valamint az 1830-as évek közepén keletkezett – és itthon jószerint sose játszott – Columbus-nyitány megszólaltatásával, Stefan Soltesz avatott dirigálása mellett (szeptember 11., fél nyolc).

Mindeközben persze már más budapesti színhelyeken is kezd szárba szökkenni az új évad koncert­élete. A Zeneakadémián például nemcsak két Mozart-szimfónia – köztük a „Jupiter” melléknevű – és egy Mozart-zongoraverseny vár reánk a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával és Kovács Jánossal (szeptember 14., fél nyolc), hanem az úgynevezett Bartók Világverseny és Fesztivál is, amely ezekben a napokban az elődöntőktől egészen a kamarazenei döntőig fog eljutni.

A Budapest Music Centerben pedig egyrészt a tizenöt esztendős Szent Efrém Férfikar „light”, de azért természetesen váltig minőségi koncertje (szeptember, 10., fél nyolc), másrészt az Eötvös Péter és Vajda Gergely nevével fémjelzett zenés színházi workshop, a DialogScene bemutatója (szeptember 15., fél nyolc) jelzi majd számunkra, hogy valami újra elkezdődik így szeptember közepén.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.