Interjú

"Segítség nélkül"

Jamie Smith - The xx

  • Greff András
  • 2012. október 1.

Zene

Az első anyagával három éve alaposan befutó brit The xx a napokban adta ki második lemezét, a Coexistet. A lassú, sötét, bass musicból, soulból és dream popból is merítő, de kétségkívül eredeti zenét játszó indie-pop zenekar - remixei révén önállóan is elismertté vált - producertehetségét még a Szigeten kérdezgettük.

Magyar Narancs: Amikor kijött az első lemezetek, ti voltatok az egyik legfelkapottabb új zenekar. Mi volt ebben a hirtelen jött sikerben a legrosszabb a számodra?

Jamie Smith: Nem igazán tudnék ilyet mondani, mert számunkra nem tűnt annyira gyorsnak ez a folyamat. Éveken át dolgoztunk a dalokon, és amikor végre megjelent a lemez, akkor is inkább lassú menetnek éltük meg a sikert. Persze rengeteg dolog komoly meglepetést okozott, és sosem számítottunk ekkora figyelemre, de egyikünk sem érezte úgy, hogy egyik napról a másikra kaptunk volna meg mindent.

MN: Mindjárt az első lemezeteken markáns és egységes zenei világot tudtatok felmutatni. Mennyi időbe telt megtalálni ezt a hangzást? Sok dalt kidobtatok az évek során?

JS: Nem, egyszerűen csak így szólalunk meg, ha hárman együtt játszunk. Ez a természetes hangzásunk, és fel is oszlatnánk a zenekart, ha eljutnánk oda, hogy erőltetni kell a zenét valamilyen irányba.

MN: Az új lemezeteken dominánsabb a tánczene hatása, a gitárok pedig hátrébb szorultak. Azt jelenti ez, hogy ezúttal te voltál a vezető figura a dalszerzés során?

JS: Nem; Romy (Romy Madley Croft gitáros-énekes - G. A.) egyszerűen csak más technikákkal akart kísérletezni a gitáron. Közösen készítettük az egész lemezt - mi, hárman a stúdióban, külső segítség nélkül.

MN: Kiadtál tavaly egy kétszámos szóló kislemezt, és azon az egyik szám, a Far Nearer sokkal napfényesebb, mint bármi, amit az xx játszik. Szűknek érzed olykor a zenekarod borongós világát?

JS: Nem, a legjobban ma is a szomorú zenét szeretem. De amikor a nyári hónapokban dj-zem, sokszor fényes nappal kell játszanom, és olyankor nem annyira jó választás, ha kizárólag bánatos zenét játszol - ezért próbáltam némiképp boldogabb dalt írni.

MN: Amikor Rihanna felhasználta tavaly hangmintaként az Intro című számotokat a Drunk On Love-ban, akkor eléggé megerőszakolta azt a finom témát az olcsó szintihangokkal. Neked tetszett az a szám?


Fotó: Németh Dániel

JS: Mindannyian imádjuk a popzenét, Rihannát különösen, úgyhogy fantasztikusnak találtuk, hogy ő - vagy a producere - kezdeni akart valamit az egyik dalunkkal. Nekem egyébként tetszik, amit kihoztak belőle - bár azt nem mondom, hogy én is így csináltam volna. De hát mi is használunk hangmintákat a zenénkben, és biztos, hogy sokszor nem úgy, ahogy azt a szerzők akarnák.

MN: És ahhoz mit szóltál, hogy Shakira lemezre vette az Islandset?

JS: Az nagyszerű dolog! Korábban együtt léptünk fel egy tévéműsorban Angliában, és már akkor mondta, hogy nagyon szereti a zenénket. Aztán megcsinálta ezt a feldolgozást, és el is játszotta Glastonburyben, miközben mi ott álltunk a színpad szélén: teljesen szürreális élmény volt. De klassz is.

MN: Ti meg R&B feldolgozásokat adtatok ki még az első lemez idején, és a zsáner hatása érződik is a zenéteken. A klasszikus, Motown- vagy Stax-féle soult hallgatjátok, vagy inkább a mai indie-R&B előadókat?

JS: Én a régieket bírom: ez volt az első zene, amit életemben hallottam, mert a szüleim igazi rajongók voltak, és így, ezek miatt kezdtem el mélyebben beleásni magam a zenébe. De Oliver (Oliver Sim basszusgitáros-énekes - G. A.) például inkább ezeket a mai, furcsább R&B énekeseket hallgatja.

MN: Készítettél egy remixlemezt a hiphoppionír, Gil Scott-Heron utolsó anyagából. Tudtál még találkozni vele a halála előtt?

JS: Igen, találkoztunk párszor - olykor csak úgy beszélgettünk, máskor viszont szóba került az is, hogy épp mivel és hogyan dolgozom. Aztán hazamentem, megcsináltam a verzióimat, és elküldtem neki, hogy mondjon róla véleményt. Mindig minden ötletemre nagyon nyitott volt, amiért örökké hálás leszek neki.

MN: Magányosan szeretsz ténykedni, ahogy a remixeiden dolgozol, vagy inkább zenekari tagként?

JS: Nehezen tudnék választani. Nagyon szép dolog hónapokon át együtt lenni a két legjobb barátoddal a stúdióban, és kifejezetten szomorú voltam, amikor a második lemezünk felvétele véget ért. De most, hogy turnézni kezdtünk, a legjobb dolognak érzem, hogy elvonulhatok olykor egyedül, és háborítatlanul dolgozhatok valami egészen máson.

MN: Minimalista zenét játszotok, ahol minden lejátszott hangnak szigorúan meghatározott helye van. El lehet egyáltalán térnetek a lemezverzióktól a koncerteken?

JS: Amikor felveszünk egy dalt, mindig észben tartjuk, hogy élőben is jól kell szólnia, és ha a stúdióban végül elérjük azt, amit szeretnénk, akkor később már nem igazán van kedvünk változtatni. A fesztiválfellépések ugyanakkor rámutattak arra, hogy érdemes olykor kicsit beleavatkozni a zene áramlásába - még mindig tanuljuk ennek a mikéntjét.

MN: Végezetül kíváncsi volnék rá, hogy kit tartasz most a legizgalmasabb fiatal művésznek a popzenében.

JS: Ami a producereket illeti, ott annyi van, különösen a megállíthatatlanul fejlődő európai színtéren, hogy képtelen volnék közülük egyet kiemelni. Mostanában Grimes új lemeze az, amit mind a hárman nagyon szeretünk - találkoztunk is vele nemrég Torontóban: na, ő igazán szuper arc, és nagyszerű zenét is játszik.

A The xx új lemezének kritikája itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.