Rejtőzködő király (Rudy van Gelder)

  • Czabán György Kórokozó
  • 2005. április 21.

Zene

Van két művészeti ág, ami ipari hátteret feltételez, a film és a zene.

Van két művészeti ág, ami ipari hátteret feltételez, a film és a zene. Mindkettőben infrastruktúra és az azt működtető szakemberek ékelődnek a művész és a befogadó közé. A filmnél is hajlamosak vagyunk azt mondani, hogy X. Y. filmje, pedig számos szakembert és technikai eszközt feltételez az elkészült mű. A producer, az operatőr, a hangmérnök, a zeneszerző is meghatározó tényezője az alkotásnak. A zeneiparban meghatározó szerepe van a hangmérnöknek. Aki a dzsessz világában ezen a téren a legnagyobbat alkotta, úgy hívják, hogy Rudy van Gelder.

A mester 1924-ben született, Jersey városkában, aztán kitanult látszerésznek. Jól is ment a dolog, de volt még egy hobbija is, hogy rögzített. Saját maga fabrikálta eszközeivel mindent fölvett. Családnak, barátoknak, ismerősöknek. Volt köztük egy Gil Melle nevű baritonszaxofonos is, akinek csinált egy felvételt. Ezt meghallotta egy Alfred Lion nevű nagyszerű producer, aki akkortájt a Blue Note lemezkiadónak dolgozott. Rögtön leszerződtette az együttest, kibérelt egy jobb New York-i stúdiót, vitte magával az előző felvételt, és azt mondta, hogy ugyanolyan hangzást szeretne. Mire azt felelték, nem fog menni, vigye oda, ahol csinálták. Így is lett, és ezzel 1952-ben megkezdődött egy páratlan karrier. Hozzá kell tenni: ekkor volt a dzsessz első igazi aranykora. Hihetetlen zenészek tömkelege mozgott a placcon, szóval volt mit fölvenni.

Az első komolyabb stúdiót Hackensackban építette föl, ahol két hangsávra rögzítettek, de monóban kevertek. Megfordult itt majd' mindenki, aki számított: Thelonious Monk, Sonny Rollins, Dexter Gordon, Art Blakey, Jackie McLain, Hank Mobley, Sonny Clark, Kenny Dorham, Lee Morgan, Donald Byrd, Miles Davis, John Coltrane, Joe Henderson, Jimmy Smith, Horace Silver, hogy csak a kedvenceimet említsem. Aztán 1959-ben Engelwood Cliffsbe költözött a stúdió, s közben elterjedt a sztereó hangzás, de ez RVG-nek nem jelentett gondot, mert mindig két sávra rögzített, csak most máshogy kellett keverni. A hangzás, amit tökélyre fejlesztett, természetes, kristálytiszta, telített és intelligens. Az az illúziónk, hogy előttünk pár méterre ott játszik a zenekar. Semmi cicomázás, csilingelés, vízhangocskák, semmi önmegvalósítás, csak a zenét szolgáló alázat. Az egyetlen, amit a kritikusok a szemére vetettek, az, hogy nála a zongora hangja kicsit sovány.

Közel kétezer lemezt rögzített vagy kevert, dolgozott a Prestige, az Impulse, a Savoy, a Verve, a CTI nevű cégnek, majd szép lassan a bakelittel együtt kiment a divatból. Nem lehetett könnyű ember, egy anekdota szerint egyszer Herbie Hancock hozzányúlt valamelyik mikrofonhoz, mire azt kiabálta, "ez az ember ide soha többé ne tegye be a lábát". Nem engedett senkit az üvegfal mögé, nem árulta el senkinek, hogy milyen eszközökkel dolgozott. Az volt az elve, hogy mindent, amit az ő stúdiójáról tudni kell, azt meg lehet hallgatni a felvételeken. Ennek megfelelően nem is tudni, hogy mi volt a titka, ha volt neki egyáltalán, de az biztos, hogy nagyon hallotta a zenét.

Aztán 1998-ban Hitosi Namekata, a Blue Note japán főnöke felkereste a mestert, hogy segítsen neki áttenni a felvételeket CD-re, úgy, hogy megmaradjon az eredeti bakelithangzás. Azóta a Blue Note archívumából előszedett eredeti szalagokról már vagy kétszáz felvételt digitalizáltak 24 bites mintavételezéssel. Újrakeverték őket és elkezdték kiadni The RVG Edition néven. A mai 5.1-es világban üdeség hallani ezt a matt és nyers hangzást, ami talán csak egy kicsit melegebb és dinamikusabb lett, mint ami a bakelitekről lejött. Így újra hozzáférhetővé váltak a ma már klasszikus zenék, úgy, ahogy annak idején megtanultuk hallani. Általa.

Blue Note Records: Rudy van Gelder Edition

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.