Lemez

Shirley Bassey: I Owe It All to You

  • Mészáros Márton
  • 2020. december 2.

Zene

Még egyáltalán nem lejárt lemez, duruzsolja Shirley Bassey új albuma legemblematikusabb dalában, a You Aint Heard Nothing Yetben.

És valóban: a 83 éves walesi díva „grand finale”-ként beharangozott munkája ragyogóan szép, karizmatikus és őszinte búcsú a show-business világától. Bassey 67 évvel ezelőtt írta alá az első lemezszerződését, amit 37 stúdióalbum követett.

A novemberben megjelent lemez tizennégy dala az életmű legtöbb vonulatát reprezentálja, bár pörgősebb dalok csak jelképesen szerepelnek a válogatásban. A feldolgozások tisztességesek, de például a Queen-himnusz (Who Wants to Live Forever) vagy Elvis örökzöldje (Always on My Mind) a kelleténél jobban hasonlít opera­áriához. Merészség volt Lady Gaga és Bradley Cooper duettjét (I Don’t Know What Love Is) vagy Beyoncé popslágerét (I Was Here) feldolgozni – az első nem valami fényes, de szépen rezonál az I Want to Know What Love Is című Bassey-klasszikusra; a második pedig bővelkedik innovációban. A címadó I Owe It All to You-t, a lemez egyetlen új dalát, az Oscar-díjas brit dalszerző, Don Black írta, s kiválóan érvényesül benne Bassey atom­reaktor erejű hangja, s megindító kitárulkozása a kellemes dallamvilág keretén belül. Nem ez a díva legkáprázatosabb albuma, de a számok, még ha feldolgozások is, nagy adag önreferencialitással bírnak. Az, hogy némelyiket húsz-harminc év távlatából most először énekelte fel stúdióban, csak ráadás. Ennek az albumnak úgy kellene fogynia, mintha ingyen adnák. 

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Kutyából nem lesz unikornis

  • SzSz

„1 millió dollár nem tuti. Tudjátok mi a tuti? 1 milliárd dollár” – fűzi be Sean Parker, a simlis befektető a Facebook tejfelesszájú, egyetemista alapítóit a The Social Network – A közösségi hálóban. A Justin Timberlake játszotta pasas maga a gonosz kapitalista csábító, aki David Fincher filmje szerint főszerepet játszott abban, hogy néhány kapucnis srác nekifutásából vanity project helyett végül az egész világot meghódító gigavállalat jöjjön létre.

A legnagyobb átverés

Alighanem biztosra akart menni a Netflix, amikor jó pénzért – erről még lesz szó – megvette 2018-ban az akkor már internetszerte nagy népszerűségnek örvendő, és épp börtönbüntetését töltő álörökösnő, Anna Sorokin élettörténetének megfilmesítési jogát, és hozzá ugyancsak szép pénzért leszerződtette az Y generációs narratívák kipróbált tévés elbeszélőjét, Shonda Rhimest. Biztosra mentek, csak épp azt nem tudták eldönteni, hogy mit is akarnak ezzel az egésszel kezdeni, mit szeretnének mondani a történetről, és miért tartják egyáltalán érdekesnek a Sorokin-sztorit.

A legnagyobb tűzijáték

  • Csabai Máté

Zabszem van Tigran Hamasyan seggében. Az örmény folklór, a thrash metal, a prog rock és az ECM-stílusú ambient felé tett kirándulások után odaérkezik, ahonnan mások indulni szoktak: az amerikai jazzdalokhoz, Ella Fitzgerald, Charlie Parker és Chet Baker klasszikusai­hoz. Nem vitatom, hogy ragyogó invencióval és virtuozitással nyúl ezekhez, de izgága természetének nem tud parancsolni.

Távolról sem

  • Sándor Panka

Elgondolkodtató és megragadó látvány fogad (Erős Hanna és Zatykó Bori munkája): a színpadon hatalmas piros M betű, előtte piros szőnyeg, jobboldalt kör alakú vetítővászon, Bartha Máté videóival. A Kovács Lehel által megformált kutató, az Amerikából hazatért Gyarmati Egon bele is kezd a Magor-program kifejlesztésének hátteréről szóló ismeretterjesztő előadásába.

Elnyomás alatt nő

Naomi Wolf amerikai feminista író a Vagina című könyvében hosszan értekezik arról, hogy a vagina fölötti uralom és a nők társadalmi csoportjának elnyomása egy és ugyanaz.

Míg el nem tűnik

  • Erdei Krisztina

A 20. század alkotói gyakran keresték a fotózás valódi helyét a művészetek között. Moholy-Nagy és kortársai, az avantgárd fotográfia képviselői a festészetet utánzó fotóhasználattal szemben, a médium sajátos formanyelvének kidolgozására törekedve önálló kifejezésmódot fejlesztettek ki, amely képes a valóságot sajátos nézőpontok mentén rögzíteni.

A leégett kastély felépítése

A kötet megjelenése után publikált Párhuzamos létezésben című műhelyesszéjében Láng Orsolya úgy fogalmazott, hogy akkor zárja le a verseskötetének kéziratát, amikor úgy érzi, már nem tud többet mondani „arról a kevés dologról, ami foglalkoztat”.

Utánunk is ősök jönnek

Mint amikor locsog a tenger, nyolc-tíz mondatos, csak ritkán hosszabb szövegekből áll ez a regény. Apró képek, monológok arról, hogyan tölti el az életét az ember a neten és a valóságban, hogyan éli meg a rácsodálkozás örömét, szakadatlanul tanulva és csalódva.