Rejtőzködő király (Rudy van Gelder)

  • Czabán György Kórokozó
  • 2005. április 21.

Zene

Van két művészeti ág, ami ipari hátteret feltételez, a film és a zene.

Van két művészeti ág, ami ipari hátteret feltételez, a film és a zene. Mindkettőben infrastruktúra és az azt működtető szakemberek ékelődnek a művész és a befogadó közé. A filmnél is hajlamosak vagyunk azt mondani, hogy X. Y. filmje, pedig számos szakembert és technikai eszközt feltételez az elkészült mű. A producer, az operatőr, a hangmérnök, a zeneszerző is meghatározó tényezője az alkotásnak. A zeneiparban meghatározó szerepe van a hangmérnöknek. Aki a dzsessz világában ezen a téren a legnagyobbat alkotta, úgy hívják, hogy Rudy van Gelder.

A mester 1924-ben született, Jersey városkában, aztán kitanult látszerésznek. Jól is ment a dolog, de volt még egy hobbija is, hogy rögzített. Saját maga fabrikálta eszközeivel mindent fölvett. Családnak, barátoknak, ismerősöknek. Volt köztük egy Gil Melle nevű baritonszaxofonos is, akinek csinált egy felvételt. Ezt meghallotta egy Alfred Lion nevű nagyszerű producer, aki akkortájt a Blue Note lemezkiadónak dolgozott. Rögtön leszerződtette az együttest, kibérelt egy jobb New York-i stúdiót, vitte magával az előző felvételt, és azt mondta, hogy ugyanolyan hangzást szeretne. Mire azt felelték, nem fog menni, vigye oda, ahol csinálták. Így is lett, és ezzel 1952-ben megkezdődött egy páratlan karrier. Hozzá kell tenni: ekkor volt a dzsessz első igazi aranykora. Hihetetlen zenészek tömkelege mozgott a placcon, szóval volt mit fölvenni.

Az első komolyabb stúdiót Hackensackban építette föl, ahol két hangsávra rögzítettek, de monóban kevertek. Megfordult itt majd' mindenki, aki számított: Thelonious Monk, Sonny Rollins, Dexter Gordon, Art Blakey, Jackie McLain, Hank Mobley, Sonny Clark, Kenny Dorham, Lee Morgan, Donald Byrd, Miles Davis, John Coltrane, Joe Henderson, Jimmy Smith, Horace Silver, hogy csak a kedvenceimet említsem. Aztán 1959-ben Engelwood Cliffsbe költözött a stúdió, s közben elterjedt a sztereó hangzás, de ez RVG-nek nem jelentett gondot, mert mindig két sávra rögzített, csak most máshogy kellett keverni. A hangzás, amit tökélyre fejlesztett, természetes, kristálytiszta, telített és intelligens. Az az illúziónk, hogy előttünk pár méterre ott játszik a zenekar. Semmi cicomázás, csilingelés, vízhangocskák, semmi önmegvalósítás, csak a zenét szolgáló alázat. Az egyetlen, amit a kritikusok a szemére vetettek, az, hogy nála a zongora hangja kicsit sovány.

Közel kétezer lemezt rögzített vagy kevert, dolgozott a Prestige, az Impulse, a Savoy, a Verve, a CTI nevű cégnek, majd szép lassan a bakelittel együtt kiment a divatból. Nem lehetett könnyű ember, egy anekdota szerint egyszer Herbie Hancock hozzányúlt valamelyik mikrofonhoz, mire azt kiabálta, "ez az ember ide soha többé ne tegye be a lábát". Nem engedett senkit az üvegfal mögé, nem árulta el senkinek, hogy milyen eszközökkel dolgozott. Az volt az elve, hogy mindent, amit az ő stúdiójáról tudni kell, azt meg lehet hallgatni a felvételeken. Ennek megfelelően nem is tudni, hogy mi volt a titka, ha volt neki egyáltalán, de az biztos, hogy nagyon hallotta a zenét.

Aztán 1998-ban Hitosi Namekata, a Blue Note japán főnöke felkereste a mestert, hogy segítsen neki áttenni a felvételeket CD-re, úgy, hogy megmaradjon az eredeti bakelithangzás. Azóta a Blue Note archívumából előszedett eredeti szalagokról már vagy kétszáz felvételt digitalizáltak 24 bites mintavételezéssel. Újrakeverték őket és elkezdték kiadni The RVG Edition néven. A mai 5.1-es világban üdeség hallani ezt a matt és nyers hangzást, ami talán csak egy kicsit melegebb és dinamikusabb lett, mint ami a bakelitekről lejött. Így újra hozzáférhetővé váltak a ma már klasszikus zenék, úgy, ahogy annak idején megtanultuk hallani. Általa.

Blue Note Records: Rudy van Gelder Edition

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.