rés a présen

„Régi álmom”

Miranda Liu hegedűművész

  • rés a présen
  • 2019. március 7.

Zene

rés a présen: Hogy lettél a Concerto Budapest koncertmestere ilyen fiatalon?

Miranda Liu: Amerikában kezdtem zongorázni 2 éves koromban, és 4 éves korom óta hegedülök. Tízévesen felvettek a salzburgi Mozarteumba, ahol 6 évig tanultam. 2013-ban Perényi Eszternek, a volt tanáromnak köszönhetően jöttem Magyarországra, ahol megszereztem az alap- és mesterképzési diplomámat a Zeneakadémián. 2016-ban egy sikeres próbajáték után nyertem el a Concerto Budapest koncertmesteri posztját. Régi álmom volt, hogy egy világhírű zenekart vezethessek, és bár nem volt könnyű feladat a felkészülés, hamar megkaptam az állást.

rap: Mit kell tudnia egy koncertmesternek?

ML: Fontos, hogy gyorsan meg tudja tanulni a darabokat. Egymás után jönnek az újabb és újabb koncertek, hatalmas a repertoár, kevés az idő, és, ugye, az egész vonóskar őt követi. A koncertmester szólampróbákat tart, vonásokat ír, mutatja a játékmódot, egységessé teszi a zenekart. Fontos az is, hogy jól kommunikáljon, tudnia kell, mikor és hogyan mondja az instrukciókat, hogy hatékonyabb legyen a munka.

rap: Jól beszélsz magyarul.

ML: Öt és fél éve élek Magyarországon, előtte nem beszéltem a nyelvet. Azért tanultam meg, mert tudni szerettem volna része lenni a kultúrának, mert érdekel, miről beszélnek az emberek körülöttem. Szeretek nyelveket tanulni.

rap: Mi volt a kvartetted célja a zeneszerzői verseny kiírásával?

ML: A verseny publicitását felhasználva reflektorfénybe szeretnénk állítani a mai zenét és az élő zeneszerzőket, és ily módon támogatjuk a vonósnégyes-repertoár szélesítését. 75 új mű̋ érkezett 27 országbó́l, és ebből nyolcat díjazott a zsűri. A Central European String Quartet I. Nemzetközi Zeneszerzőverseny gálakoncertje februá́r 24-én lesz az Óbudai Társaskörben, ami egyben a győztes mű, az olasz Leonardo Mezzalira Quartetto del pulsare e dell’affiorare című darabjának az ősbemutatója is. Aztán április 18-án ismét eljátsszuk majd a Zeneakadémián, és június 11-én a Magyar Rádió́ Má́rvány­termé́ben is.

rap: Téged hol láthat a közönség?

ML: A Concerto Budapesttel rendszeresen játszom a Zeneakadémián, a Müpában és a Pesti Vigadóban. A szülővárosomban, Redwood Cityben Brahms Kettősversenyét adom elő február 9-én a Redwood Symphony kíséretével, júliusban pedig Krakkóban az ottani zenei fesztiválon játszom Karłowicz A-dúr hegedűversenyét a Polish Orchestra Sinfonia Iuventus zenekarral. A Central European String Quartettel pedig február 23-án a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban lesz matinékoncertünk, április 26-án és május 3-án a FSZEK Központi Könyvtárban játszunk Bartók-vonósnégyeseket, és a Művészetek Völgye Fesztiválon is fellépünk majd.

rap: Mikor vagy elégedett egy koncerttel?

ML: Ha úgy érzem, hogy sok varázslatos pillanat történt meg a színpadon, és inspirációt kaptam a zenésztársaimtól. A zenei rizikókat, a színeket fontosabbnak tartom, mint a tökéletességet, hiszen olyan nincs is, hogy tökéletes.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.