Interjú

„Rakoncátlankodtunk”

Rupaszov Tamás zenész, lemezkiadó

Zene

Huszonöt éves a Trottel Records. A kiadót alapító Rupaszov Tamásnak nem kellett több, alkalomhoz méltó ajándékkal lepte meg a punk rajongóit. Pajtás daloljunk a címe, s a napokban már a második része jött ki, színes vinilen, az Inconnu Csoport pompás borítójával, fanzine-nal – számozott, prémium kiadásban.

Vinilen – jobb körökben: bakeliten – eddig elérhetetlenek voltak ezek a felvételek, legalábbis Magyarországon. Arról a nemzedékről és arról a „szutyok-punkról” (copyright Rupaszov) van szó, amely a nyolcvanas évek első felében tűnt fel, az – URH, Bizottság, Kontroll Csoport, Balaton, Európa Kiadó fémjelezte – artisztikus undergroundtól függetlenül. Tizenéves iskolások alkották, rácsodálkozva a Sex Pistolsra, és bátorságot merítve a háromakkordos punkból, hogy hangot adjanak frusztrációjuknak és önfeledt lázadásuknak.

Rupaszov Tamás 15 éves volt, amikor 1981-ben az első zenekarát alapította, miután vett három órát basszusgitáron. „Mi fogta meg a punkban?” – kérdeztem. „Az energia – vágta rá –, a szabadság érzete, a zene lüktetése. Úgy csapott belém, mint a villám. Persze minden egészséges tinédzser fogékony volt a lázadásra, és ehhez jó táptalajul szolgált a nyolcvanas évek eleje. Ráadásul elég korán kezdtem meccsekre meg koncertekre járni, és a hétköznapi kellemetlenségek, a gumibot, a kardlap, a vízágyú és a civil rendőrök csak úgy pumpálták az ember agyába a vért.”

Zenekara, a Rottens csak fél évig húzta, énekesüket, Franciát lecsukták izgatás, betörés és súlyos testi sértés vádjával. Rupaszov ekkor új bandát alapított, amely a Der Trottel nevet kapta, mivel úgy gondolták, hogy az valami durvát jelent. (A tökfejek…) Ennek a dobosuk dobbantása vetett véget, de semmi vész, 1984-ben Rupaszovot már a Marina Revue-ben hallhattuk (leszámítva azt a hét hónapot, amit Franciaországban töltött illegálisan). Ezt afféle szupergruppként tartják számon, amelybe Balatoni Endre a T-34-ből, Papp György a Qssból érkezett. Felléptek a balatonszemesi tehetségkutató versenyen és a Paks Totál 85 punkfesztiválon, ahol géppisztolyos katonai rendészek alkottak sorfalat a terem végén. Aztán feloszlottak ők is. Rupaszov 1986-ban újjászervezte a Trottelt, de immár die névelővel. Ezt azonban hajlamos volt dájnak ejteni a nyugati publikum, így hamarosan szimpla Trottelként folytatták tovább.

Ahogy haladunk az időben, úgy válnak egyre markánsabbá Rupaszovék számai, s úgy általában a Pajtás daloljunk X felvételei. Amit a Marina Revue, az Auróra Cirkáló és a Tizedes meg a többiek művelt, az több mint puszta kordokumentum.

Érdekelt, mennyire volt egységes a színtér. „Az első években egyformán álltunk a dolgokhoz – idézte fel –, mind nagyon fiatalok voltunk, rakoncátlankodtunk, és a koncerteken mindenféle rendszer- és szovjetellenes dolgot kiabáltunk. Emlékszem, 15 évesen írtam, hogy »London gépei lövik Moszkva légterét«. Fogalmam sincs, hogy miért. Ez valami evidencia volt. Tiniként is tudtuk, hogy abban a posványban, ami körbevett, jócskán benne volt a Szovjetunió. Ahogy belegondolok, mintha mindenkinek lett volna olyan száma, amiben a szovjeteket szidta. A metszéspont szerintem ott volt, hogy hánytunk mindentől, nem akartunk a szürke masszába tartozni, és egyáltalán nem akartunk úgy élni, ahogy a felnőttektől láttuk. Megalkuvás, közöny mindenütt. Aztán a nyolcvanas évek második felére már érzékelhetővé váltak a zenekarok közti különbségek, politikai nézetben, hozzáállásban és tudatosságban is. A Trottel akkor már a maga útját járta, sokan nem értették, de nem akartunk klisék alapján működni, még ha a punk kliséi voltak is.”

