Ránctalanított diktátorok - Pet Shop Boys: Fundamental (lemez)

Zene

Bizony, annak már huszonöt éve, hogy az újságíró Neil Tennant egy londoni elektronikai boltban összefutott Chris Lowe építésszel, és zenekart alapítottak. Öt év alatt hozták össze az első nagylemezüket (Please), majd az azt követő 1987-es Actuallyvel - pontosabban az It's A Sin és az Always On My Mind című slágerekkel - beírták magukat a szintipop történelemkönyvébe. Azóta mintegy negyven daluk szerepelt a brit toplista első húsz helyén, az amerikai Billboard magazin pedig minden idők negyedik legsikeresebb csapataként jegyzi őket.

Bizony, annak már huszonöt éve, hogy az újságíró Neil Tennant egy londoni elektronikai boltban összefutott Chris Lowe építésszel, és zenekart alapítottak. Öt év alatt hozták össze az első nagylemezüket (Please), majd az azt követő 1987-es Actuallyvel - pontosabban az It's A Sin és az Always On My Mind című slágerekkel - beírták magukat a szintipop történelemkönyvébe. Azóta mintegy negyven daluk szerepelt a brit toplista első húsz helyén, az amerikai Billboard magazin pedig minden idők negyedik legsikeresebb csapataként jegyzi őket.

Amikor futott a szekér, írtak lemezt Lisa Minnellinek, és Dusty Springfieldtől Tina Turneren át Boy George-ig a könnyűzenei élet színe-javával együtt dolgoztak. Aztán egy kis törvényszerű pihenő következett 1991 és 1993 között, majd négy újabb album, melyek furcsa módon egyre gyengébbre sikerültek. Na jó, a Very, a Bilingual, a Nightlife és a Release is hozta a slágerlistás dalocskákat, de azért az ezredfordulón csak a vak nem látta, hogy a PSB táncrendteremtő ihletettsége a Suburbia és a Domino Dancing tájékán elveszett. Mint ahogy a fonalvesztés biztos jelének mutatkozott, hogy pár évvel azelőtt David Bowie Hallo Spaceboyának az újraértelmezése volt a legjobb számuk - igaz, az tényleg ütött. Az állandósulni látszó kisiklásból az évekig halasztgatott dupla válogatáslemez kiadása sem mutatott kiutat, s az árnyékolt eredményeknek köszönhetően a PSB párosa más zenei fórumok felé kezdett tapogatózni. Nevezetesen a színházi és a filmzene felé, s bizony, mind a Closer To Heaven című musical - mely öt éve fut az angol színházakban -, mind a Trafalgár térre celebrált filmzene, melyben Eizenstein Patyomkin páncélosát a Drezdai Szimfonikusokkal együtt prezentálták huszonötezer nézőnek, abszolút sikert hozott.

A most megjelent Fundamentalt hallgatva ez a Canossa járás csak helyeselhető. Ez ismét a korábbi helyére - a kreatív dance diktátori székébe - pozicionálta a PSB-t. Megújulásukban alighanem komoly szerepet játszott Trevor Horn, a zeneipar producerguruja, aki korábban Lisa Stansfield, Seal, az Art of Noise, Tina Turner, Céline Dion, a Texas és Tori Amos lemezeiből is a lehető legtöbbet csavarta ki. Bármiképp is, már az első szám, a Psychological tök meglepő, hiszen az efféle karcos elektropop eddig egy cseppet sem állt közel a PSB szirupos prüntyögéséhez.

S ez a Fundamental túlnyomó részéről éppígy elmondható; ráadásul több szám nagyzenekari hangszerelést is kapott, melyet a szellemes dalszövegek még tovább erősítenek. Az aktuális problémákra reflektáló szövegek közül a Tony Blairnek címzett I'm With Stupid viszi a pálmát, de az Integral is kifejezetten éles hangú kommentár. A túlzott harcosságot persze bölcsen elkerülik az urak, a The Sodom And Gomorrah Show inkább a szarkazmus, az Indefinite Leave To Remain pedig a romantikába kevert szatíra mintapéldánya.

A végeredmény: a szokásosan (inkább: idejét múltan) nyálas PSB-fíling helyett egy modern és igen aktív elektropop korong. Annak kevés sansza van, hogy a mai tizenévesekből feltűnően bővítse a táborát, de a Fundamental nem is annak a korosztálynak szól. Hanem a harmincas-negyvenes éveit taposó törzsközönségnek, amely bizonyára megértő a PSB esztétikai beavatkozásával kapcsolatban.

No, de majd kiderül július 8-án, élőben a Lővér kempingben...

Parlophone/EMI, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.