Lemez

Rekviem helyett

School Of Seven Bells: SVIIB

  • - minek -
  • 2016. április 3.

Zene

Szívszaggató történet a School Of Seven Bellsé: a zeneszerző, gitáros, dobos Benjamin Curtisnél alig több mint 3 éve diagnosztizáltak limfoblasztos limfómát, és a betegség még 2013 vége előtt, alig 35 évesen elvitte.

Addigra már amúgy is duó felállásúra olvadt a zenekar: Claudia Deheza énekesnő háromévnyi közös munka és két nagylemez után még 2010 végén kiszállt, egyedül hagyva a mikrofonok mögött ikernővérét, Alejandrát – így azután úgy is tűnhetett, hogy a 2012-es Ghostory volt az utolsó lemezük. Valóban, 2013-ban már csak Joey Ramone az adott szituációban beszédes című – I Got Knocked Down (But I’ll Get Up) – számát dolgozták fel, amit Curtis már a kórházban rögzített. Alejandra múlt év őszén jelentette be, hogy még Curtis életében elkészült egy nagylemeznyi zeneanyag: olyan számokból áll össze negyedik s vélhetően utolsó albumuk, melyeket még 2012-ben kezdtek rögzíteni, majdnem idilli körülmények között, majd Curtis még a betegágyán is dolgozott rajtuk. A SVIIB sok szempontból méltó lezárás, s nem pusztán holmi posztumusz lemez, melyet a személyes tragédia emel saját jelentőségénél magasabbra: sok tekintetben a legletisztultabb, szinte tökéletesre csiszolt darab az életműben. A SOSB alkotói folyamatában mindig is kulcsfontosságú volt a dalszövegek születése: a zenét is ezekhez idomulva szerezte Curtis – ebben az esetben különleges fontosságúak lesznek az Alejandra csengő kristályhangján énekelt sorok, melyek rendre biográfiai jelentőségűek, és sokat elárulnak Curtisszel való, nem csupán szakmai, hanem romantikus kapcsolatáról is. Zenei tekintetben pedig az album nem egyszerűen hozza a korábbiak shoegaze/dream pop/goth hatásokban gyökerező stílusát, de teszi ezt oly magától értetődő könnyedséggel, mintha a fináléra tényleg minden összeállt volna. Az Ablaze határozott rockos felülésétől hosszú az út a This Is Our Time felemelően himnikus fináléjáig, hiszen 41 perc alatt is emberöltőnyi időt járhatunk be; egyébként „csak” kilenc számot kapunk, de azok darabra mind nagyon rendben vannak. Lüktetőbb és álmodozóbb dalok jönnek egymás után, de még a melankolikusabb, meditatívabb darabok (például az Open Your Eyes vagy a szinte Cocteau Twins-es Elias) sem az elmúlás szomorúságát állítják előtérbe: ez az emlékezés albuma, az édeset és a keserűt is hallhatjuk, úgy, ahogy ők ketten eltervezhették, még a vég előtt. Azt pedig csak találgathatjuk, hogy merre indult volna tovább Curtis és Deheza duója, ha nem szól közbe a halálos betegség – erre a kérdésre már biztosan nem kapunk választ.

Vagrant, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.