Könyv + lemez

Rájátszás - költészet popritmusban

  • Svébis Bence
  • 2013. augusztus 25.

Zene

Ez a Kalákán nevelkedett szomorú nemzedék, mely pánsíppal és ukulelével hallotta először József Attilát, Weörest és Kányádit, és melybe én is tartozom, felkapja a fejét, ha a versek megzenésítésének alternatív útjairól hall.

A költő-zenész párok csendes-ülős fellépéseiből magát komplex koncertesemények sorozatává kinövő Rájátszás azonban nem torpan meg a kortárs költők verseiből készített daloknál. Döntsék a tőkét a poéták is, írjanak új szöveget egy már ismert dalhoz! Ám nem csak szigorúan e két képletre épül a koncepció, hiszen például Beck Zoltán teljesen új dalszöveget kreált Karafiáth Orsolya regényrészlete alapján.

A kötet a sorozat első két évét öleli föl, abból válogat, s megkísérli a teljesség igényével bemutatni úgy az egyes verseket és dalokat, mint magukat a szerzőket. Mégis talán a legizgalmasabb területen lelhetők hiányosságok. A könyv második felében található bulvárszagú rövidinterjúkat még elnézi az ember, de amikor azt látja, hogy két oldalon át hömpölyög Erdős Virág verse és Kollár-Klemencz László - a refrént leszámítva előbbivel megegyező - dalszövege, akkor nem igazán érti, hogy, mondjuk, Háy János Aktmodell című szövege mellől miért hiányzik az attól jócskán eltérő változat, melyet Beck Zoltán énekel a lemezen. Merthogy korong is jár a kötethez, amelyen a könyvben is megtalálható 17 szerzemény stúdiófelvétele hallható. Tulajdonképpen ez a kiadvány legerősebb része, ez a bárhol és bármikor meghallgatható válogatás, minden más csak körítés hozzá. A könyv egy nagy booklet, mely magába rejti a lényeget, a csillogó korongra égetett zeneszámokat.

Aki lelkében őrzi egy-egy Rájátszás-koncert melengető emlékét, annak - apróbb hibái ellenére - kötelező a könyv beszerzése, ad notam "viszem a tutit, viszem a gagyit", illetve "bazd meg, de jó, de jó, de jó".

Bookline Könyvek, 2013, 108 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.