Rossz hír (WOMEX 2006)

Zene

Ha Sevillába kell menni a világ egyetlen valamirevaló világzenei vásárára, akkor nem nagyon érdemes szorongani, mert Sevillában lenni jó: októberben isteni a Nap, barátságosak a népek, a város meg pezsgéssel és gyönyörűségekkel teli. Sevilla még arra is képes, hogy feledtesse: a világ egyetlen valamirevaló világzenei vására évek óta rossz passzban van.
Ha Sevillába kell menni a világ egyetlen valamirevaló világzenei vásárára, akkor nem nagyon érdemes szorongani, mert Sevillában lenni jó: októberben isteni a Nap, barátságosak a népek, a város meg pezsgéssel és gyönyörűségekkel teli. Sevilla még arra is képes, hogy feledtesse: a világ egyetlen valamirevaló világzenei vására évek óta rossz passzban van.

Ezt persze én mondom, a számok egészen mást tükröznek, elvégre a látogatók száma évről évre emelkedik: idén 97 országból 2500 regisztrált és 240 stand vétette észre magát. Eszerint a WOMEX immár biznisznek sem lehet az utolsó, szemben a kilencvenes évek második felére tehető hőskorával, mikor is meghitt és családias, forradalmi és küldetéses, színvonalas és eredeti volt, csak éppen teremtője, a berlini Piranha kiadó majdnem csődbe ment. (Mint például 1998-ban, Marseille-ben.)

Hogy a világzene térhódítása nem úszható meg a műfaj hígulása nélkül, az nem különösebben meglepő. Még talán az sem, hogy megesik: egyik-másik ügynök mintha azzal az arckifejezéssel és hanghordozással kínálná a zenekarait, amit egy televíziós mosóporreklámból lesett el. Na most, Sevillában szörnyen sokan kínálták, csak úgy dőltek az írott cédéhegyek, a végén pár kilót magam is a szállodában "felejtettem". De ez, mondjuk, a vásározás természetéből adódik; az igazi gond nem itt van. Hanem ott, hogy a WOMEX-ektől ugyancsak elválaszthatatlan koncerteket ezúttal minden eddiginél mélyebbre alázták. A három koncerthelyszínből kettő (egy közös csarnokban közös hangosítással) élvezhetetlenül szólt, a nyelvi macerák és a sovány beállási idő miatt csak azok a zenekarok boldogultak, akik saját technikai személyzetet hoztak, továbbá a mediterrán szervezési tempó (késve intézett vízum és szponzoráció) miatt lemaradt két zenekar (Kassai Allstars, El Gran Silencio). Ez nem pénz-kérdés, ez hozzáállás dolga, éppen úgy, mint ahogy rettenetesen gazdátlannak bizonyult az egész koncertprogram.

Volt idő, amikor a döntés és a felelősség 1 darab művészeti vezető kezében volt, akit aztán "köpködhettünk", ha szar volt a buli. Az utóbbi években azonban heten lettek - nem törpék, nem gonoszak, hanem "szamurájok" -, s innentől el lett maszatolva a sztori: kinek van most kedve az után nyomozni, hogy mondjuk a botrányosan dilettáns olasz La Etruria Criminale Banda vagy a mérhetetlenül közhelyes angol Salsa Celtica hogyan keveredhetett ide? A zsűri ízlése a hunyó? Vagy csupán képtelen a nyomulós kapcsolatoknak, támogatóknak ellenállni?

No de ennyit a bevezető morgásról. Illetve még egy adalék: 2003-ban (szintén) Sevillában ezerszer jobb körülmények között zajlottak a koncertek, akkor nem a Kongresszusi Központ, hanem a '92-es sevillai expó területén. És ha valaki kérdezné: idén nem volt a WOMEX-en magyar zenekar. (A standok közt azonban nagy előszeretettel botolhattunk a Magyar Könnyűzenei Exportirodába, a barackpálinka-kedvelő úri közönség megkülönböztetett örömére.)

