Ránctalanított diktátorok - Pet Shop Boys: Fundamental (lemez)

Zene

Bizony, annak már huszonöt éve, hogy az újságíró Neil Tennant egy londoni elektronikai boltban összefutott Chris Lowe építésszel, és zenekart alapítottak. Öt év alatt hozták össze az első nagylemezüket (Please), majd az azt követő 1987-es Actuallyvel - pontosabban az It's A Sin és az Always On My Mind című slágerekkel - beírták magukat a szintipop történelemkönyvébe. Azóta mintegy negyven daluk szerepelt a brit toplista első húsz helyén, az amerikai Billboard magazin pedig minden idők negyedik legsikeresebb csapataként jegyzi őket.

Bizony, annak már huszonöt éve, hogy az újságíró Neil Tennant egy londoni elektronikai boltban összefutott Chris Lowe építésszel, és zenekart alapítottak. Öt év alatt hozták össze az első nagylemezüket (Please), majd az azt követő 1987-es Actuallyvel - pontosabban az It's A Sin és az Always On My Mind című slágerekkel - beírták magukat a szintipop történelemkönyvébe. Azóta mintegy negyven daluk szerepelt a brit toplista első húsz helyén, az amerikai Billboard magazin pedig minden idők negyedik legsikeresebb csapataként jegyzi őket.

Amikor futott a szekér, írtak lemezt Lisa Minnellinek, és Dusty Springfieldtől Tina Turneren át Boy George-ig a könnyűzenei élet színe-javával együtt dolgoztak. Aztán egy kis törvényszerű pihenő következett 1991 és 1993 között, majd négy újabb album, melyek furcsa módon egyre gyengébbre sikerültek. Na jó, a Very, a Bilingual, a Nightlife és a Release is hozta a slágerlistás dalocskákat, de azért az ezredfordulón csak a vak nem látta, hogy a PSB táncrendteremtő ihletettsége a Suburbia és a Domino Dancing tájékán elveszett. Mint ahogy a fonalvesztés biztos jelének mutatkozott, hogy pár évvel azelőtt David Bowie Hallo Spaceboyának az újraértelmezése volt a legjobb számuk - igaz, az tényleg ütött. Az állandósulni látszó kisiklásból az évekig halasztgatott dupla válogatáslemez kiadása sem mutatott kiutat, s az árnyékolt eredményeknek köszönhetően a PSB párosa más zenei fórumok felé kezdett tapogatózni. Nevezetesen a színházi és a filmzene felé, s bizony, mind a Closer To Heaven című musical - mely öt éve fut az angol színházakban -, mind a Trafalgár térre celebrált filmzene, melyben Eizenstein Patyomkin páncélosát a Drezdai Szimfonikusokkal együtt prezentálták huszonötezer nézőnek, abszolút sikert hozott.

A most megjelent Fundamentalt hallgatva ez a Canossa járás csak helyeselhető. Ez ismét a korábbi helyére - a kreatív dance diktátori székébe - pozicionálta a PSB-t. Megújulásukban alighanem komoly szerepet játszott Trevor Horn, a zeneipar producerguruja, aki korábban Lisa Stansfield, Seal, az Art of Noise, Tina Turner, Céline Dion, a Texas és Tori Amos lemezeiből is a lehető legtöbbet csavarta ki. Bármiképp is, már az első szám, a Psychological tök meglepő, hiszen az efféle karcos elektropop eddig egy cseppet sem állt közel a PSB szirupos prüntyögéséhez.

S ez a Fundamental túlnyomó részéről éppígy elmondható; ráadásul több szám nagyzenekari hangszerelést is kapott, melyet a szellemes dalszövegek még tovább erősítenek. Az aktuális problémákra reflektáló szövegek közül a Tony Blairnek címzett I'm With Stupid viszi a pálmát, de az Integral is kifejezetten éles hangú kommentár. A túlzott harcosságot persze bölcsen elkerülik az urak, a The Sodom And Gomorrah Show inkább a szarkazmus, az Indefinite Leave To Remain pedig a romantikába kevert szatíra mintapéldánya.

A végeredmény: a szokásosan (inkább: idejét múltan) nyálas PSB-fíling helyett egy modern és igen aktív elektropop korong. Annak kevés sansza van, hogy a mai tizenévesekből feltűnően bővítse a táborát, de a Fundamental nem is annak a korosztálynak szól. Hanem a harmincas-negyvenes éveit taposó törzsközönségnek, amely bizonyára megértő a PSB esztétikai beavatkozásával kapcsolatban.

No, de majd kiderül július 8-án, élőben a Lővér kempingben...

Parlophone/EMI, 2006

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.