rés a présen

Pünkösdkor, Sopronban

  • rés a présen
  • Artner Szilvia
  • 2024. május 15.

Zene

Lobenwein Norbert fesztiváligazgató

rés a présen: Tekinthetjük a Sop­ron­Festet a VOLT jogutódjának?

Lobenwein Norbert: A két fesztiválban közös az annak otthont adó város és az alapítók személye, de minden más téren arra törekszünk, hogy egy új formátumot, új színt hozzunk létre a hazai fesztiválok palettáján.

rap: Miért fontos neked Sopron?

LN: Fülöp Zoli társammal és barátommal mindketten 19 évesek voltunk, amikor elindítottuk a VOLT Fesztivált, és az volt a vágyunk, hogy a rendszerváltás utáni évek budapesti hangulatából Sopronba csempésszünk valamit. A fővárosban klubok nyíltak, fesztiválok indultak. Erről többnyire a korabeli VOLT magazinból és éppen a Magyar Narancsból szereztünk főleg tudomást, és szerettük volna, ha a mi városunkban is történik valami, amire százak, ezrek gyűlnek össze. Az évek során az általunk indított fesztivál fogalommá vált, Sopron meghatározó szimbóluma lett és a turisztikai szektorban is példaként volt szokás emlegetni, amely minden évben jelentős forgalmat hozott a városnak. Sopron az a város, amely klasszikusan az osztálykirándulások egyik célpontja, tele van hangulatos helyekkel, mégis könnyen alvó várossá változik. Meggyőződésem, hogy az ünnepek – általában így tekintek a fesztiválokra – tudják egy város életet felpezsdíteni.

rap: Mikor lesz az idei SopronFest?

LN: Szándékosan nem a nyári fesztiváldömpinget céloztuk meg, hanem egy késő tavaszi hosszú hétvégét a fő napokra és az azt megelőző hetet a bemelegítő időszakra. Alap volt, hogy „urbán fesztivál” megvalósítása a cél, tehát az egész várost szerettük volna bekapcsolni a fesztivál vérkeringésébe, leültünk a helyi kávézók, éttermek vezetőivel, és arra biztattuk őket, hogy együtt szervezzünk fesztivált. Mostanra 75 helyszínen 300 programmal várjuk pünkösdkor Sopronba a közönséget. Még a sopronkőhidai börtön is benne van a SopronFest kínálatában, vagy éppen az egykori vasfüggöny vonalát is felkereshetik a vendégeink Trabant-túrák keretében. A fő helyszín persze a megszokott és szeretett Lövérek, ahol több színpadon a hazai zenekaroké a főszerep.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.