Na, most mély lélegzetet veszek, aztán egy másikat, és megpróbálok kimondottan jóindulatú lenni. Ez esetben azt mondhatom: a sok-sok "szolid" koncertből jó pár messze élvezhetőbb lett volna, ha adekvátabb körülmények közé kerül. Például az izraeli Boom Pam egy kis táncos klubba, ahol átjön az a könnyedség, ahogy két villanygitárra, tubára és dobra fordítja a mediterráneum, a Balkán és Izrael slágereit. (Lemezen: Boom Pam, 2006.) Az argentin énekes-zongorista-harsonás Juan Carlos Cáceres dzsesszes tangója pedig egy színházteremben ütött volna, mondjuk a Zöld-foki-szigetekről érkező Tchéka után. Az énekes-gitáros Tchéka most alapos és friss remény: teljesen másképp fest, mint bármelyik zöld-foki ismerősünk. Az afrikai eredetű batuko ritmusra alapozva teremtette meg mély érzésekkel átszőtt, külön bejáratú, intim világát, minimális akusztikus kísérettel és erőteljes kisugárzással. (Ha a tájékozódásban segít e párhuzam: a benini Julien Jacob keltette élmény ilyen.) Érdemes beleszagolni; lemezen: Nu Monda, 2005.

Darko Rundek nem a helyszínt, hanem a hangosítást szívta meg, pedig utolsó lemezéhez (Mhm A-ha Oh Yeah Da-Da, 2006) képest felülmúlta magát. Mielőtt 1991-ben Párizsba települt, ahol összehozta Cargo Orkestar nevű társulatát, menő rocksztár volt Zágrábban, és most sem jár rossz úton, csak több kibukottság, több szenvedély, több elragadtatás kéne balkános-franciás sanzonjaiba. A Mauritius-szigetekről érkező Menwar sem bírt rendesen megszólalni, noha a lemeze (Ay Ay Lolo, 2006) alapján sokat vártam tőle. Szabadságharcos fíling egy csomó helyi ütőhangszerrel, kalimbával és gitárokkal: sega ritmusok, transz, költészet és rock - akik a nyáron hazánkban járt Danyel Waróra vevők voltak, nézzenek utána azonnal.

Bármily kínos, az énekes-gitáros Afel Bocoumról lemaradtam. Pedig nem akárki, Ali Farka Touré halála óta alighanem ő - a Touré-lemezekről jól ismert tettestárs - a hardcore mali blues legtöményebb ügynöke. Alkibar nevű zenekarában gitárokkal, lopótökkel és az egyhúros njarka hegedűvel, mese nélkül, ahogy kell. (Lemezen: Niger, 2006.)

Persze jó hírem is van. Például a detroiti Nomo. Hófehér társaság koromfekete tánczenével: zúzós afrobeat és instrumentális funk, rengeteg stramm fúvóssal, és kimondottan frissen, az afrobeatreneszánsz lanyha utánérzése nélkül. (Lemezen: New Tones, 2006.) Aztán itt volt a hatvanhét éves Petrona Martínez, egyenest Kolumbiából. Azt tanúsítva, hogy még a WOMEX-en sem kell komolyan venni, ha a zenekarok/ügynökségek/kiadók zöme fúziókról papol: már legalábbis egy tradicionális cumbia zenekarnak nem kell több, mint pár dob, egy furulya és egy Petrona-nagyságrendű hang, hogy meginduljon a hegy, özönöljön a víz. (Lemezen: Colombia: Bullerengue, 1998.)

De bármiképp is, nálam a szaxofonos Karl Seglem volt a tuti nyerő. Úgy estem be, hogy a nevét sem hallottam korábban, pedig vagy húsz éve fut, s túl van húsz lemezen. Ejnye. Nézem a neten: Garbarekkel szeretik párhuzamítani - hát, nem tudomÉ Norvég etnodzsessz, ez mondjuk tény. Feszes-rockos gitárokkal, alásimuló hardanger hegedűvel, pöcsölés és gagyi nélkül, bele a gyomorba, lerágott csontok nélkül. Na végre, bólogattam, ez igenÉ! (Lemezen: Budda & Reven, 2005.)

Hát így.

Zárszó?

Az nincs. Mit mondhatnék? Negyven koncert három estére - ameddig bírtam, rohangáltam; amennyit bírtam, dühöngtem; amennyire bírtam, odavoltam. Akiket bírtam, megöleltem. Na ja. A világ egyetlen valamirevaló, rossz passzban levő világzenei vására már csak ilyen.

Jövőre ugyanott. S talán nem ugyanígy.

Sevilla, október 24-28.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.