rés a présen

„Régi álmom”

Miranda Liu hegedűművész

  • rés a présen
  • 2019. március 7.

Zene

rés a présen: Hogy lettél a Concerto Budapest koncertmestere ilyen fiatalon?

Miranda Liu: Amerikában kezdtem zongorázni 2 éves koromban, és 4 éves korom óta hegedülök. Tízévesen felvettek a salzburgi Mozarteumba, ahol 6 évig tanultam. 2013-ban Perényi Eszternek, a volt tanáromnak köszönhetően jöttem Magyarországra, ahol megszereztem az alap- és mesterképzési diplomámat a Zeneakadémián. 2016-ban egy sikeres próbajáték után nyertem el a Concerto Budapest koncertmesteri posztját. Régi álmom volt, hogy egy világhírű zenekart vezethessek, és bár nem volt könnyű feladat a felkészülés, hamar megkaptam az állást.

rap: Mit kell tudnia egy koncertmesternek?

ML: Fontos, hogy gyorsan meg tudja tanulni a darabokat. Egymás után jönnek az újabb és újabb koncertek, hatalmas a repertoár, kevés az idő, és, ugye, az egész vonóskar őt követi. A koncertmester szólampróbákat tart, vonásokat ír, mutatja a játékmódot, egységessé teszi a zenekart. Fontos az is, hogy jól kommunikáljon, tudnia kell, mikor és hogyan mondja az instrukciókat, hogy hatékonyabb legyen a munka.

rap: Jól beszélsz magyarul.

ML: Öt és fél éve élek Magyarországon, előtte nem beszéltem a nyelvet. Azért tanultam meg, mert tudni szerettem volna része lenni a kultúrának, mert érdekel, miről beszélnek az emberek körülöttem. Szeretek nyelveket tanulni.

rap: Mi volt a kvartetted célja a zeneszerzői verseny kiírásával?

ML: A verseny publicitását felhasználva reflektorfénybe szeretnénk állítani a mai zenét és az élő zeneszerzőket, és ily módon támogatjuk a vonósnégyes-repertoár szélesítését. 75 új mű̋ érkezett 27 országbó́l, és ebből nyolcat díjazott a zsűri. A Central European String Quartet I. Nemzetközi Zeneszerzőverseny gálakoncertje februá́r 24-én lesz az Óbudai Társaskörben, ami egyben a győztes mű, az olasz Leonardo Mezzalira Quartetto del pulsare e dell’affiorare című darabjának az ősbemutatója is. Aztán április 18-án ismét eljátsszuk majd a Zeneakadémián, és június 11-én a Magyar Rádió́ Má́rvány­termé́ben is.

rap: Téged hol láthat a közönség?

ML: A Concerto Budapesttel rendszeresen játszom a Zeneakadémián, a Müpában és a Pesti Vigadóban. A szülővárosomban, Redwood Cityben Brahms Kettősversenyét adom elő február 9-én a Redwood Symphony kíséretével, júliusban pedig Krakkóban az ottani zenei fesztiválon játszom Karłowicz A-dúr hegedűversenyét a Polish Orchestra Sinfonia Iuventus zenekarral. A Central European String Quartettel pedig február 23-án a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban lesz matinékoncertünk, április 26-án és május 3-án a FSZEK Központi Könyvtárban játszunk Bartók-vonósnégyeseket, és a Művészetek Völgye Fesztiválon is fellépünk majd.

rap: Mikor vagy elégedett egy koncerttel?

ML: Ha úgy érzem, hogy sok varázslatos pillanat történt meg a színpadon, és inspirációt kaptam a zenésztársaimtól. A zenei rizikókat, a színeket fontosabbnak tartom, mint a tökéletességet, hiszen olyan nincs is, hogy tökéletes.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.