Rock: Régi nagyságok vására

  • Greff András
  • 2003. július 24.

Zene

Évek óta ábrándozom arról, hogy fényes, mosolygós szavakkal nyitom majd a Sziget rockzenei kínálatát pásztázó szemlénket. De a program átrágása után határozottan kijelenthetem: nem most lesz ez az alkalom.

Hogy rövidre fogjam: az idei Sziget mit sem tud a rockzene 2003-as állapotáról. Igaz, a tavalyiéról sem. Jóllehet akadnak a hozzánk érkező nagy öregek között olyanok is, akiktől ütősebb produkcióra számíthatunk, ettől még nem lesz világosabb, hogy vajon miért hiányoznak az underground új urai csakúgy, mint a slágerlisták friss héroszai. Vagy hogy mit keres a már tíz éve is rém cikis, joggal elfeledett H-Blockx a Nagyszínpadon. S a többi. Ugorhatunk.

Mert másfelől az is igaz, hogy én például nem szívesen szállnék vitába azzal, aki úgy véli, nem lehet akkora gáz egy fesztivállal, ha Patti Smith is szerepel az ajánlatai között. Patti a rocktörténet megkerülhetetlen személyisége, eddigi nyolc lemezén erő és költészet, áhítat és érzékiség páratlan összefonódása valósult meg. Tudjuk, 1996-ban, tizenhat év szünet után tért vissza a koncertezéshez, hogy nyomatékot adjon üzenetének, mely szerint a kiheverhetetlennek tetsző veszteségek elszenvedése után (Patti akkortájt vesztette el az öccsét, a férjét s számos barátját is) sem szabad elfordulni az élettől, annak csodájától. Az azóta kiadott lemezei tán nem olyan megrendítők, mint mondjuk a - hetvenes években készített - Wave vagy az Easter, ugyanakkor különösebben jelentékeny törés sem észlelhető: a Gone Again, a Peace and Noise s a Gung Ho egytől egyig remek munkák, emlékezetes dalokkal. Idén új albumra van kilátás, de a szigetes koncertet előreláthatólag nem ez, hanem inkább a tavalyi válogatáslemeze (Land, 1975-2002) fogja meghatározni. Közel harminc év alapos áttekintésére van tehát kilátásunk, csak győzzük nyelni - 1998-ban Patti ugyanitt felmosta velünk a padlót, s most semmi okunk nincs rá, hogy ennél kevesebbet reméljünk (Nagyszínpad, július 31., 21.30.).

Kirívóan fájdalmas élménynek ígérkezik aztán a Slayer fellépése minden jóravaló headbanger számára, nem beszélve "buda nyugdíjasairól. Valószínűsíthető, hogy a Slayer írta az egy karrierre eső legmagasabb számú ördögi gitárriffet, az olyan lemezekkel pedig, mint a Reign In Blood vagy a South Of Heaven, újabb és újabb nyugtalanító információhoz juttatott minket földi létünk pokolbéli viszonyait illetően. Hibátlan koncertzenekar, a dobok mögött Dave Lombardo, a thrash John Bonhamje kápráztat majd el minket - ha a hangzásba nem rondít bele semmi, végünk lesz tőle bizonyosan (Nagyszínpad, augusztus 4., 21.30.).

A Slayer után még éppen átmasírozhatunk a Testament előadására. Ez a San Franciscó-i zenekar éppen két évtizede menetel töretlenül az erős másodvonalban, a Metallica és társai árnyékában. Az ajtósszekrény-alkatú, indián felmenőkkel bíró Chuck Billy frontember és társai, különös tekintettel Steve DiGiorgio basszusvirtuózra, aligha fogják elbénázni menetidejüket. Vaskos és roppant energikus metálért járuljanak bátran a színük elé (HammerWorld Színpad, augusztus 4., 23.00.).

A brit Napalm Death-ben a grindcore egyik kiötlőjét tisztelhetjük. Ez a zenekar először az 1987-es Scummal mutatta meg, mi származhat abból, ha hardcore és punk elegyét egészen a végletekig korbácsolják. Baromi nagy zaj, mi más. Dalszövegeiben a Napalm töretlenül kitartott a punkmozgalomból eredő politikai töltet mellett, zenéjébe viszont idővel experimentálisabb elemek is beszűrődtek, míg újabban ismét gyors, kíméletlen őrlésre szorítkozik, méltánylandóan magas színvonalon (HammerWorld Színpad, augusztus 5., 21.00.).

Nyomasztásban príma választás lehet a militáns ipari zene szlovén legendája, a Laibach, megannyi emlékezetes konceptalbum és -előadás gazdája, a Neue Slowenische Kunst csoport egyik vasbeton alappillére. Hogy a Jesus Christ Superstar vagy a Nato szerzőitől pontosan mire számíthatunk az idén, azt én meg nem mondhatom, de a jó esetben vetítésekkel is súlyosbított előadás bizonyára szorító érzést vált ki majd nyaktájon (Wan2 Színpad, augusztus 5., 23.00.).

Lazításképp a kaliforniai Voodoo Glow Skulls jöhet szóba, amely a gyors punkot keveri a skával, tüzesen, fúvósokkal, olykor spanyolul, ahogy kell. A Mighty Mighty Bosstones mellett a neo-ska színtér egyik húzóneve évek óta szarrá turnézza magát, így szerepeltetése papíron tuti húzásnak tetszik (Nagyszínpad, augusztus 5., 18.00.).

Ami pedig a hazai undergroundot illeti, a korszerűre fazonírozott, groove-os rock mezőnyből érdemes kifigyelni, mire jut a színpadon új énekesével a Fresh Fabrik (Nagyszínpad, július 30., 19.30.), valamint nálunk is dicsért új lemezével (The Unbeatable Eleven) a Superbutt (HammerWorld Színpad, augusztus 1., 23.00.). Apokaliptikus víziókért érdemes az experimentális noise rockban erős, New Yorkból éppen hazatelepült Blind Myselfhez fordulni (HammerWorld Színpad, augusztus 5., 19.00.). Bármi megeshet a hat év után visszatérő Necropsiával, amely megannyi kellemes pillanatot szerzett nekünk anno, szabadon értelmezett hardcore-jával (HammerWorld Színpad, augusztus 5., 18.00.), s szintúgy jó megfejtés lehet az ex-Mood-tagokból verbuválódott Stereochrist műsorára benevezni, ha meg akarjuk tudni, miként válhat friss talpalávaló a régi Black Sabbath-tanokból (Talentum Színpad, augusztus 2., 18.00.). Zajosan szívet facsaró indie-rockot vehetünk magunkhoz az Annabarbi buliján (Bahia Színpad, augusztus 2., 20.00.), végezetül pedig a metálmezőny páratlan ritmusokat hadra fogó formaművészeire, a Korogra irányítanám a figyelmet, amelyben újabban Lucifer magyar hangja, a norvég Mayhemben is megfordult Csihar Attila szolgáltatja a rettentő torokzajokat az infernális élménynyújtás jegyében (Bahia Színpad, július 31., 02.00.).

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.