rés a présen: Hogy lettél a Concerto Budapest koncertmestere ilyen fiatalon?
Miranda Liu: Amerikában kezdtem zongorázni 2 éves koromban, és 4 éves korom óta hegedülök. Tízévesen felvettek a salzburgi Mozarteumba, ahol 6 évig tanultam. 2013-ban Perényi Eszternek, a volt tanáromnak köszönhetően jöttem Magyarországra, ahol megszereztem az alap- és mesterképzési diplomámat a Zeneakadémián. 2016-ban egy sikeres próbajáték után nyertem el a Concerto Budapest koncertmesteri posztját. Régi álmom volt, hogy egy világhírű zenekart vezethessek, és bár nem volt könnyű feladat a felkészülés, hamar megkaptam az állást.
rap: Mit kell tudnia egy koncertmesternek?
ML: Fontos, hogy gyorsan meg tudja tanulni a darabokat. Egymás után jönnek az újabb és újabb koncertek, hatalmas a repertoár, kevés az idő, és, ugye, az egész vonóskar őt követi. A koncertmester szólampróbákat tart, vonásokat ír, mutatja a játékmódot, egységessé teszi a zenekart. Fontos az is, hogy jól kommunikáljon, tudnia kell, mikor és hogyan mondja az instrukciókat, hogy hatékonyabb legyen a munka.
rap: Jól beszélsz magyarul.
ML: Öt és fél éve élek Magyarországon, előtte nem beszéltem a nyelvet. Azért tanultam meg, mert tudni szerettem volna része lenni a kultúrának, mert érdekel, miről beszélnek az emberek körülöttem. Szeretek nyelveket tanulni.
rap: Mi volt a kvartetted célja a zeneszerzői verseny kiírásával?
ML: A verseny publicitását felhasználva reflektorfénybe szeretnénk állítani a mai zenét és az élő zeneszerzőket, és ily módon támogatjuk a vonósnégyes-repertoár szélesítését. 75 új mű̋ érkezett 27 országbó́l, és ebből nyolcat díjazott a zsűri. A Central European String Quartet I. Nemzetközi Zeneszerzőverseny gálakoncertje februá́r 24-én lesz az Óbudai Társaskörben, ami egyben a győztes mű, az olasz Leonardo Mezzalira Quartetto del pulsare e dell’affiorare című darabjának az ősbemutatója is. Aztán április 18-án ismét eljátsszuk majd a Zeneakadémián, és június 11-én a Magyar Rádió́ Má́rványtermé́ben is.
rap: Téged hol láthat a közönség?
ML: A Concerto Budapesttel rendszeresen játszom a Zeneakadémián, a Müpában és a Pesti Vigadóban. A szülővárosomban, Redwood Cityben Brahms Kettősversenyét adom elő február 9-én a Redwood Symphony kíséretével, júliusban pedig Krakkóban az ottani zenei fesztiválon játszom Karłowicz A-dúr hegedűversenyét a Polish Orchestra Sinfonia Iuventus zenekarral. A Central European String Quartettel pedig február 23-án a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban lesz matinékoncertünk, április 26-án és május 3-án a FSZEK Központi Könyvtárban játszunk Bartók-vonósnégyeseket, és a Művészetek Völgye Fesztiválon is fellépünk majd.
rap: Mikor vagy elégedett egy koncerttel?
ML: Ha úgy érzem, hogy sok varázslatos pillanat történt meg a színpadon, és inspirációt kaptam a zenésztársaimtól. A zenei rizikókat, a színeket fontosabbnak tartom, mint a tökéletességet, hiszen olyan nincs is, hogy tökéletes.