Koncert

Metrum Ensemble

  • - ba -
  • 2019. június 30.

Zene

Borbély László zongoraművész azt álmodta, hogy négy ütőhangszer-játékos volt, és egymással játszott. Felébredve azt találta, hogy egymaga adja elő a Kotyogó kő egy korsóban című Sáry László-darabot, amelyet ütőegyüttessel szoktunk meg (de zongoraletétje is van). Briliánsan oldotta meg a nehéz ritmusjátékot, színeket is ki tudott csiholni az ideálisnál fakóbb hangszerből, de a helyiség akusztikáján nem javíthatott. A Székesfővárosi Cipész Ipartestület korábbi székháza (1905; ijesztő nevén Erzsébetvárosi Összevont Művelődési Központ, vulgo: ERöMŰVHÁZ) a budapesti eklektika egyik legvonzóbb darabja, de a díszterem a hangversenyezéshez igen visszhangos, mondhatni: kong. Ha ezen változtatni tud az akusztikai szakértelem, akkor vonzó helyszín lesz – a szüneteken átduruzsoló 74-es troli csak fokozza a hely otthonosságát.

Borbély a Qaartsiluni Ensemble-ból (bizonyára kényszerűségből) átalakuló Metrum Ensemble negyedét tette ki, Rozmán Lajos művészeti vezető (klarinét), Rákóczy Anna és Petrovics Anna (fuvola) mellett. A szűkülő létszám és a megváltoztatott műsor – s egy kicsit az est hangulata is – zaklatott körülményekre utalt. A koncepció nem változott: állítsuk a kortárs, már-már klasszikus zenét (Sáryt) a történelmi óriások (Bach) mellé, s bizonyítsuk be a folytonosságot.

A Bach szonátáiból és szvitjeiből kiragadott tételek széles tempói – talán a két emelet magasságú terem miatt is – olykor vontatottnak hatottak, a záró G-dúr trió­szonáta (BWV 1039 – Petrovics, Rozmán, Borbély) csodás fúvós színei viszont teljesen kitöltötték a megfontolt tempót – igaz, ekkorra a gyarló emberfül is jobban megszokta az akusztikai körülményeket.

ERöMŰVHÁZ, május 22.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.