Rövidfilm: Madarak (Schilling Árpád: Határontúl)

  • - turcsányi -
  • 2004. október 14.

Zene

Három szkeccs, három hulló levél a szélben, három lassú érzés. De bármilyen lassú is, szinte észrevétlen elsuhan, még huszonkét percnek sem tûnik. Pedig amirõl szólna, az leginkább az örökkévalósággal mérhetõ. Hogy van-e menekvés, van-e hová menekülni - bárki, bármi elõl is. S e három epizód különösebb erõfeszítés nélkül tekinthetõ kerek egésznek: eleje, közepe, vége van, talán pont ebben a sorrendben. (Ugyanakkor az sem kizárható megfejtés, miszerint egy eleje és két vége van neki.) Az már sokkal nehezebben megválaszol-ható, hogy a dolog jelen formájában tekinthetõ-e filmnek. Akár csak "rövidfilmnek" is.

Három szkeccs, három hulló levél a szélben, három lassú érzés. De bármilyen lassú is, szinte észrevétlen elsuhan, még huszonkét percnek sem tûnik. Pedig amirõl szólna, az leginkább az örökkévalósággal mérhetõ. Hogy van-e menekvés, van-e hová menekülni - bárki, bármi elõl is. S e három epizód különösebb erõfeszítés nélkül tekinthetõ kerek egésznek: eleje, közepe, vége van, talán pont ebben a sorrendben. (Ugyanakkor az sem kizárható megfejtés, miszerint egy eleje és két vége van neki.) Az már sokkal nehezebben megválaszol-ható, hogy a dolog jelen formájában tekinthetõ-e filmnek. Akár csak "rövidfilmnek" is.

Három helyzetgyakorlat (melyekbõl a középsõ egyértelmûen egy színpadi jelenet, amin csak ront, amikor filmszerûsíteni próbálják) nyilván bizonyos szerencsés csillagállás alatt képes filmmé forrni, igen. Viszont szerintem az ilyet nem illik a csillagokra bízni...

Kies dombhajlat a szemhatár, minden gyönyörû zöld, alighanem a zöldhatár lehet... Vadul csiripelnek a madarak. A horizonton (dombra fel) két kis pont jelenik meg, menekülõk, nem túl nagy egyetértésben. Az egyik mintha épp meggondolná magát, visszaretten a sorsdöntõ pillanatban, fordulna vissza félútjábul, messze van tõlünk, a szemét nem látjuk, pedig azon se csodálkoznánk, ha kicsordulna belõle nyomban. De a bátrabb menekül ren-dületlen, mígnem lövés dördül... Ez csak a madarakat nem zavarja. A széles mezõben sehol egy fa, de még egy ág se, hát fölmerül a kérdés, hol a manóban parkol az a sok szószátyár madár, akit egy puskalövés sem riaszt el? Nincs más lehetõség, az érintetlen (érinthetetlen?) természet szimbólumai lehetnek, kik az emberi sorsoktól úgyszólván függetlenül léteznek, vagy csak annyi közük van hozzánk, hogy ezúton is jelzik, ti kis porszemek, a nyavalyáitokkal nem sok vizet zavartok. Ugyan, kérem!

Innen csak mászunk bele a didaxisba, urambocsá', a szájbarágásba. Ha akarom, menekülttábor, de inkább klosártanya a színpadi szín, egy tevékeny nincstelen kifoszt egy tehetetlen nincstelent, gondolom azért, mert minden kutyánál van alsóbb kutya. Meglehet, és?

S van, mikor a menekülõ megmenekül. Megint kinn vagyunk a zöldben, madarak ezerrel... egy szerencsésebb világ a határ másik oldalán, de nem nagyon hiányzunk nekik, legyünk bárkik is. Egy dicsõ forradalom megvert hõsei, egyszerû gazdasági menekülõk, nem kérnek belõlünk. Ott vannak rögtön a bejáratnál, kimosdatnak, megfésülnek, felruháznak, jobban is, mint szeretnénk. Aztán kilöknek, mehetünk megint isten hírivel...

Ismerõs gondolatok, keresetlen, túlságosan át nem gondolt elõadás. Csak néhány kósza érzület, ami megvolt már oly sokaknak, oly sokszor.

Schilling Árpád, a méltán sikeres színházcsináló mint filmcsináló két kudarc után e mûvével válaszúthoz érkezett... Csinálni, vagy...

- turcsányi -

Forgalmazza a Laokoon Film

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.