Koncert

Metrum Ensemble

  • - ba -
  • 2019. június 30.

Zene

Borbély László zongoraművész azt álmodta, hogy négy ütőhangszer-játékos volt, és egymással játszott. Felébredve azt találta, hogy egymaga adja elő a Kotyogó kő egy korsóban című Sáry László-darabot, amelyet ütőegyüttessel szoktunk meg (de zongoraletétje is van). Briliánsan oldotta meg a nehéz ritmusjátékot, színeket is ki tudott csiholni az ideálisnál fakóbb hangszerből, de a helyiség akusztikáján nem javíthatott. A Székesfővárosi Cipész Ipartestület korábbi székháza (1905; ijesztő nevén Erzsébetvárosi Összevont Művelődési Központ, vulgo: ERöMŰVHÁZ) a budapesti eklektika egyik legvonzóbb darabja, de a díszterem a hangversenyezéshez igen visszhangos, mondhatni: kong. Ha ezen változtatni tud az akusztikai szakértelem, akkor vonzó helyszín lesz – a szüneteken átduruzsoló 74-es troli csak fokozza a hely otthonosságát.

Borbély a Qaartsiluni Ensemble-ból (bizonyára kényszerűségből) átalakuló Metrum Ensemble negyedét tette ki, Rozmán Lajos művészeti vezető (klarinét), Rákóczy Anna és Petrovics Anna (fuvola) mellett. A szűkülő létszám és a megváltoztatott műsor – s egy kicsit az est hangulata is – zaklatott körülményekre utalt. A koncepció nem változott: állítsuk a kortárs, már-már klasszikus zenét (Sáryt) a történelmi óriások (Bach) mellé, s bizonyítsuk be a folytonosságot.

A Bach szonátáiból és szvitjeiből kiragadott tételek széles tempói – talán a két emelet magasságú terem miatt is – olykor vontatottnak hatottak, a záró G-dúr trió­szonáta (BWV 1039 – Petrovics, Rozmán, Borbély) csodás fúvós színei viszont teljesen kitöltötték a megfontolt tempót – igaz, ekkorra a gyarló emberfül is jobban megszokta az akusztikai körülményeket.

ERöMŰVHÁZ, május 22.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.