Könyv + lemez

Rájátszás - költészet popritmusban

  • Svébis Bence
  • 2013. augusztus 25.

Zene

Ez a Kalákán nevelkedett szomorú nemzedék, mely pánsíppal és ukulelével hallotta először József Attilát, Weörest és Kányádit, és melybe én is tartozom, felkapja a fejét, ha a versek megzenésítésének alternatív útjairól hall.

A költő-zenész párok csendes-ülős fellépéseiből magát komplex koncertesemények sorozatává kinövő Rájátszás azonban nem torpan meg a kortárs költők verseiből készített daloknál. Döntsék a tőkét a poéták is, írjanak új szöveget egy már ismert dalhoz! Ám nem csak szigorúan e két képletre épül a koncepció, hiszen például Beck Zoltán teljesen új dalszöveget kreált Karafiáth Orsolya regényrészlete alapján.

A kötet a sorozat első két évét öleli föl, abból válogat, s megkísérli a teljesség igényével bemutatni úgy az egyes verseket és dalokat, mint magukat a szerzőket. Mégis talán a legizgalmasabb területen lelhetők hiányosságok. A könyv második felében található bulvárszagú rövidinterjúkat még elnézi az ember, de amikor azt látja, hogy két oldalon át hömpölyög Erdős Virág verse és Kollár-Klemencz László - a refrént leszámítva előbbivel megegyező - dalszövege, akkor nem igazán érti, hogy, mondjuk, Háy János Aktmodell című szövege mellől miért hiányzik az attól jócskán eltérő változat, melyet Beck Zoltán énekel a lemezen. Merthogy korong is jár a kötethez, amelyen a könyvben is megtalálható 17 szerzemény stúdiófelvétele hallható. Tulajdonképpen ez a kiadvány legerősebb része, ez a bárhol és bármikor meghallgatható válogatás, minden más csak körítés hozzá. A könyv egy nagy booklet, mely magába rejti a lényeget, a csillogó korongra égetett zeneszámokat.

Aki lelkében őrzi egy-egy Rájátszás-koncert melengető emlékét, annak - apróbb hibái ellenére - kötelező a könyv beszerzése, ad notam "viszem a tutit, viszem a gagyit", illetve "bazd meg, de jó, de jó, de jó".

Bookline Könyvek, 2013, 108 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.