Koncert

Metrum Ensemble

  • - ba -
  • 2019. június 30.

Zene

Borbély László zongoraművész azt álmodta, hogy négy ütőhangszer-játékos volt, és egymással játszott. Felébredve azt találta, hogy egymaga adja elő a Kotyogó kő egy korsóban című Sáry László-darabot, amelyet ütőegyüttessel szoktunk meg (de zongoraletétje is van). Briliánsan oldotta meg a nehéz ritmusjátékot, színeket is ki tudott csiholni az ideálisnál fakóbb hangszerből, de a helyiség akusztikáján nem javíthatott. A Székesfővárosi Cipész Ipartestület korábbi székháza (1905; ijesztő nevén Erzsébetvárosi Összevont Művelődési Központ, vulgo: ERöMŰVHÁZ) a budapesti eklektika egyik legvonzóbb darabja, de a díszterem a hangversenyezéshez igen visszhangos, mondhatni: kong. Ha ezen változtatni tud az akusztikai szakértelem, akkor vonzó helyszín lesz – a szüneteken átduruzsoló 74-es troli csak fokozza a hely otthonosságát.

Borbély a Qaartsiluni Ensemble-ból (bizonyára kényszerűségből) átalakuló Metrum Ensemble negyedét tette ki, Rozmán Lajos művészeti vezető (klarinét), Rákóczy Anna és Petrovics Anna (fuvola) mellett. A szűkülő létszám és a megváltoztatott műsor – s egy kicsit az est hangulata is – zaklatott körülményekre utalt. A koncepció nem változott: állítsuk a kortárs, már-már klasszikus zenét (Sáryt) a történelmi óriások (Bach) mellé, s bizonyítsuk be a folytonosságot.

A Bach szonátáiból és szvitjeiből kiragadott tételek széles tempói – talán a két emelet magasságú terem miatt is – olykor vontatottnak hatottak, a záró G-dúr trió­szonáta (BWV 1039 – Petrovics, Rozmán, Borbély) csodás fúvós színei viszont teljesen kitöltötték a megfontolt tempót – igaz, ekkorra a gyarló emberfül is jobban megszokta az akusztikai körülményeket.

ERöMŰVHÁZ, május 22.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)