Koncert

Royal Philharmonic Orchestra és Baráti Kristóf

Zene

Alig pár hónapon belül immár a harmadik világhírű londoni zenekar látogatott el a Müpába, s a Philharmonia meg a St. Martin in the Fields parádéi után a félig-meddig angol nemzeti együttesnek számító Royal Philharmonic Orchestra teljesítményében sem csalódhattunk.

Pompás zenekar Charles Dutois együttese, s pompás muzsikus maga a vezető karnagy is, még ha a pesti koncert első felében előzékenyen át is engedték az elsőséget a Beethoven Hegedűversenyét játszó Baráti Kristófnak. Aki amúgy maga sem előtérbe tolakodó fajta, olyannyira nem, hogy a külsőségekre koncentráló jegytulajdonos akár túlságig szenvtelennek is vélhette volna áttetsző tisztaságú hegedűjátékát. Pedig nem: az elegancia és a félreismerhetetlenül egyéni, szilfid hegedűhang "önmagában" is teljes Beethoven-élményt kínált. Amiként Dvorák rogyásig játszott IX. szimfóniája is tisztán, túlhabzásoktól mentesen, a professzionalizmus oly üdítő józanságával került elénk a második koncertrészben. Dutois ugyanis nem poétalelkű dirigens, ellenben egy biztos kezű sebész pontosságával igazítja együttesét, amelynek vonóskara meg fa- és rézfúvósai hallhatóan munkaversenyben állnak a legjobb zenekari szekció címéért. Magunk ezúttal a 110 százalékon teljesítő, minden pillanatukban egységes és gazdag hangzású vonósokat saccoltuk az élre. Az Újvilág szimfónia egyébiránt a londoni zenekarok kelet-európai turnéprogramjának középponti darabja lehet, mert két hónapja Neville Marriner zenészei is ezt hozták Pestre, s hasonló egyezést jelentett a Ruszlán és Ludmilla temperamentumos nyitánya is, amely ezen az estén ráadás gyanánt szólalt meg: kicsattanóan energikus előadásban, megvesztegetően szellemes modorban, és persze felhőtlenül könnyeden. Mintha csak játszanának.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 26.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.