Tegyük hozzá, ebben a változásban közrejátszottak az 1983–1984-es koncepciós perek is. Ezek következtében izgatás (megalapozatlan) vádjával két évre lecsukták a veszprémi Közellenség és a szegedi CPg tagjait. „A perek után támadt egy kis űr, 1985-től már más korszakról beszélhetünk. Zaklatás sem volt annyi, és ahogy idősebbé váltunk, már árnyaltabban fogalmaztunk, egyrészt a korunkból adódóan, másrészt mert senki nem akart börtönbe kerülni.”

A CPg-t és az ugyancsak jelképes ETA-t hiányolom a „Pajtások” közül – tettem szóvá.

„A CPg egyes tagjainak nem feleltek meg azok a kondíciók, amiket ajánlani tudtam. Amikor nekikezdtem a válogatásnak, csináltam egy hosszú listát a szóba jöhető zenekarokkal, de végül azokkal kezdtem dolgozni, akik szintén lelkesedtek, és akikkel zökkenőmentesen tudtam haladni. A magyar punk értetlenkedő, negatív része már régóta nem érdekel. Ráadásul az a kevés dokumentum, ami eddig megjelent, mindig ugyanazokat a zenekarokat mutatta be, úgyhogy jobbnak láttam szélesíteni a kört. Az ETA-t meg fogom kérdezni, de egy korábbi rossz emlék most visszatartott. Szóval, ha ezek a zenekarok szívesen rákerülnének a tervezett négy rész valamelyikére, annak én is örülnék. De pluszmacerára nem vágyom, az csak leszívja az ember energiáját.”

Ami a kör szélesítését illeti, az valóban nyerőnek bizonyult. Így került képbe az egri Biztonsági Tanács, amelynek énekese, Juhász Mihály a mozgalom egyik meghatározó alakja volt. Ő szervezte az első paksi fesztivált, ő szerkesztette a Vitamin fanzine-t, és ő vezette az egri Más (majd EGAL) klubot igazán példásan. Újra találkozhattam egykori kollégánkkal, Para-Kovács Imrével is, a miskolci Koordináció B (azelőtt Ideges Dögevők) basszusgitárosaként. A második lemezen (Pajtás daloljunk Y) pedig a (kőbrutál) szekszárdi Pink Panthersre kattantam rá. Őket szívesen, bármikor; de lényegében meggyőző az egész album, főszerepben a Herpesz, a Qss, a Kretens és a Die Trottel, az Emigránsok című felkavaró számával.

Rupaszov 1986-ra a hazai punk megkerülhetetlen katalizátora lett. Miféle elkötelezettség hajthatta? Zenei? Mozgalmi? Politikai?

„Kezdettől magunk szerveztük a koncerteket, magunk csináltuk a plakátokat, magunk is ragasztottuk – ez egy olyan dolog, amit az ember maga csinál. Aztán pár évvel később bekerültünk a Do It Yourself! mozgalom vérkeringésébe, ami totálisan megragadott. Attól kezdve tudatosabbá vált minden: ’85-től illegális kis kiadócskaként nyomattuk kazettákon a hazai punkot itthon és külföldön, fesztivált szerveztünk, fanzine-t csináltunk. Így csúsztunk bele a rendszerváltás időszakába, ami után ez a történet is komolyabbra fordult. Végül is úgy gondolom, hogy a saját életemnek voltam a szervezője, hogy lehetőleg azt csináljam, amit szeretek, és a lehető legfüggetlenebb módon. Ennek az életérzésnek a zenei, a mozgalmi és a politikai része egyaránt az ember gyomrából jön eleinte, meg sem fogalmazza magának, csak később tudatosul.”

Így jutottunk el 1992-ig, a Trottel Records megalapításáig. Abban az időben már korántsem azt jelentette a punk, mint tíz évvel azelőtt. Belefért a népzene is, lásd az erre is gyakran cirkáló Chumbawambát, The Exet vagy Dog Faced Hermanst. Mintha a Trottel Records is ezen a csapáson indult volna el…

„Hektikus fazon vagyok, a ki­adóm is hektikus – így Rupaszov –, sosem volt célom egyetlen stílust körüljárni, sok minden érdekel. A Trottel Records hű maradt a punk szellemiségéhez, ami a működési formát, az energiát, a hozzáállást és a miliőt illeti. De zenei­leg iszonyatosan unalmas lenne évtizedeken keresztül ugyanazt csinálni. Semmi bajom azokkal, akik leragadtak valaminél, de én nem ilyen vagyok. Nekem a punk sokkal többet jelent, mint az a három-négy akkord, amivel kezdtem. És ezzel így lehettek az említett zenekarok is.”

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.